Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 19 feb 2021 22:39
Overigens, ik denk dat het kanaal voor de vetspuit al gevuld moet zijn met vet, anders mag je eerst tot in het oneindige lucht gaan samenpersen.
Daarom schreef ik al, je propt die gaatjes vol met Nakiplast.. da's een op bijenwas gebaseerde plastiline.. is niet heel hard.. en als je voor het lossen (als je een metalen mal hebt. er even de gasbrander tegenaan zet.. dan heb je 2 kansen.. ten eerste.. dat de mal door de uitzetting al loskomt, en dat je Nakiplast vloeibaar wordt
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor een 5 assige machine zou ik eerder voor de 'hermle' constructie gaan. (althans die waren voor zover ik me kan herinneren de eersten die dit concept op de beurs toonden)
22772

En in mijn beleving heeft dit voor zelfbouw ook de meest ideale constructie, en is ook nog eens thermisch behoorlijk symmetrisch.
Ik speel nog wel eens met de gedachte hoe je zoiets als concept uit stoeptegels zou kunnen bouwen, die van 30 jaar oud zijn ondertussen wel stabiel, en als je dan die extra dikke pakt van 6cm of zo. (Misschien dat je naar 60x40 tegels moet.)
Bewerkingsvolume van 150x150x150 maximaal lijkt me leuk.
De je monteert dat met metaal epoxy tegen elkaar, kunt er eventueel ook bussen in boren.
De rest van de nauwkeurige montage punten richt je uit en giet ze in. Makkelijker kan niet.
Bodem, 2 wangen, achterkant voor stabiliteit.
Maar het zou natuurlijk ook gewoon van staalplaat kunnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo'n constructie á la Hermle is inderdaad mooi, maar voor het werkbereik waar ik naar streef (120x120x120) zou de machine niet breder worden dan 350-400 mm, en dan zit je door die hoge zijkanten "door een brievenbusje" je werkstukken op te spannen.. 'k ben Fijnmechanicus, geen Gyneacoloog🤣

de Kern Micro heeft een Fahrständer bouwwijze, en daar zullen ze ook wel goede redenen voor hebben..
Nadeeltje is dat daardoor de Y as flink naar achteren steekt, maar je houdt je werkbereik wel helemaal vrij (als ik de machine 500 mm breed maak, dan kan ik de Trunnion iets links van het midden monteren, en de ATC aan de rechterkant.. als je dan naar "ongeveer wisselpositie" loopt na elke freesklus, dan heb je je werkbereik vrij.. , Deurtjes Links en voor, zodat je vanaf de linkervoorhoek je werk wisselt.. goed zicht aan voor en achterkant van je werk.. wel zo fijn..

Voordeel van de Hermle bouwwijze (Waar heb ik dat eerder gezien?.. OSPF?. ) is we dat je ATC achterin de machine kan bouwen., dan hoef je de Y as naar achteren alleen maar ± 2 keer D Toolhouder langer te maken (of zelfs minder als je de houdertjes gedraaid op de ATC monteert, en je ze over de X-As wisselt), Omdat dat deel niet beweegt, kun je daar gewoon een plaatje RVS met een schuifdeurtje inzetten, dat schuifdeurtje kun je zelfs door het portaal laten openen (iets met een nokje aan de zijplaat, en een armpje of zoiets...

Ik maak gewoon van beide opties een 3D model.. op de PC "kost het niets" en dan zie ik wel wat het gunstigste is
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Kjelt »

Aantal bedrijven stapt daar juist weer vanaf.

http://www.made-in-europe.nu/2018/06/st ... hrstander/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 20 feb 2021 15:33
Voordeel van de Hermle bouwwijze (Waar heb ik dat eerder gezien?.. OSPF?. )
Andere volgorde, dat Hermle concept heb ik in de jaren 90 al gezien. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja. .elk voordeel heeft zijn nadeel.. 't rommelt in de kop.. wat te doen.. een compacte fahrständer, of een portaal.. geef ik de ruimte om werkstukken te wisselen, of ga ik Gyneacoloogje spelen.. Voordeel van het portaal is wel dat je de machine vrij compact kan houden in de breedte, en dan kun je de diepte benutten voor de wisselaar.. 10 tools is leuk genoeg.. en als je een Taster in de machine kan integreren.. dan maakt het beperkte aantal gereedschappen ook niet heel veel meer uit..

en.. vanwege de eenvoud van een Portaalframe, komt EG ook weer in de buurt.. je hoeft alleen nog maar "redelijk vlakke"zijplaten te storten..en.. met voldoende EG, en een goede mal.. is een volgende machine ook zo gebouwd..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2021 16:24
Arie Kabaalstra schreef: 20 feb 2021 15:33
Voordeel van de Hermle bouwwijze (Waar heb ik dat eerder gezien?.. OSPF?. )
Andere volgorde, dat Hermle concept heb ik in de jaren 90 al gezien. :lol:
Ik heb 't concept ontleend aan een VEEEEEEL grotere Portaal machine.. je kent ze wel.. zo'n Portakabin met een bovenloopkraan met een spindel eraan :lol:
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Piet Versleijen »

Nog een soort van concept min of meer in de Hermle stijl:

https://www.vulcanmachineco.com/specs/

https://www.facebook.com/VulcanMachineCo/

vlgs mij nog in ontwikkelingsfase.

Gr,

Piet
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Piet Versleijen schreef: 18 mar 2021 19:24 Nog een soort van concept min of meer in de Hermle stijl:
....
vlgs mij nog in ontwikkelingsfase.
Volgens mij meer min dan meer :lol: , ik herken het 5 assige concept niet zo.
Blijkbaar is in de US 240v 30 A heel handig. Ik zou er liever 3 fase van maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door DaBit »

In dat joenaaitmiesteeds derdewereldgebied hebben ze veelal een 2-fasensysteem waarbij de fasen 180 graden verschoven zijn. Tussen fase en nul heb je dan 120VAC, tussen 2 fases 240VAC. 3-fasen naar een woonhuis oid is er volgens mij niet gangbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie