Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Wat zijn je alternatieven?
Een 1,5kW HF spindelmotor met VFD zou kunnen, maar die is al 65mm doorsnede, soms zelfs 80mm doorsnede.
Een bovenfrees zou ook kunnen, maar die zijn nog dikker.
Dus zo'n Kress of een van de varianten daar op is denk ik voor licht werk wel het aangewezen tool.
Ik weet dat Arie Kabaalstra een equivalent ding gebruikt waar hij heel tevreden over is, vraag hem eens welk merk en type dat is.

Ja, als je de factor geluid mee gaat nemen dan is zo'n HF spindelmotor stiller, tot op het moment dat je een freesje een blokje aluminium in jaagt, dan maakt het niet zo heel veel meer uit.

Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik voor de HF spindel gaan, maar ik heb geen idee of jou machine het daar mee eens is, zo'n HF spindel weegt toch enkele kilo's.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedemorgen beste mensen!

Nog geen freesmotor aangeschaft want daar ben ik nog niet helemaal uit...
Ik kan met grote trots mededelen dat de 'gereviseerde' Cielle als een zonnetje loopt, met zn oude unipolaire stappenmotoren.
Iedereen bedankt voor de geweldige tips, met name bij het 'bouwen' van de aansturing was jullie kennis en expertise onmisbaar. Gebruik van oude moederboard en drivers was een toptip.
De pinnen onder de drivers waren voor zowel voeding als aansturing. de aansturingspinnen weggeknipt en met een omweggetje aan de masso gekoppeld. Ik werk veel met CNC machine's in de metaal-techniek en de gehele interface en werking van de Masso controller is echt heel fijn om mee te werken, kan het iedereen aanraden!
Voor wie interesse heeft op youtube is voor elke stap / optie van de Masso controller een kort filmpje over how to.
Ja, de stappenmotoren hoor je wel, haha, maar altijd nog vervangbaar voor iets nieuws, voor nu een blij mens.
Ik zal is even kijken of nog ik een filmpje op youtube kan krijgen van de werkende Cielle, link volgt....
voor nu alleen nog ff wat foto's.


21401
21400
21399
21398

mvg
Jordy Ruigrok
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Precies goed zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Zo weet ik ook weer hoe dat werkt.....
hierbij de link:

https://youtu.be/Q2oJUNetHsU

CNC programma is ff snel dingetje gemaakt aangezien ik nog even software moet installeren.
Trouwens leuke tip, dit CNC programma rolt zou uit een een stukje software genaamd 'halftoner'
Was eerst een plugin voor photoshop maar nu een op zich zelf staand programmatje.
Hiermee kan je foto's inlezen en omzetten naar cnc, zal maakt ie er kleine/grote gaten van en krijg je contrast te zien.
Dit kan ook met lijnen (breder/smalle) dat is ook wat er nu loopt in dat filmpje.
Breder en smallere lijnen gebeurt dmv dieptverschil en een graveerfrees met een hoek van bv 45graden.
Hoek van de graveerfrees voer je in en hoppa cnc programma rolt eruit. Je ziet in het filmpje ook dus de Z-as kleine hoogteverschillen maken op de monitor.
Ik zal enkele resultaten van deze software hierna ff uploaden....
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Gemaakt met halftoner:

21403
21402

Gratis te vinden op het internet, diameter cirkels dmv diepteverschil graveerstift.
Simpelweg hoek van de graveerstift ingeven, cnc programma rolt er zo uit.
de foto met kameel erop heb ik gewoon dibond voor gebruikt, witte toplaag (alu) en kunststoflaag is standaard zwart volgens mij.
mvg
Jordy Ruigrok
Plaats reactie