cnc hobbyproject

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
edgard
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2010 20:19

cnc hobbyproject

Bericht door edgard »

Goeden dag, ik heb een portaal frees gebouwd en heb een vraag. Eerst had ik de y-as met 1 controller aangesloten op twee stappen motoren. Omdat ik las dat dat niet de manier was heb ik via mach3 de a-as slave gemaakt aan de y-as. Het werkt goed maar wat nu als een van de twee TB6600's in storing valt en de andere draait door.
Is er een manier dat ik een soort beveiliging kan maken zodat heel de machine in storing valt ? Of eigenlijk hoe doen jullie dit probleem tackelen.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: cnc hobbyproject

Bericht door DirkSchipper »

De twee steppers mechanisch koppelen middels een tandriem.
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: cnc hobbyproject

Bericht door sbos »

Hallo,

Om een error signaal te krijgen als een van de steppendrivers in de fout gaat of er treed een stealt (overbelasting) op dan heb je een error uitgang nodig van de steppendriver,
Bij mij weten, heeft de TB6600 geen error signalering. Dus er kan dan bijvoorbeeld geen noodstop geactiveerd worden.
Indien het budget het toelaat, kan je voor de Y-as een driver type selecteren, waarop wel een error uitgang opzit.

Sjaak
Joepke
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2014 00:34

Re: cnc hobbyproject

Bericht door Joepke »

DirkSchipper schreef: 13 mei 2020 13:12 De twee steppers mechanisch koppelen middels een tandriem.
Dan zou je ook een motor met een tandriem kunnen verbinden aan de twee kogelomloop spindels dan heb je maar een motor nodig en dus ook maar een driver.


Gr Joepke
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: cnc hobbyproject

Bericht door DirkSchipper »

Ja, maar zo ben je wel 2x zo sterk voor de acceleratie van de brug (met X- en Z-as).
Plaats reactie