Tool sensor draaibank

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door andrefc101 »

Mosoft@ Ik heb 7 Verschillende macro’s om te meten in alle richtingen. Hoe doe jij dat dan met een binnendraai beitel en een linkse beitel? Die moet je dan toch van de andere kant benaderen lijkt mij. Ik ben wel een amateur op draaigebied 😉
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door javanree »

Ik was naar hetzelfde op zoek
Uit ervaring weet ik dat al meet de sensor op 0.01 , zaken als opwarming spindel, druk op de snijdende punt etc etc toch vaak alsnog afwijkingen van 0.01-0.05mm geven
Ik ben daarom begonnen met zelf iets te maken uit wat goede kwaliteit micro switches voor PCB montage.
https://www.flickr.com/photos/36761590@N02/48552651366/
Eerste tests lijk een een repeteer nauwkeurigheid van 0.05-0.1mm te geven, voorlopig goed genoeg.
Project ligt echter stil , eerst de spindel feedback loop werkend en de tool turret automatisch kunnen laten draaien...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hfjbuis »

mosoft schreef: 06 okt 2020 14:55 Ik gebruik voor mijn draaibank een staafje van kunststof met een neusstuk daar op het einde van aluminium, deze is via een draad verbonden met de controllerkaart als probe.
Ik laat eerst het master gereedschap nummer 1 tegen de probe lopen in Z richting (zeer langzaam) en dan de offset op nul gezet, dit doe ik ook met de X-as,
Daarna doe ik dit ook voor de andere gereedschappen en die worden dan in offset gezet t.o.v. de master beitel.
Deze worden opgeslagen in de offset tabel
Op mijn draaibank zitten home switches voor Z en X. Die worden m.b.v. de master beitel ingesteld. Ook ik stel de andere beitels in op de master beitel. Dit doe ik echter door echt te echt te draaien en het verschil in gedraaide diameter t.o.v. de referentie beitel te nemen als offset. Ook hanteer ik zo veel mogelijk de echte draai condities en materiaal (staal of alu) voor de beitels. Voor de Z referentie draai ik de voorkant af en meet de lengte van het werkstuk.
Inmiddels is de referentie sensor van de X-as zo reproduceerbaar, dat ik die na eenmaal te zijn ingesteld met de referentie beitel, als referentie neem. Na het "homen" van de X-as, kan ik op het handwiel aflezen of e.e.a. nog goed staat, die staat altijd op dezelfde waarde. Ik zie zo'n 0.015 mm invloed van zomer/winter temperatuur. Dit aflezen is tevens de 1e dagelijkse controle.
De afgelopen maanden is het draaiwerk zonder te meten, toch binnen de 0.05 mm gebleven. Een uitzondering zijn de lange (80 mm) binnendraaibeitels. Die zitten zonder te meten op 0.1 mm in draaidiameter.
Als ik de spindel van de X-as gericht heb, hoop ik op 0.03 mm te kunnen draaien zonder te meten. Ik weet, hoop doet leven!!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13525
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Diameter-offset van mijn beitels kalibreer ik altijd op het werk, de lengte.. dat kan eigenlijk overal op.
'k heb nog geen Toolsensor, ik meet alles met een toolbitje van 10 mm.
Als ik alles wil kalibreren, begin ik altijd met de Z-offset, ik zet ten eerste de Gereedschapslengtecompensatie uit, en "kalibreer" de turretplaat als "0", dan zet ik de beitels erin, de toollengtecompensatie weer aan, en dan kalibreer ik op de zelfde manier de z-offsets, de X offsets komen dan wel als ik ze in ga zetten.

een "lengtesensortje" zou wel een fijn dingetje zijn om te hebben.. die zet je in de klauwplaat.. en dan kun je automatisch meten.. scheelt weer tijd..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik voor mijn draaibank een staafje van kunststof met een neusstuk daar op het einde van aluminium
andrefc101 schreef: 06 okt 2020 15:19 Mosoft@ Ik heb 7 Verschillende macro’s om te meten in alle richtingen. Hoe doe jij dat dan met een binnendraai beitel en een linkse beitel? Die moet je dan toch van de andere kant benaderen lijkt mij. Ik ben wel een amateur op draaigebied 😉
Als de nauwkeurigheid voldoende is:
  • kun je in het neusstuk een gat boren en daar de binnendraaibeitels op instellen.
  • Maak een T neusstuk en je kunt ook de linkse beitels instellen.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door assink »

