Rondsel bevestigen aan as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Rondsel bevestigen aan as

Bericht door Jantje2k »

Goedendag allen,

Hier ben ik weer, met een waarschijnlijk zeer eenvoudige vraag, maar het ik snap het eventjes niet meer helemaal. Naar aanleiding van een eerder topic, (hoe ik een heleboel stepper motors kon aansturen) heb ik een module gekocht, waarmee ik dat werkend heb gekregen. De motor krijg ik dus draaiend.

Mijn volgende stap is in principe om rondsels uit te zoeken, die ik op de motoras wil bevestigen (een tandwielkast om de overbrenging te veranderen is niet nodig). Alleen, hoe maak ik zo'n rondsel nou vast aan de motor?

Het gaat om een motor met een spie. Als een gedeelte van de as was afgevlakt had ik het wel geweten, want dan zou je daar gewoon een schroefje door heen kunnen zetten, maar nu? In de rondsels die ik bij DamenCNC zie staan ook geen spiebanen. Nu vond ik tandwielen.com, daar bieden ze de optie voor een spiebaan in het tandwiel.

Nu snap ik, dat je met een ringetje en een moertje ervoor kunt zorgen dat het tandwiel niet van de as af glijdt. Maar ik snap nog niet helemaal hoe je er nou voor zorgt dat het tandwiel ook niet verder op de motor as kan schuiven. Dus de andere kant op, als je snapt wat ik bedoel.

Iemand die me hiermee kan helpen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Rondsel bevestigen aan as

Bericht door hfjbuis »

Als de spiebaan groot genoeg is, kan het misschien toch met een schroef.

Als er ruimte is, kan je er een busje op lijmen schroeven.

Als de montage het toelaat, kun ook het tandwiel er op lijmen.

Er zijn ook tandwielen met een kraag waar een schroefje in zit.

Als je een freesmachine hebt, kun je de spiebaan ook vlak frezen.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Rondsel bevestigen aan as

Bericht door benkr »

Vergeet die spie en spiebaan, zorg dat je ding redelijk past op de motoras, niet te strak, gebruik wat Loctite 603,638 of 648 en het zit muurvast.
Die Loctite is speciaal bedoeld voor dit soort cilindrische toepassingen.
Zorg wel dat het niet te strak past, dan strijk je de lijm er af voordat de verbinding gemaakt is.
Als het los moet, even stevig verwarmen en het is weer los.

Geleerd van DaBit:
Verwarm het met een gasvlam, je ziet condens ontstaan op het te verwarmen oppervlak, zodra die condens is verdwenen is het bijna warm genoeg, nog heel even door verwarmen en de verbinding is weer los.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Rondsel bevestigen aan as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar ik snap nog niet helemaal hoe je er nou voor zorgt dat het tandwiel ook niet verder op de motor as kan schuiven. Dus de andere kant op, als je snapt wat ik bedoel.
Busje erachter?.. tegen het lageraan..Ik snap nog niet helemaal waarom jij dat niet snapt.. :lol:
Plaats reactie