Emco Cnc ombouw van Tony

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Eindelijk een Emco 5cnc kunnen kopen .
Ik wil hem ombouwen naar een nieuwe besturing.
Er zijn al een paar vragen waar ik mee zit.
Ik ben niet zo technisch wat elektronica betreft, en weet niet goed wat er kan met de ombouw.
Kan ik de motor blijven gebruiken van de Emco?
De stappenmotors moet ik verwijderen en nieuwe plaatsen.
De stappenmotor van de beitel houder moet die ook vernieuwd worden?.

Zijn er dingen wie ik kan hergebruiken , of kan de kast helemaal leeg gemaakt worden ?.

Veel vragen wie ook te vinden zijn in verschillende topics , alleen worden daar soms dingen in genoemd wie ik niet helemaal begrijp.

De school is volgende week geopend dan kan ik het ophalen.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Ik ben vlijtig aan het testen met een motorsturingbordje om een Emco 5 motor aan te sturen. Dit werkt goed met een potmeter die het signaal tussen de 0 en 10 V regelt.

10971

Tussen pin1 en pin2 meet ik altijd 10V en tussen pin 2 en 3 tussen de 0V en 10V afhankelijk of de potmeter dicht of open staat: pin1 +10V, pin2 0V en pin3 tussen 0V en +10V.

Nu wil ik de potmeter in definitieve opzet vervangen door een 0-10V regelaar vanaf de CNC controller. Voor zover ik kan nagaan heeft een 0-10V regeling zijn eigen spanningsbron, en wordt dus de +10V van pin1 niet gebruikt. Ik zou dit kunnen simuleren met een labvoeding: Als ik nu simpelweg de + op pin3 zet en de - aan pin2 hang, en de spanning tussen 0 en 10V houd, is het dan een goede simulatie? Of zie ik dan een klein champignonvormig rookwolkje ontstaan boven mijn motorsturingsbordje?

Als voorbeeld dit stukje van Breaker zijn ombouw.
Hier begint voor mij al het zweet uit te breken 😊.
Ik heb het stukje al 5 keer doorgenomen en snap het nog niet.
Wil er maar mee zeggen dat ik zonder jullie hulp deze Emco niet omgebouwd krijg .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door DaBit »

Ach, je weet waar mijn huis woont, toch?
Maar een linkje naar de desbetreffende info is wel handig, hoeven we niet zelf te zoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Hahaha Dabit ik weet jou huis zeker te vinden.
Ik ben ook zeker dat ik jou weer opzoek als het bankje thuis is.
Ik zie jou als eerste hulp😊 als ik er niet meer uitkom😂.
Neemt niet weg dat ik zelf het meeste moet leren toch.
Het bankje ergens afgeven en het om laten bouwen is ook een optie. maar lang zo leuk niet.
Maar weest gerust , ik weet je zeker te vinden 👍
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Er zijn al een paar vragen waar ik mee zit.
Ik ben niet zo technisch wat elektronica betreft, en weet niet goed wat er kan met de ombouw.
Kan ik de motor blijven gebruiken van de Emco?
De stappenmotors moet ik verwijderen en nieuwe plaatsen.
De stappenmotor van de beitel houder moet die ook vernieuwd worden?.
Vragen staat vrij.. 8)

(onderstaand Epistel is gebaseerd op de ervaring die ik heb met een Compact5 CNC, met EdingCNC, van andere software heb ik geen verstand)

Ik heb de originele motor er nog steeds opzitten, alleen, omdat ik de machine indertijd "effe snel" omgebouwd heb, moet ik deze nog altijd met de hand aanzetten, en met de hand het toerental regelen.. niet onoverkomelijk, maar da's nog niet "af" op mijn machine.

Als handmatig regelen van het toerental geen probleem is voor je, dan kun je de schakelaar simpelweg vervangen door een SolidState relais.

de Stappenmotoren die er nu opzitten.. inderdaad.. die moet je vervangen.. die dingen hebben 72 stappen per omwenteling (dus de machine heeft een resolutie van 0.0139 per stap.. en da's gewoon veel te grof..Bovendien hebben ze amper genoeg koppel om het vel van je Chocolademelk af te sleuren, waardoor de machine ook zo traag is als.. dikke stront door een trechter..

Nema 23 Steppers van 2 Nm, met een 6.35 mm ( ¼" ) as kun je er zo opzetten.. de oude eraf, pennetje uit de poelie tikken, poelie op de nieuwe stappenmotor zetten.. gaatje boren voor de pen, pennetje erin.. Stappenmotor er weer op..
let wel.. bij de Z-as motor moet je de poelie achterstevoren monteren, want de as is te kort om de pen aan de voorkant te zetten, die poelie moet dus met de naaf naar de motor toe gemonteerd worden.
Maar.. dat zie je snel genoeg.. da's niet heel spannend.. kost je hooguit een kwartiertje..

op de Beitelhouder/wisselaar zit nu geen stappenmotortje, maar een gelijkstroommotortje met een tandwielkastje, die KAN je aansturen vanuit CNC besturingen (ik heb een Emco Compact 5 CNC.. nou.. eigenlijk een ConceptTurn 55 gezien waar die originele motor geruikt werd.

