verstek van 60 graden zagen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

assink schreef: 30 jul 2020 08:07 Of een verticale lintzaag, lijkt mij ideaal.
Zoiets als een Bauer, neemt alleen veel ruimte in. Zo'n amerikaanse marvel lijkt me ook mooi, dan kun je allerlei opspanningen maken om te kunnen zagen.
Bauer:
https://klaassenmachines.nl/category/li ... -lintzaag/
Ja das ook nog een optie.....dank voor het idee!
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

Dank voor jullie advies! het is mede door jullie advies een Eisele vis 300 geworden. Waarschijnlijk meer dan voldoende voor mijn toepassingen.
Hopelijk is het uploaden van foto's gelukt.
Machine zat onder 10 jaar olie en aangekoekte zooi toen ik hem ophaald. na wat poetswerk ziet hij er weer presentabel uit. Denk dat ik de olie ook nog even ga vervangen en dan kunnen wel lekker zagen!

Nog een korte vraag. Ik zaag veel rvs kokerprofielen. Hiervoor zal ik nog een zaagblad aan moeten schaffen. Kunnen jullie advies geven welk zaagblad hiervoor geschikt is en waar ik op moet letten als ik het zaagblad niet al te snel wil laten slijten

Hartelijk dank voor jullie hulp bij het zoeken naar een juiste oplossing

Rik
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

21492
21491

poging 2 voor de foto;s
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Zee&Zee »

Je zaagsnelheid is allereerst van belang. ( Verder natuurlijk ook je tandsteek ( afhankelijk van wanddikte ) en je type blad )

Maar allereerst dus... kan die machine op twee standen-of is hij specifiek bedoeld voor RVS ?

Je hebt NL meestal een snelle en langzame stand op afkortzaagmachines, voor ferro en RVS.

Bij bewo hebben ze bv. twee uitvoeringen machines ( ik heb hier beide staan ) een snelle en een langzamere.. beide hebben twee standen;

langzame versie heeft standje staal en standje RVS ( langzamer ).

Snelle versie is staal en standje non Ferro ( sneller )

(Het staal standje komt dus overeen op beide machines)

Voor een stukkie RVS een keertje kan je ook best de snelle versie wel gebruiken....maar als je productie wil zagen is het voor de standtijd wel belangrijk dat je standje RVS hebt.

( eigenlijk heeft bewo overigens 4 versies... ze hebben NL een groot blad 315 en een klein blad versie 250, en beide met 2 standen, die snelheid is natuurlijk afhankelijk van je blad diameter )
CNC you later
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

Zee&Zee schreef: 14 aug 2020 11:40 Je zaagsnelheid is allereerst van belang. ( Verder natuurlijk ook je tandsteek ( afhankelijk van wanddikte ) en je type blad )

Maar allereerst dus... kan die machine op twee standen-of is hij specifiek bedoeld voor RVS ?

Je hebt NL meestal een snelle en langzame stand op afkortzaagmachines, voor ferro en RVS.

De snelheid is idd van belang. Deze machine is niet gebouwd voor RVS, de snelheden zijn 40 tpm en 80 tpm. Ik ga de machine in de loop van de tijd inrichten met een lager toerige motor of met een frequentieregelaar. in het geval van een andere motor een 4-8 polige dahlander motor, en in het geval van een regelaar kun je het natuurlijk zelf instellen. Iig zal de zaag dus ook op 20tpm kunnen gaan draaien. Ik geloof dat dat ongeveer de snelheid voor RVS is toch?

Waar kopen jullie je zaagbladen?
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door assink »

Hier in de buurt zit een bedrijf die zulk spul levert.
Promatt, misschien zou je daar eens kunnen informeren?
promatt.nl
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Zee&Zee »

Je bladmaat bepaalt, dus toeren zeggen me niet zoveel, zelf ff uitrekenen nav onderstaand ter ref.

Ter info van de Bewo website de info voor de grote die ik heb staan;

Er zijn twee types de Bewo CPO-315 en de Bewo CPO-315 PK.
Beide types zijn verkrijgbaar in laagtoerige uitvoering (LT) voor RVS en gewoon staal, en in hoogtoerige uitvoering (HT) voor gewoon staal en non-ferro materiaal.

Bewo CPO-315 LT: snelheden 18,5 en 37 m/min.
Bewo CPO-315 HT: snelheden 37 en 74 m/min.


Welk blad kopen en waar;
Ligt aan welk blad je wil ( niet iedereen heeft alle T maten liggen) en hoe snel je het blad wil en je budget (merk of babipangang merk).
Ik koop overal en nergens via lokale fysieke winkel en online... bv veldmanslijptechniek of rubenco of Bewo etc etc bv zelfs HBM heeft ze soms ( kwaliteit ? - dus zelf nooit gehad)
Je kan ook nog wel eens mazzel hebben op MP als een bedrijf falliet gaat ( ooit een keer 6 bladen gekocht, waarvan 3 nieuwe en 2 die te herslijpen waren voor 60 euro totaal, tel uit je winst )
Ik heb meest gebruikte tandsteken inmiddels wel dubbel liggen hier voor beide machines vanwege het productie draaien, en dan laat ik ze (natuurlijk) herslijpen terwijl de nieuwe erop gaat... zit je nooit zonder.
Voor de hobby maakt het niet uit, maar voor mij is een extra blad van 150 euro snel terugverdiend, als we niet stil komen te liggen ( is letterlijk altijd net op verkeerde moment )
CNC you later
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Swake »

Deze heeft althans in de houtwereld een zeer goede reputatie: www.tuffsaws.co.uk
When it fits stop using the hammer.
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

Swake schreef: 14 aug 2020 21:43 Deze heeft althans in de houtwereld een zeer goede reputatie: www.tuffsaws.co.uk
Dank voor de tip. In het verleden wel eens linten besteld en die bevielen prima voor mijn lintzaag. Denk overigens niet dat linten goed werken op een cirkelzaagmachine. :))

P.s voor zover ik heb begrepen van collega houtbewerkende levert tuffsaws niet meer aan het vaste land van Europa.
Plaats reactie