verstek van 60 graden zagen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door keesfrees »

@Rik
Zo te zien aan je reactie komt mijn (goede) bedoeling niet helemaal over, (daar heb ik wel vaker last van :-> ).

Met 2 gelijke houten wiggen van een bepaalde hoek klem je het profiel schuin in de zaag. Dan verleg je de zaaghoek die je instelt op de zaag met de hoek vd wig. Dus bv 15 - 60 gr.
Of dit allemaal praktisch haalbaar is op jouw machine dat is de vraag natuurlijk.

Het idee SBos is in basis hetzelfde, maar dan in de metaal afkort zaag klem.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door hobbycnc23 »

Als je dus geen tafelcirkelzaag machine hebt voor metaal wordt het lastig. Een beetje nabewerken is toch niet zo erg. Bijvoorbeeld met een goede verstelbare klem op een vertikale bandschuurmachine kun je nauwkeurig werken. Gaat nog snel ook.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door assink »

En bij een bewo ga je dan heel snel capaciteit verliezen.
Heb zelf een HBM 210 lintzaag, een stuk zwaarder dan de bovenstaande en die kan ook tot 60 graden.
Een wig zou een optie kunnen zijn, dan voor de maximale zaaghoek van bvb 60 graden. Dan zou je wig 15 graden zijn. Als je dan 50 graden wil zagen moet je de zaag dan op 50-15=35 graden zetten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou haast zeggen.. "zet een laser neer".. maar die kosten natuurlijk nogal wat.
Een goede lintzaag zou er geen moeite mee moeten hebben.. 't idee van een wig is geen gekke..
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

keesfrees schreef: 26 jul 2020 20:55 @Rik
Zo te zien aan je reactie komt mijn (goede) bedoeling niet helemaal over, (daar heb ik wel vaker last van :-> ).

Met 2 gelijke houten wiggen van een bepaalde hoek klem je het profiel schuin in de zaag. Dan verleg je de zaaghoek die je instelt op de zaag met de hoek vd wig. Dus bv 15 - 60 gr.
Of dit allemaal praktisch haalbaar is op jouw machine dat is de vraag natuurlijk.

Het idee SBos is in basis hetzelfde, maar dan in de metaal afkort zaag klem.
Dank voor deze eerlijke reactie. Het probleem ligt denk ik bij mij en niet bij jou... Als ik eerlijk ben is de oplossing die je aandraagt eigenlijk heel erg goed. Simpel, makkelijk toepasbaar en kosteneffectief.
Ik ben daarentegen eigenwijs en koppig. Als mijn nieuwe plan niet gaat werken dan zal ik zeker jou suggestie uitproberen!
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

assink schreef: 27 jul 2020 08:08 En bij een bewo ga je dan heel snel capaciteit verliezen.
Heb zelf een HBM 210 lintzaag, een stuk zwaarder dan de bovenstaande en die kan ook tot 60 graden.
Een wig zou een optie kunnen zijn, dan voor de maximale zaaghoek van bvb 60 graden. Dan zou je wig 15 graden zijn. Als je dan 50 graden wil zagen moet je de zaag dan op 50-15=35 graden zetten.
Ja he idd gezien dat de capaciteit dan behoorlijk verminderd wordt. Daarom heb ik besloten om het volgende uit te proberen. Komend jaar kan ik een jaar gebruik maken van een gedeelde loods. 12X 10 meter ongeveer Ruimte genoeg dus voor een machine met meer capaciteit. Als proef denk ik dat ik ga proberen een gebruikte Kaltenbach op de kop te tikken op een veiling en te kijken hoe dat bevalt. Mocht het heel erg bevallen dan ga ik kijken of zo een machine ook in mijn eigen werkplaats past. Mocht het niet bevallen dan verkoop ik de machine weer en heb ik er hopelijk een jaar plezier van gehad.

Dank voor al het welgemeende advies iig!

Groeten,
Rik
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Rik schreef: 29 jul 2020 11:01 Als proef denk ik dat ik ga proberen een gebruikte Kaltenbach op de kop te tikken op een veiling en te kijken hoe dat bevalt. Mocht het heel erg bevallen dan ga ik kijken of zo een machine ook in mijn eigen werkplaats past. Mocht het niet bevallen dan verkoop ik de machine weer en heb ik er hopelijk een jaar plezier van gehad.
Dan komt het volgende probleem, waarschijnlijk wil je geen afscheid meer nemen van die kaltenbach. :lol: (wel een staal versie nemen, de aluminium uitvoering draait een beetje te hard ben ik bang)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door keesfrees »

