Emco Cnc ombouw van Tony

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Leuk aanbod wie ik zeker in overweging neem.
Leuk om ook eens zo goed als Dabit te worden in Linux 😊
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 11:12 Ik ben zelf ook absoluut van mening dat dat de enig juiste aanpak is, hoe kun je anders 2 machines tegelijk laten werken?
Niet, want ik maak nooit grote series van iets zodat ik lang kan weglopen en met 1 machine heeft mijn enkele 16A groepje het al moeilijk genoeg, omdat er ook verlichting en compressor op zitten.

Wat betreft reload : ik pas nooit een bestaand programma aan wat ik overschrijf als ik een nieuwe bewerking wil ... Ik save alles onder andere namen, zodat ALS het dan na 2-3 jaar terug komt ik alles nog klaar heb staan. Dank zij de comments die CamBam automatisch plaatst heb ik geen aparte setup sheets nodig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door DaBit »

Tonybryden schreef: 07 feb 2021 12:44 Leuk aanbod wie ik zeker in overweging neem.
In overweging? Ik zou het met beide handen aanpakken, en je voeten er ook nog bij als je dat red kwa lenigheid. Dan werkt alles meteen zoals het hoort; met Mach moet je die gereedschapswissel ook nog voor elkaar zien te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Oh zo dus dan valt mach3 eigenlijk af, als je daar met de gereedschap wissel mee loop te klooien.
Ik ga dan maar over op Linux .
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Tolp2 schreef: 07 feb 2021 12:35 Bij deze het aanbod om, als je een PC met parallelle port hebt, deze voor je in te stellen met Linuxcnc. Het is niet moeilijk en ik doe het graag voor je. Heb het al draaiend voor mijn Emco 5je met een mooie interface (gmoccapy)

Komt dan inclusief besturing voor de tool post via een Arduinos en aansluiting voor een fysieke bedieningsconsole (knoppen voor MPG, feed override en spindle override).

En mocht je het niks vinden, dan kun je altijd nog terug naar Mach3.
Daar maak ik graag gebruik van tzt .
Alleen wat bedoel je met parallelepoort pc .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door DaBit »

Tonybryden schreef: 07 feb 2021 13:28 Oh zo dus dan valt mach3 eigenlijk af, als je daar met de gereedschap wissel mee loop te klooien.
Ik ga dan maar over op Linux .
Er zullen vast 100 man je voor geweest zijn kwa gereedschapswissel op een Compact 5 met Mach3 dus dat is vast te vinden hoe het moet en wat je moet doen.

Maar ik weet dat dat soort dingen niet je sterkste punt zijn. Als je dan een aanbod krijgt voor een werkende configuratie met LinuxCNC zou ik niet twijfelen. Het ene sluit het ander ook niet uit, bevalt het je niet dan kun je immers alsnog naar Mach.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Ja daar heb je een goed punt, niet mijn sterkste kant 😁
Lijkt me ook wel wat hoor om met Linux bezig te gaan.
Kan ik me mooi op Linux concentreren en daar mee verder te gaan .
Mach3 heb ik niets mee hoor, het werkt bij mij en daar heb ik het mee te doen, omdat ik niks anders kan en weet over besturingen .
Dus ja een leuke uitdaging voor me
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tolp2 »

Tonybryden schreef: 07 feb 2021 13:31
Daar maak ik graag gebruik van tzt .
Alleen wat bedoel je met parallelepoort pc .
Een PC die nog voorzien is van een parallelle poort / printer poort / LPT. Zo'n langwerpige connector met 25 graatjes er in.

Eventueel heb ik ook nog een uitbreidingskaart liggen voor PCI waarmee er een toegevoegd kan worden, maar dan moet het moederbord wel nog witte PCI connectoren hebben.

Met andere woorden: LinuxCNC gedijt wel met wat oudere hardware.