Zit ook nog te kijken of ik op m'n conventionele machine een tool tabel aan kan maken.
Zal ik wel de losse kop er tussen uit moeten gooien en een spacer fabriceren, geeft ook weer extra stabiliteit natuurlijk 8)
Zo vaak draai ik geen conussen of grote schuine kanten, en draden steek ik rechtstandig in met wisselplaten.
Maar hoe je dan iets goed in meet is weer een ander verhaal, in de langsrichting is natuurlijk niet zo'n probleem. Dwars is natuurlijk een ander verhaal.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door hfjbuis »

Zo doe ik het:
  • Ik plaats de referentie tool in de tool post
  • Ik plaats een stuk aluminium in de klauwplaat, de dunne zijde in de klauwplaat, goed tegen de bekken aandrukken
  • Draai de voorkant af (daarna de handel nul stellen)
  • Haal het aluminium uit de klauwplaat, meet de totale lengte met de micrometer en plaats het aluminium terug.
  • Plaats de te meten tool
  • Draai de voorkant af
  • Haal het aluminium uit de klauwplaat en meet de totale lengte met de micrometer
Het verschil in gemeten lengte + de verdraaiing van de handel is offset van de tool t.o.v. de referentie.

De schouder zorgt ervoor dat ik het reproduceerbaar terug kan plaatsen.
21758
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13525
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Beetje omslachtige manier om het te doen,

je kunt ook de voorkant één keer vlakken (als je het tooltje maakt), en dan je "nul gereedschap" ( met Z-offset 0 dus) tegen een toolbitje 10mm zetten.. als ie er klem tussen zit.. is je werkstuk offset +10
Ik heb in EdingCNC een macrootje geschreven, waarbij ik de actuele positie omreken naar gereedschapsoffset, dus tegen het toolbitje zetten.. in het dialoogje de waarde 10 ingeven.. klaar.. volgende tooltje
Zodra ik een "electronische taster" zou maken.. hoef ik die dan alleen maar in de spindel te zetten, "0"tool ertegenaan.. werkstuk offset op 0 zetten.. andere tools er tegenaanfietsen, dan zet EdingCNC ze wel op 0 voor me.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13525
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 08 okt 2020 12:15 Zit ook nog te kijken of ik op m'n conventionele machine een tool tabel aan kan maken.
Zal ik wel de losse kop er tussen uit moeten gooien en een spacer fabriceren, geeft ook weer extra stabiliteit natuurlijk 8)
Zo vaak draai ik geen conussen of grote schuine kanten, en draden steek ik rechtstandig in met wisselplaten.
Maar hoe je dan iets goed in meet is weer een ander verhaal, in de langsrichting is natuurlijk niet zo'n probleem. Dwars is natuurlijk een ander verhaal.
heb je een DRO met meerdere offsets?.. dan kan het.. zo niet.. dan niet
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door assink »

Jazeker heb ik die, met een nederlandse manuals van trabiss.
Misschien me daar nog verder in verdiepen.
Maar denk dat eerste de losse slede verdwijnen moet, anders heb je er nooit wat aan.
Dan zou je een extra lineaal op je losse slede moeten hebben, en een rotatie encoder voor de hoek.
En dan zou de DRO nog uit moeten rekenen hoeveel je gereedschap verplaatst is als je de losse kop gebruikt of verdraaid.
Dat zal wel een lastig verhaal worden denk ik :lol:

Heb gelukkig een multifix, dus kan voor het afschuinen de beitelhouder wel onder een hoek plaatsen.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door ruudpg »

Wat ik hier niet begrijp is wat die "0" tool voorstelt, is dit dan een beitel die altijd op een vaste plek zit in je turret en niet gebruikt wordt waardoor de snijkant o.a. niet slijt en niet belast wordt tijdens gebruik waardoor bijvoorbeeld verschuiving zou kunnen plaats vinden? of ga je deze tool voor elk begin ook weer nullen en is het alleen maar een indicatie waar "0" ongeveer ligt? Wat is het voordeel om de lengte van tools te baseren op een afwijking in lengte ten opzichte van een andere tool, de "0" tool. Hebben ze niet allemaal gewoon een eigen positie ten opzichte van een machine-coordinaat?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13525
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

ruudpg schreef: 08 okt 2020 14:20 Wat ik hier niet begrijp is wat die "0" tool voorstelt, is dit dan een beitel die altijd op een vaste plek zit in je turret en niet gebruikt wordt waardoor de snijkant o.a. niet slijt en niet belast wordt tijdens gebruik waardoor bijvoorbeeld verschuiving zou kunnen plaats vinden? of ga je deze tool voor elk begin ook weer nullen en is het alleen maar een indicatie waar "0" ongeveer ligt? Wat is het voordeel om de lengte van tools te baseren op een afwijking in lengte ten opzichte van een andere tool, de "0" tool. Hebben ze niet allemaal gewoon een eigen positie ten opzichte van een machine-coordinaat?
Da's altijd een "lastige"..

