Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door DaBit »

Met dat Dyckerhoff nano super duper ultra mikro compound 5941 UHPC zit je nog steeds op ca. 0,5mm/m aan krimp. Geen probleem als je dat weet, maar realiseer je dat het geen wondermiddel is en dat Dyckerhoff een goede marketingafdeling heeft.

Als je 'maar' 80kg nodig hebt dan is epoxybeton eigenlijk zeker zo praktisch. Krimpt amper (maar helaas niet 'niet' zoals ik ondervonden had), hecht een stuk beter aan je inserts en de maximale krimp is ruim binnen 2 weken bereikt. Cementgebonden beton heeft na 28 dagen de meeste krimp gehad, maar het blijft nog jaren en jaren en jaren verder krimpen. Met nanosuperduperpartikels misschien de helft van regulier beton, maar nog steeds krimp.

Ga je toch aan de cementbeton (wat voor boven de 100-200kg best kosteneffectief is), dan was mijn idee om zoveel mogelijk 'oud beton' in het mengsel te verwerken. Die 50 jaar oude stoepbandjes en lading betonnen tuintegels uit de prehistorie krimpen niet noemenswaardig meer en mensen zijn zo blij dat je ze er vanaf helpt dat je haast geld toe krijgt. Je loopt alleen het risico dat ze 'alles of niks' zeggen, word het toch weer 4x2 meter werkbereik :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Markus »

Met dat Dyckerhoff nano super duper ultra mikro compound 5941 UHPC zit je nog steeds op ca. 0,5mm/m aan krimp. Geen probleem als je dat weet
Ik heb geen last van krimp gehad. Krimp was wel een probleem geweest als het asymmetrisch was gekrompen, maar dat was niet het geval.

Heb basalt als granulaat gebruikt, granulaat moet op zich krimp verminderen.
Cementgebonden beton heeft na 28 dagen de meeste krimp gehad
Heb het frame een maand in de mal gelaten, en op sommige plekken dwingt het staal van de mal en van de inserts het beton in positie, en ook dat gaf geen problemen. Geen scheuren of barsten,

Er was wel krimp, ik moest veel moeite doen 2 kunststof inserts uit het beton te krijgen, het beton had ze stevig beet. Volgende keer insmeren met was.
Als je 'maar' 80kg nodig hebt dan is epoxybeton eigenlijk zeker zo praktisch
was een goede optie geweest, maar van de kanos die ik vroeger bouwde en een werkplaatsvloer dat we ooit hebben behandeld weet ik dat ik heel ver uit de buurt van epoxy moet blijven. Niet het meest gezonde spul om mee te werken.
Gereedschapsfreesmachines hebben ook vaak deze opbouw, beweegt jouw freesmotor dan op de Y-as?
ja, de Konsolen bouwwijze

22412

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 18 jan 2021 16:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oude tegels als "aggregaat" dus?.. dat kan toch ook in EG?..'k heb nog een stapeltje oude tegels achter mijn schuurtje staan..
'k moet me maar eens in gaan lezen in de Materie die EG heet.. Müller in Duitsland maakt er ook leuke machines mee.. moet eens kijken wat de verhouding Prijs/volume is in vergelijking met Staal.. dan is het mogelijk ook interessant voor een grotere machine
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 18 jan 2021 16:14 Oude tegels als "aggregaat" dus?
Ik zou dat niet klakkeloos doen zonder het op ware grootte of in ieder geval meetbare schaal te proberen.
De tegels of stoepranden krimpen niet meer maar de nieuwe cement er omheen wel.
Dikke kans dat daarmee spanning in je werkstuk komt.

Dan is wel de vraag of die spanning een probleem vormt. Bij slechte hechting kan het inwendig kapot getrokken worden maar dat hoef misschien ook weer geen probleem te zijn.
Maar wat mij betreft te veel onduidelijkheden.
Doe mij maar epoxy.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan is wel de vraag of die spanning een probleem vormt. Bij slechte hechting kan het inwendig kapot getrokken worden maar dat hoef misschien ook weer geen probleem te zijn.
Maar wat mij betreft te veel onduidelijkheden.
Doe mij maar epoxy.
Daar zit ook wel weer wat in..
'k heb de nodige ervaring met Epoxy, maar dan vooral in het lamineren..met EG heb ik nog niet veel gewerkt.. ja.. in het verleden bij mijn eerste werkgever wel.. maar dat waren altijd voorgemengde soorten.. "emmertje zand met hars" en daar moest alleen nog harder bij.. en dan kon je het verwerken.. deden we in malletjes van staalplaat
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 18 jan 2021 16:12 Ik heb geen last van krimp gehad. Krimp was wel een probleem geweest als het asymmetrisch was gekrompen, maar dat was niet het geval.
Heb basalt als granulaat gebruikt, granulaat moet op zich krimp verminderen.
Die 0,5mm/m komt van Dyckerhoff zelf af, al moest ik daar ooit wel diep voor graven. Ik kan het nu ook zo gauw niet meer terugvinden
Maar met het juiste granulaatmengsel zul je dat vast nog wel kunnen reduceren. Als iemand mijn idee volgt van oude stoeptegels in beton knikkeren doet-ie in feite hetzelfde, en als 90% oud beton is kan het al niet hard meer krimpen.
was een goede optie geweest, maar van de kanos die ik vroeger bouwde en een werkplaatsvloer dat we ooit hebben behandeld weet ik dat ik heel ver uit de buurt van epoxy moet blijven. Niet het meest gezonde spul om mee te werken.
Ook niet heel ongezond mits enige ventilatie aanwezig, maar je moet contact zoveel mogelijk vermijden. Vroeg of laat ontwikkel je een allergie; het is niet de vraag of, maar wanneer. Dat geld voor meer goedjes; als ik tegenwoordig te dicht in de buurt van remvloeistof kom springen de bloedende kloven al in mijn handen. Ik ben voort zo'n mietje die handschoenen aan doet als-ie de sapjes van z'n stalen ros moet verversen.