PS: als je ook een touchscreen al op het oog hebt, dan kan ik die ook gelijk kalibreren. Als je eenmaal weet hoe het moet, dan is het makkelijk...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Mooi aanbod waar ik op in ga.
Ben blij met alle hulp om de Emco werkend te krijgen.
Ik meld me als ik het een en ander opgehaald heb.
2 stuks stappenmotoren nema23
1 stuks nema 17
Voeding? Hoeveel volt?
Cnc besturings print?
Weer eigenlijk niet precies wat ik nodig heb .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb er bij mijn Emcootje 2 Nema 23 Steppers van 2 Nm op zitten, en op de ATC een Nema 17 van 0.5 Nm,
de Nema 23 steppers draaien op 75 Volt, en de Nema 17 op 24 Volt

Wat de rest betreft.. als je met LinuxCNC gaat werken.. dan zou ik het niet weten.. van Linux weet ik niet veel.. Daar ga ik me wel een keer in verdiepen als er een Linux Versie van EdingCNC komt..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Tonybryden schreef: 08 feb 2021 23:34 Mooi aanbod waar ik op in ga.
Ben blij met alle hulp om de Emco werkend te krijgen.
Ik meld me als ik het een en ander opgehaald heb.
2 stuks stappenmotoren nema23
1 stuks nema 17
Voeding? Hoeveel volt?
Cnc besturings print?
Weer eigenlijk niet precies wat ik nodig heb .
Let bij de NEMA23 motoren er op dat ze de juiste as diameter hebben.
Voeding is afhankelijk van je stappenmotor drivers, mijn machine doet het met 'goedkope' DM542 kloon drivers op 45 volt , als je meer geld uitgeeft en je 80V stepperdrivers neemt kun je naar een 70-75 volt voeding.

CNC besturingsprint : ik heb voor ik over ging naar MESA mijn Emco 5 goed werkend gehad met een boardje als
https://www.ebay.com/itm/6Axis-DB25-Bre ... 2286558147
Je kunt later altijd nog een duurdere optie inbouwen (MESA / EdingCNC) als je een beetje slim plant.

Nog een tip : bezuinig niet op de (stepper) bekabeling. Koop hiervoor goede kwaliteit kabel die geschikt is voor bijvoorbeeld kettingrups gebruik (Lapp Olflex bijvoorbeeld, bij Conrad te vinden per meter) en neem aders die dik genoeg zijn. En als je het mooi wilt doen doe je om die kabel dan een beschermslang , zodat de kabel niet snel beschadigd raakt door hete spaantjes. Op de hele machine scheelt je zoiets misschien 30-40 euro , maar het draagt bij aan storingsvrij kunnen blijven werken.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Ik ga daar zeker op letten dat ik de goede kabel gebruik.
De voeding ,,
Wat merk ik in verschil , als ik tot 50volt steppen drivers neem , of de 80volt.
Is de machine beter met 80volt drivers , hoe moet ik dit zien.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 00:21 Ik heb er bij mijn Emcootje 2 Nema 23 Steppers van 2 Nm op zitten, en op de ATC een Nema 17 van 0.5 Nm,
de Nema 23 steppers draaien op 75 Volt, en de Nema 17 op 24 Volt

Wat de rest betreft.. als je met LinuxCNC gaat werken.. dan zou ik het niet weten.. van Linux weet ik niet veel.. Daar ga ik me wel een keer in verdiepen als er een Linux Versie van EdingCNC komt..
Welke as maten moet ik hebben Arie ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Kwart duims!" ofwel 6.35 mm, maar dat kun je snel genoeg zelf ook meten als je er even een Steppertje afsleutelt..

Dat deel van de ombouw is werkelijk het simpelste deel, kostte me niet meer dan 15 minuutjes.. oude steppers eraf.. pinnetjes uit de poelies tikken, Poelies op de assen van de nieuwe steppers schuiven, (Z-as poelie moest ik vanwege de kortere as omdraaien) Gaatjes boren.. pinnetjes erin.. terug aan de machine schroeven.. Draden aansluiten op de drivers.. klaarrrrr
Plaats reactie