Het hangt er allemaal maar vanaf hoe vaak je dit soort hoeken wil zagen, en hoe netjes, repeteerbaar, snelheid en zo nog veel meer factoren.
Een (ex)klant, vriend, collega heeft een Kaltenbach, voor flightcase profielen, daar sta-tie soms hele dagen achter.
Maar voor hapjes en sparingen is dit nmi veel te bewerkelijk, daarvoor gebruik ik met veel genoegen mijn snel draaiende zaagtafeltje met vele geleiders, hulpblokjes en negatief zaagblad.
Wel mezelf helemaal inpakken en op een plek gaan staan waar de alu deeltjes geen kwaad kunnen aanrichten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 29 jul 2020 12:59 Wel mezelf helemaal inpakken en op een plek gaan staan waar de alu deeltjes geen kwaad kunnen aanrichten.
Daar help zo'n scherm dan weer lekker voor, doe ik ook als ik een stuk alu op de zaagtafel zaag.
Afbeelding
Het ziet er lachwekkend uit, maar ze heeft geen last van een beslagen scherm, denk ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door keesfrees »

Ik heb daar deez voor :

16188
Tot volle tevredenheid, oordoppen-koptelefoon kan er (net-an, eigenlijk net niet) overheen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jul 2020 12:32
Rik schreef: 29 jul 2020 11:01 Als proef denk ik dat ik ga proberen een gebruikte Kaltenbach op de kop te tikken op een veiling en te kijken hoe dat bevalt. Mocht het heel erg bevallen dan ga ik kijken of zo een machine ook in mijn eigen werkplaats past. Mocht het niet bevallen dan verkoop ik de machine weer en heb ik er hopelijk een jaar plezier van gehad.
Dan komt het volgende probleem, waarschijnlijk wil je geen afscheid meer nemen van die kaltenbach. :lol: (wel een staal versie nemen, de aluminium uitvoering draait een beetje te hard ben ik bang)

Haha waarschijnlijk wil ik er idd geen afscheid meer van nemen.... ik vraag me wel af waar ik op moet letten bij het zoeken naar een tweedehands zaag van dit type. De kans bestaat best dat ik na een jaar een nieuwere zaag ga zoeken als blijkt dat de gebruikte teveel slijtage vertoont.

Iemand ervaringen met zulke zagen tweedehands? waar kan er allemaal speling optreden? en is dit erg voor de zaagbladen? ik denk bijvoorbeeld aan breken van tanden door vibratie of schokken door versleten tandwielen. Advies is altijd welkom.
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

keesfrees schreef: 29 jul 2020 12:59 Het hangt er allemaal maar vanaf hoe vaak je dit soort hoeken wil zagen, en hoe netjes, repeteerbaar, snelheid en zo nog veel meer factoren.
Een (ex)klant, vriend, collega heeft een Kaltenbach, voor flightcase profielen, daar sta-tie soms hele dagen achter.
Maar voor hapjes en sparingen is dit nmi veel te bewerkelijk, daarvoor gebruik ik met veel genoegen mijn snel draaiende zaagtafeltje met vele geleiders, hulpblokjes en negatief zaagblad.
Wel mezelf helemaal inpakken en op een plek gaan staan waar de alu deeltjes geen kwaad kunnen aanrichten.
is het ook mogelijk op die manier rvs profielen te zagen? zo ja, dan ben ik een en al oor.

Overigens. als ik een projectje doe in staal is het vaak veel zaagwerk, denk aan 100 tot 300 onderdelen. maar het kan ook voorkomen dat ik 2 maanden enkel met hout werk.
Ben ook wel benieuwd wat voor werkzaamheden jij uitvoert.

gr,
Rik
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door keesfrees »

Je haalt mijn hele reactie aan, maar waar heeft je vraag betrekking op ?
Zie mijn onderschrift, wat alleen te zien is als ik het bericht wijzig, vreemd genoeg.

Maar, de sneldraaiende cirkelzaag is alleen voor alu.
Voor staal profielen heb ik een afkortzaag met stoomontlaten zaagblad uit een stuk.
Van merk Huvema, niet het mooiste wat er is op dat gebied maar met een beetje handigheid voor mij prima, voor niet al te intensief gebruik.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door assink »

Of een verticale lintzaag, lijkt mij ideaal.
Zoiets als een Bauer, neemt alleen veel ruimte in. Zo'n amerikaanse marvel lijkt me ook mooi, dan kun je allerlei opspanningen maken om te kunnen zagen.
Bauer:
https://klaassenmachines.nl/category/li ... -lintzaag/
Plaats reactie