Ik heb daar toen ik voor het eerste een CNC Draaibank in moest regelen (indertijd bij DamenCNC) ook mee geworsteld.
Wat ik zelf doe:
Ik heb een Emco Compact 5 CNC met een Gereedschapwisselaar, daar zitten 3 gleuven in voor Mes-en steekbeitels, en 3 gaten voor binnendraaibeitels en boorbaartjes/of boren.

Mijn machine coordinatensysteem is zo ingesteld dat als een Gat in de Turret centrisch staat met de Centerlijn van de machine dat dat X0 is
Z0 is de achterste stand van de slede, Ik werk dus ALTIJD in Z- in machine coordinaten.
Als ik gereedschappen ga kalibreren, beginnende met een Lege Turret, dan zorg ik voor een vlak gedraaid stukkie materiaal in mijn machine (dit mag in de toekomst ook mijn Toolsetter zijn, en ik schakel de Toollengtecompensatie uit (MDI G49), dan pak ik een Toolbitje, en Jog de Turret zover naar voren dat het toolbitje net klemt.. F12, F3, F4, Werkstukcoordinaten, offset Z : 10 (mijn toolbitje is 10x10 mm)
dan zet ik alle tools erin, en activeer de toollengtecompensatie weer (MDI: G43),
Beweeg dan de Turret met het gekozen gereedschap weer naar voren tot ik het toolbitje er weer knel tussen heb.. en dan draai ik de Calibratie macro voor Z af.. geef 10 in (toolbitje 10x10 remember)?
zo ga ik ze alle 6 af..

de Diameters doe ik dan meestal door het werk wat ik erin heb staan op te meten, en even te laten raken met de beitel.. meestal zit daar nog een paar honderdsten verschil in.. maar dat merk ik wel als ik ga draaien, en dan pas ik het alsnog even aan..
Tooltje laten raken dus, X-Kalibratie macro, en de gemeten waarde ingeven. klaar..

Voor boortjes is het eigenlijk helemaal simpel.. omdat die met X-tooloffset 0 op de centerlijn staan, hoef ik alleen de lengte te kalibreren, en in de tabel de Xoffset gewoon op 0 te zetten.

Eigenlijk maakt het geen bal uit waar die "0" positie ligt.. als ie maar op een vaste, reproduceerbare waarde ligt.
Als je reeds 1 gekalibreerd gereedschap in je machine hebt, dan kun je daarmee ook de werkstuk offset op 0 zetten, en de andere gereedschappen op basis van dat gereedschap kalibreren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 08 okt 2020 15:02 ......dan zet ik alle tools erin, en activeer de toollengtecompensatie weer (MDI: G43)
Volgens mij werkt Fanuc (en imitatie) op de draaibank niet met G43 enzo, maar met T0101, waarbij de tweede set cijfers the ofset bepaalt. Lastig dingetje vind ik, ben ik nog niet helemaal uit....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13525
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool sensor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 08 okt 2020 15:54
Arie Kabaalstra schreef: 08 okt 2020 15:02 ......dan zet ik alle tools erin, en activeer de toollengtecompensatie weer (MDI: G43)
Volgens mij werkt Fanuc (en imitatie) op de draaibank niet met G43 enzo, maar met T0101, waarbij de tweede set cijfers the ofset bepaalt. Lastig dingetje vind ik, ben ik nog niet helemaal uit....

Mogelijk.. maar wie hier op het forum heeft er thuis een draaibank staan met een Fanuc besturing?.. dat T0101 komt me inderdaad bekend voor.. wordt veel gebruikt op "NaFuc" besturingen (ben er geen fan van), maar ik sluit niet uit dat het ook op een andere manier kan.

Hoedanook.. ik heb de methode beschreven die ik gebruik, en ik werk, zoals als algemeen bekend mag worden verondersteld uitsluitend met EdingCNC op mijn eigengebouwde machines, de draadvonkmachine heeft een Brother besturing, en omdat daar maar 1 tool opzit.. de draad.. werkt het daar wéér anders.. en kun je voor het voor en navonken 2 offsets instellen en die aanroepen in je programma
Plaats reactie