@Arie: ja, dat kan in epoxybeton ook. Je moet ze alleen wel heel droog hebben, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan want de kiezels hebben noal de neiging om vocht vast te houden (denk silicagel...).
Verder heeft oud beton nogal de neiging om te stoffen wat de hechting van de epoxy ook al niet ten goede komt. Magoed, wat epoxy er overheen rollen, keer met de staalborstel erover, en het is goed zat want aan oppervlak geen gebrek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou de machine gelijk opbouwen uit oude stoeptegels. Met een bereik van 100x100 mm moet dat te doen zijn.

De boel met metaal-epoxy (wat daar voor bedoeld is) op elkaar uitlijnen en monteren, nog iets van trekstangen verzinnen.

Paar plaatjes granieten vlakplaat zijn ook wel te vinden.
Maar dan heb je slechts een frame, als de geleidingen en de tafel van staal wordt, wat is dan de winst? (zo verkeerd is staal toch niet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

je granulaat drogen is sowieso een goed idee.. 'k weet nog uit de tijd dat ik bij mijn eerste werkgever werkte, dat we daar een "speciale betonmolen" voor hadden, met gaten in de trommel, een dikke stalen plaat erin gelast, en een beugel waar een flinke gasbrander in gezet kon worden... Dat deed de truc wel.. gebruikten we ook veel in combinatie met bitumen voor het plaatsen en ingieten van Dillatatievoegen in brugdekken (over uitzetting en krimp gesproken)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Markus »

Doe mij maar epoxy.
een ander punt was dat epoxy volgens mij enorm plakt, en ik wou graag de dure mal opnieuw kunnen gebruiken.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

een ander punt was dat epoxy volgens mij enorm plakt, en ik wou graag de dure mal opnieuw kunnen gebruiken.
kwestie van je mal goed ontwerpen, en een goede lossingsfilm of loswas gebruiken..
Meguiars M88 is een prima loswas, die heb ik veel toegepast bij het lamineren van Epoxy met glas, danwel koolvezel,
Polyvinylalcohol is ook een probaat middel om je onderdelen uit de mal te krijgen, 't is waterverdunbaar, je dept het in de mal, en er blijft een flinterdunne losfilm achter.. je kunt het, als je mal een groot oppervlak heeft ook met de spuit aanbrengen.
Zaak is hatuurlijk ook om je mal lossend te maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door DaBit »

Ja, dat klinkt allemaal in theorie harstikke leuk, maar toch komt het bij mij toch vaak weer neer op klooien met perslucht in een spleetje, de waterslang achterop een aansluiting in de mal zetten, tikken met een hamer, noem het maar op. Voordeel van was+PVA is dat het in ieder geval meestal wel loskomt voor de mal stuk is.

En dat drogen is zo simpel nog niet hoor, daar verkijk je je ook snel op. In die betonmolen past 10kg aggregaat anders gaat het ding aan de wandel of word het niet droog. Leuk, dan moet je dat geintje dus 8 keer doen.
Groot stuk bouwzeil en een flink zonnetje. Tegen de tijd dat ze steen en been klagen dat we een vochttekort hebben in NL is je spul droog genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Sven »

Markus schreef: 18 jan 2021 17:40 een ander punt was dat epoxy volgens mij enorm plakt, en ik wou graag de dure mal opnieuw kunnen gebruiken.
Zeker. Maar behalve zoals aangegeven de loswax en pva, ik ben erg te spreken over het gedrag van droog epoxybeton. Dat zuigt als het goed is niet vacuum en heeft een veel kleiner contactoppervlak dan nat epoxybeton.

Ik verwacht dat dat veel beter lost, maar zover ben ik met mijn proefjes niet gekomen.
Ik heb veel van mijn proefjes gedaan met mdf als materiaal voor de mal, met alleen wax.
Ook erg prettig.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door DaBit »

Ik gebruikte ook MDF, maar die mal kwam er bij mij niet heel vanaf ondanks 4 lagen siliconenhoudende loswas en wat PVA.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door thibthibault »

Mijn machientje heb ik ook gemaakt door een mdf mal te maken. Daarna lossing tape te kleven, en daar nog eens enkele lagen wax bovenop. Alles kwam er uit zonder problemen.
Plaats reactie