ATC spindel 24000 rpm 12kw iso30 of bt30

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

ATC spindel 24000 rpm 12kw iso30 of bt30

Bericht door stephanisk »

Hey,

Wou even jullie mening hebben. Voor een ATC spindel die ik ga bestellen heb ik de keuze uit iso30 opname of bt30 opname. Voor beide hebben ze de opnames op G0.4 tot 30000 rpm gebalanceerd. Prijs is ongeveer hetzelfde.

Welke neem ik nou het best. Verspanen van hout en aluminium . Geen staal.

Ik dacht eerder aan bt30 omdat die meer contact maakt met spindel om slippen tegen te Gaan en torque bij tappen. Maar misschien heb ik dit mis. Ik hoor het graag.

Alvast bedankt
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ATC spindel 24000 rpm 12kw iso30 of bt30

Bericht door andrefc101 »

Weet niet bij hoeveel rpm je wilt gaan tappen... maar in de lage toeren zal je niet erg veel koppel hebben denk ik...
Ligt ook aan de tapdiameter uiteraard. Maar echt veel slip verwacht ik niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ATC spindel 24000 rpm 12kw iso30 of bt30

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stephanisk schreef: 30 mei 2020 00:30 Ik dacht eerder aan bt30 omdat die meer contact maakt met spindel om slippen tegen te gaan
Ze hebben beide dezelfde kegel, denk dat het oppervlak niet heel erg uiteenloopt, dus daar zal het verschil niet zitten, verder heeft de spil een meeneemnok, dus kan de boel niet slippen.
Maar er is wel wat over te vinden.
https://www.stepcraft.us/blog/stepcraft ... ference-15

Ik zou ISO nemen, maar waar je mee opgevoed bent.... :lol: (of wat de boer niet kent)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: ATC spindel 24000 rpm 12kw iso30 of bt30

Bericht door sjefke1993 »

Oppervlak heeft niks te maken met weerstand tegen slip, het is juist afhankelijk van hoe vast het hele verhaal zit. Zo te zien heeft de BT30 nokken die de toolhouder tegen rotatie vastzetten, wat de iso 30 niet heeft. Als de prijs van de toolhouder zelf gelijk is zou ik voor de bt30 gaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC spindel 24000 rpm 12kw iso30 of bt30

Bericht door serum »

Oppervlak heeft niks te maken met weerstand tegen slip
Correct! in de formule voor frictie zit geen oppervlakte. Het zal mee kunnen helpen voor slipstick, maar of een groter of kleiner oppervlakte dan een positief of negatief effect heeft laat ik in het midden :)

Met BT30 moet er ook een index-sensor op de spindel zitten die de besturing kan interpreteren

ISO30 gebruikt trouwens andere ATC vorken dan BT30. (sleuven zitten op een andere hoogte) iets om rekening mee te houden.

Als je ooit iets met freesaggregaten gaat doen, koop dan een HSK63 spindel. (zou ik sowieso doen als ik weer voor de keuze stond) HSK is stabieler, gebruikt minder tijd voor een toolchange en er zijn meerdere (tweedehands) aggregaten voor te verkrijgen.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: ATC spindel 24000 rpm 12kw iso30 of bt30

Bericht door Caesar »

BT30 en ISO30 zijn uitwisselbaar; aantreknippels / pullstuds zijn spindel specifiek. Daarom koop je een BT30 of ISO30 bijna altijd zonder aantreknippels; dan kun je voor jouw specifieke aantrekstang je nippels er zelf opzetten.

In mijn ISO30 HSD passen beide toolholders; alleen ik moet HSD specifieke aantreknippels hebben. Een ander moet weer andere aantreknippels hebben.

Wel is het belangrijk in verschil tussen ISO 30 vaak zonder drive dogs en dus geen inkeping en BT30 met drive dogs (dus ook met inkeping). M.a.w. een BT30 past vaak wel op een ISO 30 omdat er geen drive dogs in de weg zitten, maar een ISO 30 zonder slots past niet op een BT30 met drive dogs omdat er dan geen uitsparing voor de drive dogs is.

Mijn HSD heeft geen drive dogs en vertrouwt puur op de aantrekkracht van de aantrekstang. Maar bij 8000+ toeren vertouw je niet op koppel maar op toeren. Koppel van dit soort motoren is niet zodanig hoog dat dat dus perse nodig is.

En zoals Serum hierboven schrijft; een BT30 zit op een andere hoogte in je ATC revolver dan een ISO30.
Plaats reactie