Echter.. is het monteren en gebruiken van een Nema 17 Steppertje van 0.5 Nm heel makkelijk te doen, en de aansturing is ook veel eenvoudiger.
Op mijn "vijfje" heb ik em als "A-as" als rotatie as ingesteld, maar die as niet zichtbaar ingesteld in EdingCNC, 't zal me namelijk jeuken op welke positie ie staat.. als het goede gereedschap maar voor staat..

de Macro voor de Toolchanger is ook kinderlijk eenvoudig.. da's niet meer dan een berekeningetje om te bepalen hoeveel posities ie moet verdraaien om van het huidige naar het volgende tool te komen, en dat maal 60°, + een paar graden Extra om over de pal te komen, en dan een stukje terug om tegen de pal aan te trekken.

Die Macro zal ik binnenkort even posten in het MacroTopic voor EdingCNC, omdat zo'n type Toolchanger ook vrij makkelijk zelf te bouwen is.. je neemt een V30 Wormwielkastje uit Damen's Winkeltje, maakt een As met een Palwiel, een plaat waar je de as in lagert, en waar je een pal in kan monteren, een plaat aan de achterkant, met een Lager voor de as, een schijf voor je tools, en dat is het dan wel zo'n beetje.

In mijn geval heeft de "Quick and Dirty" ombouw naar EdingCNC me niet meer dan 2½ uur gekost.. Stappenmotoren vervangen, aansluiten op de drivers, EdingCNC CPU aansluiten, software installeren, instellen, en GAAN met die eh.. ja.. hij is GEEL. eh.. Banaan dus..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Als je de hoofdmotor snel en zonder zorgen wilt ombouwen (en je wilt echt van dat nare DC ding af, zie de scheldpartijen van Dhr Kabaalstra over zwarte handen :mrgreen: )

Er is op Marktplaats iemand die setjes van op elkaar afgestemde motor en VFD biedt : https://link.marktplaats.nl/m1648208166
Ik heb daar een mooi 3-fase motortje en VFD gekocht en dat stuur ik nu aan. Die motor werkt veel beter dan de originele DC motor, je hebt dus op de spindel veel meer vermogen over. Montage is exact identiek dus je schroeft het er in een keer in.

Als je de beste man netjes vraagt heeft hij bij de VFD vast wel een manual , zodat je later , als je er aan toe bent , de toerenregeling via je CNC besturing kunt doen in plaats van met de bijgeleverde potmeter.

Voor de rest is alles al vaak genoeg beschreven gok ik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je de hoofdmotor snel en zonder zorgen wilt ombouwen (en je wilt echt van dat nare DC ding af, zie de scheldpartijen van Dhr Kabaalstra over zwarte handen :mrgreen: )
Nou moet ik zeggen.. in den beginne had ik "regelmatig" last van "POF!.. licht uit" door sluiting in de motor veroorzaakt door stof van de koolborstels.. maar de afgelopen jaren is dat niet meer voorgekomen.

Ik ga binnenkort testen met wat instellingen in EdingCNC, om de huidige spindelmotor te vervangen door een Servomotor, dat moet kunnen met de instelling "IsSteppermotor", dan knoop je daar gewoon een Servo met driver die Step en Dir snapt aan.. en klaar is Arie/Kees/Tony (doorhalen wat niet van toepassing is)

Dit ook vanwege de mogelijkheid om de standaard DC motor MET regelaar van een EMCOTurn 120 gewoon te gebruiken.

De Kogel is hier door de kerk.. er komt een EMCOTurn 120..en die ga ik ombouwen naar EdingCNC (Waarom denken jullie dat ik bezig ben met een Nieuwe Macro?.. :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Tonybryden schreef: 06 feb 2021 13:33 Eindelijk een Emco 5cnc kunnen kopen .
Ik wil hem ombouwen naar een nieuwe besturing.
Er zijn al een paar vragen waar ik mee zit.
Ik ben niet zo technisch wat elektronica betreft, en weet niet goed wat er kan met de ombouw.
Kan ik de motor blijven gebruiken van de Emco?
De stappenmotors moet ik verwijderen en nieuwe plaatsen.
De stappenmotor van de beitel houder moet die ook vernieuwd worden?.

Zijn er dingen wie ik kan hergebruiken , of kan de kast helemaal leeg gemaakt worden ?.

