Machineklem voor OSPF

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Sven schreef: 07 jan 2021 19:06 Ik heb deze:
https://cnc-plus.de/en/Workholding/Vise ... -3414.html
Maarrrr. Die is van aluminium, zal niet voor alle toepassingten geschikt zijn.
Wel een lekkere lage klem. Was deze ook op het internet tegen gekomen. Is de klem stevig genoeg voor het inspannen en verspanen van aluminium?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »

I wouldn't touch that with a ten foot pole..
leuk dat ie centrerend is, maar als je klein werk hebt.. dan zweven de bekken ergens in het niets..

je kunt dan beter zelf iets maken van koudgewalst staal 20x20 of 15x15.. en dan zo dat je de vaste bek, en de bewegende bek tegen je tafel kan trekken...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door serum »

Ja, dat is geen klem. Als boorstandaard voldoet hij voor sommige werkstukken misschien net. Voor machines met ladegeleiders als lineaire geleiding. Je werkstuk gedragen door een paar 12mm asjes. 'resonererend verblijf ik, hoogachtend, uw werkstuk'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je ziet toch op de foto dat dat een soldeer hulp is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jan 2021 12:33 Je ziet toch op de foto dat dat een soldeer hulp is.
:mrgreen: Soort van horizontaal 3e handje.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Hoewel ik nog nauwelijks kan frezen, lijkt het me toch leuk om iets zelf te maken....
Deze manier van klemmen is misschien wel aardig.
22313
Hoewel hierboven een klem is gemaakt die een vaste bek afstand heeft, kan je natuurlijk de klem uit 2 delen maken en schuiven over de Tslot plaat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »

Deze manier van klemmen is misschien wel aardig.
Nee..niet misschien..
die Pitbulls kunnen behoorlijk wat kracht opwekken.
mijn eigen zijspanners werken iets anders, maar zoals gezegd, die klemmen wel..
Dit concept is ook wel mooi.. die moest ik voor mezelf ook maar eens maken.. als mijn Draadvonkmachine het nou weer zou doen.. dan is het niet meer dan een reeks potgaatjes in een stripje staal frezen, en ze dan stuk voor stuk uitvonken..
'k ga toch maar eens haast maken om die machine weer aan de praat te krijgen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door hfjbuis »

@Motormuis heeft laatst voor wat leden klemmen gemaakt. E.e.a. is uitvoerig besproken in dit topic: viewtopic.php?f=38&t=18532&start=196
Hier een foto: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f ... 03#p218103
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

@Motormuis Ik weet dat Motormuis deze klemmen heeft gemaakt, maar ik denk dat ik te laat ervoor ben, maar, bij deze: Motormuis, maak je deze klemmen nog? :roll: Destijds had je een serie hiervan gemaakt en was er een inschrijving. Kan mij voorstellen dat als je ze niet meer hebt, dat je dan niet ook nog enkel stuks gaat maken.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Grafjan »

Een poosje terug had iemand anders ook al interesse in die vlakspanners van Motormuis, mocht er nog een serie opgezet worden, dan wil ik misschien ook wel een setje van het lage model, die hoge heb ik al.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door motormuis »

TomAndKobus schreef: 08 jan 2021 13:46 @Motormuis Ik weet dat Motormuis deze klemmen heeft gemaakt, maar ik denk dat ik te laat ervoor ben, maar, bij deze: Motormuis, maak je deze klemmen nog? :roll: Destijds had je een serie hiervan gemaakt en was er een inschrijving. Kan mij voorstellen dat als je ze niet meer hebt, dat je dan niet ook nog enkel stuks gaat maken.
Ik heb helaas zelf ook geen kleine meer ;-)
ik wil voor mij zelf ook weer wat kleine maken want de 40 en 60 mm klemmen die ik nog heb zijn af en toe toch wat te wild
heb wat weinig tijd om na Kelders te rijden voor materiaal
ik maak er dan weer een aantal sets want voor een set loont het allen voor je zelf en ik zie dat er toch nog vraag na is
zo gouw ik nieuwe gemaakt heb geef ik een seintje
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Portje »

Let op Hans rij niet voor niks
Kelders verkoophal is t/m 18e gesloten.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Sooo....Ik heb het klemmen topic van Motormuis eens door gelezen. Wat een geregel was dat zeg :lol: . Maar wat ik heb gezien op de foto's, het zijn mooie klemmen.
Ik ben zeker geïnteresseerd. Als het voor hetzelfde geld ongeveer is en het zijn de zelfde typen, dan zou ik graag 2 setjes laag en 2 setjes hoog willen hebben. En wat doorlooptijd betreft, ik heb geduld, ik snap dat het iets wat er bij komt en net wat Portje zegt, de winkel moet wel open zijn.

Dat wil niet zeggen dat ik zelf geen klem ga maken, aangezien ik toch een keer moet leren om dingen te maken, maar de klemmen van Motormuis zijn in ieder geval super!

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Die Pitbull klemmetjes van Miteebite, zijn niet makkelijk verkrijgbaar in Nederland. Ze zijn te koop bij Hoffman, maar ik heb geen eigen bedrijf, en in kosten die dingen zijn in Amerika ongeveer 15 dollar en in Nederland iets van 25 euro. Nu zijn die kosten nog niet zo heel vervelend, maar de verkrijgbaarheid is wel een probleem. En importeren uit Amerika, dat kost tussen de 40 en 50 dollar. Raar eigenlijk. Misschien istes met import heffingen.
Weet iemand hoe ik aan Pitbull klemmen kan komen? Ik denk niet dat ik ze zelf kan maken want je wilt de klemmen van staal hebben anders is het veel te zacht.
Groeten, Tom.
Plaats reactie