Tool sensor draaibank

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 okt 2020 11:17 Dan zou die dus als 3-D taster ook waardeloos zijn.
Inderdaad, maar ik wil dan ook geen 3D taster...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

21730
Dus jij denkt dat hier niet gewoon dezelfde constructie onder zit als in een 3D taster?
Ik zou het er zo in kunnen tekenen in ieder geval. Euigenlijk nog veel makkelijker dan in een freesspil, hier heb je 4 vaste richtingen die je calibreert, daarna is het puur op reproduceren, in de freesspil moet je gereedschap wisselelen en de tastkop en spindel in dezelfde oriëntatie zien te krijgen wil je een beetje zeker reproduceren. Anders moet het geheel 360 graden identiek zijn of je hebt met een flinke meetonzekerheid te maken.

Kan ook nog wel iets met 4 sets pennetjes en kogeltjes verzinnen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.metrol.co.jp/ec/features-page4

Als je hier heel secuur de boel bekijkt, is het eigenlijk wel duidelijk dat ze precies hetzelfde doen, 2 pennetjes waar een kogeltje tegen aan ligt. Die wordt door een (vermoedelijk keramiek) pennetje vrij gedrukt.

Voor mij is het raadsel van de supernauwkeurige schakelaars hiermee wel ontrafeld. :mrgreen:

21733
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door andrefc101 »

Daarom zijn ze ook zo duur denk ik .....
Geen idee of dit ook zelf te maken is, zou wel leuk zijn...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 05 okt 2020 14:11 Daarom zijn ze ook zo duur denk ik .....
Geen idee of dit ook zelf te maken is, zou wel leuk zijn...
Eigenlijk valt me dat nog mee. € 45,= voor een schakelaar M5x18
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 05 okt 2020 14:52
andrefc101 schreef: 05 okt 2020 14:11 Daarom zijn ze ook zo duur denk ik .....
Geen idee of dit ook zelf te maken is, zou wel leuk zijn...
Eigenlijk valt me dat nog mee. € 45,= voor een schakelaar M5x18
Die had ik nog niet gevonden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 okt 2020 08:22 En waarom maak je niet een 3D taster met een kubus er op ipv een bol.
Bedoel je zoiets Hugo?
https://www.youtube.com/watch?v=m3vHjW1yKYo
Die sensor wordt hier mechanisch gepositioneerd, die beweging moet dan ook op een honderdste nauwkeurig plaatsvinden.
Ik vind het nogal een uitdaging.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 05 okt 2020 15:45
hugo stoutjesdijk schreef: 05 okt 2020 08:22 En waarom maak je niet een 3D taster met een kubus er op ipv een bol.
Bedoel je zoiets Hugo?
https://www.youtube.com/watch?v=m3vHjW1yKYo
Die sensor wordt hier mechanisch gepositioneerd, die beweging moet dan ook op een honderdste nauwkeurig plaatsvinden.
Ik vind het nogal een uitdaging.
Ja, dat is een uitdaging en ik hoop toch beter dan een honderste, maar ik heb het niet over een arm (zoals je dat op veel CNC draaibanken ziet) maar alleen over de toolsetter, dat was de vraag ook van Andre. En mijn beleving is dat dat heus wel zelf te maken is.
En of dat nu 4 schakelaartjes zijn of een 3D taster die vanuit elke richting nauwkeurig is maakt mij niet zoveel uit.

Die arm op 6 punten vastleggen zodat die kinematisch bepaald op z'n plek zit zal uiteindelijk niet zo moeilijk zijn, als je de juiste regeltjes gebruikt.
Je ziet hier dat de zwenkbeweging die het grootste risico is kwa toleranties eigenlijk niet eens heel kritisch komt, voor de meting in Z en X heeft die de minste invloed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door DaBit »

Ik home de X van mijn draaibank met een microswitch van enkele centen. Ongeveer zoiets:

Afbeelding

Daar botst de slede tijdens het homen tegenaan. Was eigenlijk bedoeld als tijdelijke oplossing, maar werkt al lange tijd uitstekend binnen de 0,01mm op de diameter. Overtravel is klein, maar voldoende.
Als je zoiets pakt en je zet er een paspennetje in een bronzen lagerbusje voor (beiden gewoon inkoopdelen) dan zou dat best wel eens bevredigend kunnen werken.

Complexer kan ook; je drukt toch maar 1 pinnetje tegelijk in. 4 pinnetjes die aan de binnenkant een schuin kantje hebben dat een schakelaar in het midden bedient moet ook kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Caesar »

DaBit schreef: 05 okt 2020 18:33 Ik home de X van mijn draaibank met een microswitch van enkele centen. Ongeveer zoiets:

Afbeelding

Daar botst de slede tijdens het homen tegenaan. Was eigenlijk bedoeld als tijdelijke oplossing, maar werkt al lange tijd uitstekend binnen de 0,01mm op de diameter. Overtravel is klein, maar voldoende.
Als je zoiets pakt en je zet er een paspennetje in een bronzen lagerbusje voor (beiden gewoon inkoopdelen) dan zou dat best wel eens bevredigend kunnen werken.

Complexer kan ook; je drukt toch maar 1 pinnetje tegelijk in. 4 pinnetjes die aan de binnenkant een schuin kantje hebben dat een schakelaar in het midden bedient moet ook kunnen.
Volgens mij gaat dit niet over homen, maar het inleren van je tool-offset van je verschillende beitels :).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Caesar schreef: 05 okt 2020 22:35 Volgens mij gaat dit niet over homen, maar het inleren van je tool-offset van je verschillende beitels :).
Maar dat kun je dan wel weer met zo'n zelfde soort schakelaartje doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hfjbuis »

Voor het meten van de lengte van boren, (Z-as) ga ik een proxy gebruiken. Op basis van mijn huidige referentie sensoren op de draaibank, verwacht ik een herhaalnauwkeurigheid van 0.05 mm. Dat is voor mij om te boren voldoende.

Voor de X-as (draai diameter) kun je dit ook doen. Als je dan een overbrenging gebruikt (5x) met een hevel op een gelagerde as heb je al 0.01 mm. Voor een paar centen heb je dan een robuust systeem.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door tokas98 »

Met een optische U-sensor zou ook nog kunnen.
Zie voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=_OZmYQTXtEo&t=6s
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door mosoft »

Ik gebruik voor mijn draaibank een staafje van kunststof met een neusstuk daar op het einde van aluminium, deze is via een draad verbonden met de controllerkaart als probe.
Ik laat eerst het master gereedschap nummer 1 tegen de probe lopen in Z richting (zeer langzaam) en dan de offset op nul gezet, dit doe ik ook met de X-as,
Daarna doe ik dit ook voor de andere gereedschappen en die worden dan in offset gezet t.o.v. de master beitel.
Deze worden opgeslagen in de offset tabel.
Ik gebruik wel een turret dus het aanlopen wordt door Mach3 geregeld, maar met een multifix beitelhouder zou het ook kunnen.

21742

Ik heb daar wel een scherm voor gebouwd in Mach3 met macros/button scripts die dit voor me doen.

21747

Misschien een eenvoudige oplossing.
Plaats reactie