Veel vragen wie ook te vinden zijn in verschillende topics , alleen worden daar soms dingen in genoemd wie ik niet helemaal begrijp.

De school is volgende week geopend dan kan ik het ophalen.
Het eerste wat je voor jezelf moet bepalen is :

- Welke besturing wil ik : Mach3 / Mach4 / EdingCNC / LinuxCNC / nog iets anders...
- Daaruit volgt welke electronica wel / niet voldoet
- Op basis daar van en je budget kijk je wat je gaat verbouwen

Als je voor Mach3 of LinuxCNC kiest, kun je als je al een oude PC hebt qua hardware voor nog geen 200 euro klaar zijn, mis je alleen de spindel aansturing. Met 3 steppers plus drivers en passende voeding, een goedkoop printerpoort bordje en je bent er. Bij Eding komt er nog eens 100-150 bij voor een bordje.

Dat kun je later uitbouwen met een nieuwe spindelmotor + aansturing , home switches , eventueel nog tool sensor
Als je voor deze aanpak kiest blijft in eerste instantie 80% van de onderdelen gewoon in de kast
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn Persoonlijke voorkeur is natuurlijk duidelijk, Ik vind de User Interface van Mach 3, of 4 nog altijd blaartrekkend slecht., en van wat ik van LinuxCNC gezien heb, daar wordt ik ook niet bijzonder vrolijk van.

nou is dat bij Mach en Linux allemaal wel aan te passen.. maar waarom zou je, als je een schone en overzichtelijke GUI kan krijgen:

22593

Ja.. ik geef toe.. ik heb dat ontworpen.. en ik ben daar 14 jaar later nog altijd trots op..

Macrootjes schrijven is eenvoudig genoeg, de Setup is ook niet heel spannend.
Mijn "vijfje" gaat binnenkort ook op de schop, ik moet nog een paar slimme plaatsen verzinnen voor de Home-sensoren, dan is dat deel ook eindelijk eens opgelost.
Dan een Servo op de spil, en dan kan ik eindelijk ook draadsnijden op mijn Emcootje.. 't geheel netjes inbouwen in de stuurkast van de EMCOTurn 120.. Deurtje ervoor.. console erop.. hebben we een keurig klein CNC bankje.. :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2021 17:33 Mijn Persoonlijke voorkeur is natuurlijk duidelijk, Ik vind de User Interface van Mach 3, of 4 nog altijd blaartrekkend slecht., en van wat ik van LinuxCNC gezien heb, daar wordt ik ook niet bijzonder vrolijk van.

nou is dat bij Mach en Linux allemaal wel aan te passen.. maar waarom zou je, als je een schone en overzichtelijke GUI kan krijgen:

Het ziet er inderdaad niet heel verkeerd uit, ik zelf vind er nog veel te veel staan.
Zou b.v. liever voor een 2e programma kiezen (apart oproepen in windows) waar ik alle instellingen maak van de hardware en de standaard setup zoals je die wilt hebben als 'machine bouwer' ook al maak je er maar 1 voor de hobby.
Dan is dat tabblad IO en setup al weg want daar heb je als gebruiker eigenlijk niets te zoeken.
Vervolgens zou ik verschillende schermen willen hebben voor alles wat je aan de machine doet met joggen, nulpunt klokken enz. En een ander scherm alleen voor de echte programma afloop.
Dan krijg je pas echt opgeruimde schermen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

er blijft altijd wat te wensen over...
Ik kreeg ook vaak de opmerking " met EdingCNC kun je niets aanpassen aan de GUI " en dan zeg ik.. probeer de GUI van een Fanuc, Heidenhain, of Fagor besturing maar eens aan te passen.. Ja.. in Heidenhain kun je in bepaalde vensters andere informatie weergeven..maar daar houdt ook alles mee op..

In EdingCNC zijn inmiddels wel wat dingen aan te passen, zoals een aantal"user-buttons" die naar keuze altijd op je scherm staan, of alleen in de Menu Balk met Userbuttons, Ook kun je diverse Tabbladen uitschakelen
Zoals de Coordinates Tab, de Tooltab (niet handig vind ik zelf, maar als de machine puur in een productieomgeving staat.. dan wel), Variables, Service, Utils, Program, IO kun je allemaal verbergen..

Wat mij betreft.. maar ja..wie ben ik.. mag het programma venster groter, en het graphische scherm apart, als de machine draait, hoef ik niet op het scherm te zien wat de machine aan het doen is.. dan kijk ik wel in de machine (da's bij Professionele CNC besturingen niet anders)

Ik heb in het verleden eens een Speciale GUI gebouwd voor een Ponsmachine.. die had ook geen Tabs met allerhande instellingen.. ik stelde de machine in middels de standaard GUI van edingCNC, met het setupscherm.. klaar?.. dan stonden alle instellingen goed in de INI, en kon ik de Ponsbesturing draaien..

ik zou zeggen.. SETUP mag er van mij ook uit.. machine kan ik ook wel rechtstreeks in de INI instellen.. ik wel.. maar vele anderen kunnen dat niet..
kijk even naar professionele machines.. daar is het instellen een kwestie van parameters instellen.. da's alleen voor Servicemonteurs en doorgewinterde gebruikers aan de orde..

