verstek van 60 graden zagen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

Hoi Allemaal,

Ik weet niet zeker of ik dit onderwerp op de juiste plek heb gepost. Ik hoor het graag als dit niet zo is.

Regelmatig maak ik metalen onderstellen voor tafels. Hiervoor moet ik soms kokers zagen die meer dan 45 graden zijn.... Omdat mijn huidige zaag dit niet kan slijp ik deze kokers op het moment.
Mijn vraag is, zijn er afkortzagen die verstekken van meer dan 45 graden kunnen zagen? Bij mijn weten kunnen de zagen van bijvoorbeeld Bewo, MEP, en huvema dit niet.

Ik hoor graag of jullie machines kennen die dit wel kunnen, of hoe jullie dit zelf aanpakken.


Hartelijke Groeten,
Rik Blaauw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Kjelt »

Misschien dat ik er naast zit maar als je de zaag op 30 graden zet en het werkstuk aan de andere kant invoert heb je toch 60 graden ?
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door keesfrees »

Ik ken het probleem maar al te goed.
De situatie niet precies voor ogen hebbend, bij koker (stalen meubelbuis) maak(te) ik de hoek in 2 keer, een klein tussenstukje dus. Heb je niet zo scherpe punt ook. Maar dat gaat in jouw geval niet vermoed ik.
Of, ik klem het stuk tussen 2 wiggen van 10 of 15 gr. in de zaag (snappie ?).
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door spinningwheels »

Kjelt schreef: 26 jul 2020 14:13 Misschien dat ik er naast zit maar als je de zaag op 30 graden zet en het werkstuk aan de andere kant invoert heb je toch 60 graden ?
Teken dat voor jezelf maar eens uit op een papiertje , dan zie je dat het niet klopt
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door motormuis »

spinningwheels schreef: 26 jul 2020 15:06
Kjelt schreef: 26 jul 2020 14:13 Misschien dat ik er naast zit maar als je de zaag op 30 graden zet en het werkstuk aan de andere kant invoert heb je toch 60 graden ?
Teken dat voor jezelf maar eens uit op een papiertje , dan zie je dat het niet klopt
klopt spinningwheel

21422
als groter als 45 graden wil zagen moet de zaag kleiner dan 45 graden tov de 90 graden ingesteld worden en dat kunnen zga geen machines
kijk maar na de foto beide delen zijn 90 graden tov 0 en beide delen zijn 60 graden tov 0 bei een instelling van 30 graden
als de delen 30 graden moeten worden moet de zaag op 60 graden staan dit kan niet
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

Nog even wat verder in dit probleem gedoken.... er lijken toch zagen te zijn die dit kunnen. Zie hier!



Dit lijkt precies op de zagen van Bewo.... zelfs de benaming is hetzelfde. Jammergenoeg is de documentatie op de website van Bewo erg mager. Iemand toevallig een bewo zaag staan die voor mij zou willen kijken?

alvast bedankt!
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door keesfrees »

keesfrees schreef: 26 jul 2020 14:50 klem het stuk tussen 2 wiggen van 10 of 15 gr. in de zaag
Had je dat gezien ?
15gr. dus, want 15 + 45 = 60
keesfrees schreef: 26 jul 2020 14:50(snappie ?).
En ?
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door sbos »

Hallo,

Kijk eens naar dit idee het is voor hout, maar denk ik ook toepasbaar voor jou en het is ook flexibeler.
mogelijk kan je het idee zo aanpassen dat het op jou zaag past.
neem eventueel ook twee snelklemmen zodat je veilig kan werken en het werkstuk kan fixeren

https://www.finehomebuilding.com/2019/1 ... -miter-saw
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

@ KeesFrees,

Dankjewel voor het meedenken!

Ja dat had ik gezien.... ik zaag voor 1 project soms wel 6-8 verschillende hoeken.... bijvoorbeeld 45graden , 47, 50, 51, 60, enz enz. om voor elke graden een mal te gaan maken is voor mij niet effectief.
en ja wiggen kan, maar ook dat is niet handig, dan is het 2 minuten zagen en 10 minuten bij de slijpmachine om het geheel weer netjes te krijgen.

Ik zoek echt een structurele oplossing.
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

sbos schreef: 26 jul 2020 18:34 Hallo,

Kijk eens naar dit idee het is voor hout, maar denk ik ook toepasbaar voor jou en het is ook flexibeler.
mogelijk kan je het idee zo aanpassen dat het op jou zaag past.
neem eventueel ook twee snelklemmen zodat je veilig kan werken en het werkstuk kan fixeren

https://www.finehomebuilding.com/2019/1 ... -miter-saw
Ook een hele leuke oplossing! hoe zou je dit doen als je een lengte van 6 meter in tweeën moet zagen? dan past het volgens mij niet? of mis ik iets?
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Rik »

Ha, deze zaagt idd tot 60 graden. Geniaal voor deze klasse zaag!
het nadeel van een lintzaag blijft de nauwkeurigheid. Een lintzaag is goedkoop in gebruik, gemakkelijk in gebruik, maar niet erg precies. Een net verstek met een ronde buis is mij nog nooit gelukt met een lintzaag.

Sorry dat het lijkt alsof ik al jullie suggesties niet serieus neem, dat doe ik zeker wel. Ik ben bezig met een project in RVS waarbij alles rondom getiglast wordt. Ik ben zoveel tijd bezig met nabewerken van mijn snedes dat ik op zoek ben naar een oplossing die uiterst nauwkeurig is en waarbij het product zo min mogelijk nabehandeling nodig heeft.

Dus iig heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door sbos »

Rik schreef: 26 jul 2020 19:52
sbos schreef: 26 jul 2020 18:34 Hallo,

Kijk eens naar dit idee het is voor hout, maar denk ik ook toepasbaar voor jou en het is ook flexibeler.
mogelijk kan je het idee zo aanpassen dat het op jou zaag past.
neem eventueel ook twee snelklemmen zodat je veilig kan werken en het werkstuk kan fixeren

https://www.finehomebuilding.com/2019/1 ... -miter-saw
Ook een hele leuke oplossing! hoe zou je dit doen als je een lengte van 6 meter in tweeën moet zagen? dan past het volgens mij niet? of mis ik iets?
Het is een voorbeeld. De lengte zou je kunnen ondersteunen. het afkorten kan door eerst op 90 graden zagen en dan de hoek maken.
Een andere mogelijkheid is misschien de klem draaibaar te maken ipv de zaag, indien de klem eraf kan
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: verstek van 60 graden zagen

Bericht door Linki »

@Rik

Hallo Rik.

Ik heb een Bewo zaag, deze kan in een richting draaien totdat het blad in de langsrichting van het te zagen materiaal staat.
Dit lijkt ideaal, maar bij de hoek die jij wilt zagen (60 graden afwijking vanaf haaks) begint het zaagblad zelfs bij dun materiaal het gietijzer van de klem te raken.

Voor precisie en onder elke hoek kunnen zagen is een zaagmachine waarbij het zaagblad van onder komt, en de klemming van boven (b.v. Kaltenbach) het meest geschikt.
Hierbij zit nooit de klem in de weg.
Plaats reactie