Vooralsnog kan ik me prima redden met EdingCNC, ook omdat alles wat ik nodig heb zonder muis te doen is.. 'k heb niet meer dan een toetsenklavier aan de draaibank hangen, en aan de Freesbank hangt daar ook nog een Streeltegeltje bij, wel zo fijn.. een Mepscherm, ja.. ik ben inmiddels helemaal om.. een Mepscherm is geweldig voor het bedienen van EdingCNC, de knoppen op het scherm zijn niet te klein, desondanks mep ik doorgaans nog steeds op de Functietoetsen op het klavier..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2021 17:33 is dat bij Mach en Linux allemaal wel aan te passen.. maar waarom zou je, als je een schone en overzichtelijke GUI kan krijgen:
hugo stoutjesdijk schreef: 06 feb 2021 18:08 Vervolgens zou ik verschillende schermen willen hebben voor alles wat je aan de machine doet met joggen, nulpunt klokken enz. En een ander scherm alleen voor de echte programma afloop.
Dan krijg je pas echt opgeruimde schermen.
Ik vind het juist wel handig dat ik de meestgebruikte zaken gewoon bij elkaar heb. Hoe hard draait m'n spindel nou? Welke codes zijn er allemaal actief? Optionele blokken aan of uit? Mistkoeling aan/uit? Sta ik in diameter of radius mode? Wat is mijn machine-Z? Enzovoorts.

Het is toch gewoon wat je gewend bent denk ik. En beeldschermen worden steeds groter.

Ergens vind ik deze ook wel wat hebben (voor LinuxCNC):
Afbeelding

Misschien eens proberen.
javanree schreef: 06 feb 2021 16:56 Als je de hoofdmotor snel en zonder zorgen wilt ombouwen
Zeker voor dat geld is het best een leuk setje.
(kun je ook mee draadsnijden hoor, alleen niet C-as spelen maar dat moet je toch niet willen met simpelweg een servo als aandrijfmotor)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ergens vind ik deze ook wel wat hebben (voor LinuxCNC):
Jij wel.. Ik niet.. eerlijk?.. 1 woord: "AAAARGH!"
werkelijk blaartrekkend slecht in mijn optiek.. veel te veel knoppen.. leuk dat schermen steeds groter worden, maar.. je kunt je afvragen.. Wat moet je in vredesnaam met een 24" breedbeeld aan je CNC machine?.. nog even en de beeldschermen zijn groter dan de machines..

dit scherm zit ook weer vol met knoppen waarvan ik me afvraag "WTF??".. of omschrijvingen waarvan ik denk "WTF??".. zoals "OPT BLK".. nee.. da's BLK SKIP (/), OPT STP klopt dan weer wel.. M1 aan of uit zetten..

Reload?.. Eding doet dat desgevraagd automagisch, al dan niet met de vraag of je het gewijzigde bestand wilt herladen, of de oude versie nog een keer wilt aflopen..
Die horizontale rij knoppen bovenaan, die zou onderaan moeten zitten, en dan zo dat ze corresponderen met de F-Toetsen van je klavier.

een JOG Panel op een Mepscherm, dat vind ik nog wel de grootste gruwel.. Levensgevaarlijk.. omdat je niet ziet waar je vingers zitten als je met je hoofd in een machine steekt Fysieke knoppen.. die kun je voelen..
Teveel zooi.. het lijkt wel een HAAS besturing (nee.. ben ik ook geen Fan van.. verre van zelfs)

Is alles in mijn ogen dan Perfect aan EdingCNC?.. Nee.. 'k zou graag het geladen tool in een wat groter formaat in mijn scherm zien.. , en er zijn nog wat kleine dingetjes.. maar dat zijn allemaal kleine dingetjes..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Ieder zijn smaak :lol:

Ik vind Eding dan weer niets , zowel vanwege kosten als qua GUI als het vereiste Windows OS, de gmocappy interface van LinuxCNC bij gebruik van een touchscreen is prima werkbaar voor mij.

Automatische reload ? Brrr... voor je het weet reload je een foute versie.

24" mepscherp is prima omdat je simulatie dan beter zichtbaar is. Ik heb slechts een scherm, op zwenkarm, PC stuurt daarmee of de draaibank of de freesbank aan. Samen met een XHC HB04 pendant is dat genoeg gebleken, editen programmas en CAM doe ik op laptop apart.
Plaats reactie