Emco Cnc ombouw van Tony

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tolp2 »

javanree schreef: 09 feb 2021 08:57 CNC besturingsprint : ik heb voor ik over ging naar MESA mijn Emco 5 goed werkend gehad met een boardje
Break-out-board (BOB) is niet eens strikt noodzakelijk; in de drivers zitten ook opto-couplers. Op mijn frees-machine heb ik met een BOB een slechte ervaring: de opto-couplers en rand-electronica was zo ranzig traag, dat het BOB de snelheid van de machine ging bepalen .... :x .

Voor een DM856 (of andere driver) kun je een buffer toepassen om voltage op te krikken van de parallelle poort, meer is niet echt noodzakelijk.
Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 00:21 en de Nema 17 op 24 Volt
Hiervoor kun je een goedkope Polulu DRV8825 voor nemen om aan te sturen; de turret is geen snelheidsmonster. Heb ik nog wel liggen, bak ik gelijk vast aan de turret controller.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door DaBit »

Ik zou de steppers juist niet zo hoog voeden. 24-36V lijkt me genoeg.

Je hebt misschien 100mm op de X en 200 op de Z, dus de topsnelheid van motoren op 75V heb je niet nodig. En de verminderde positioneringsnauwkeurigheid, meer herrie en bak extra hitte die de motoren produceren op 75V kun je missen als kiespijn.
Iets lager voeden en je motoren lopen nauwkeuriger, stiller en koeler.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Met DaBit eens ; met mijn DM542 stepperdrivers en 2Nm steppers, op 45 volt , gaat vooral de X-as al hard genoeg.
Z-as is bij mij nog een dingetje, maar dat is deels tuning, deels het een keer demonteren en reinigen van de kogelomloopmoer die kraakt en misschien ook wel teveel willen. Zonder losse kop is Z overigens dik 300mm ; ik heb op mijn machine circa 330mm vanaf homeswitch tot de turret tegen de spindelneus loopt.

Ik home dus altijd zonder losse kop, die ene keer dat ik die misschien wel gebruik...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 00:21 de Nema 23 steppers draaien op 75 Volt, en de Nema 17 op 24 Volt
Wel even bijzeggen weke driver je daarbij gebruikt, want de meest gebruikte driver op het forum, de DM542, vindt prik boven de 50V niet zo lekker.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Gezien het slechte weer blijft de Emco nog even op school staan.
Afgesproken dat de machine mag blijven staan tot het weer wat beter is.
De motoren worden 2 x nema 23
1 x nema 17
Drivers tot Max 50volt
Voeding 48 volt
Daarmee moet het bankje goed gaan werken .
Voor de spil motor ben ik nog het een en ander aan het uitzoeken .
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Ik zou die voeding qua voltage als het kan dan iets naar beneden schroeven : 45 volt als het kan.
Soms zie je nogal wat spikes optreden bij grote vertragingen van de stappenmotoren, zou zonde zijn als net zo'n spike boven de 50V komt en een driver molt. Beetje veiligheidsmarge kan nooit kwaad.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Dat is ook mijn plan om hem op 45volt te zetten .
Dabit heeft mij dat ooit eens uitgelegd toen ik met mijn portaalfrees bezig was.
Ook die op 45 volt .
De portaalfrees is ook bijna zover om zijn eerste spaantjes te maken .
2 riempjes en tandschijven in bestelling en dan kan ik hem ook afmaken.
We blijven lekker bezig 😊
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 10 feb 2021 09:27
Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 00:21 de Nema 23 steppers draaien op 75 Volt, en de Nema 17 op 24 Volt
Wel even bijzeggen weke driver je daarbij gebruikt, want de meest gebruikte driver op het forum, de DM542, vindt prik boven de 50V niet zo lekker.
Het moge evident zijn dat dat dus niet de DM542 is.. :lol: Daarom heb ik drivers die prik tot 80 V wel lekker vinden.. de DM856 dus, en voorheen (ik meen me te herinneren dat ik die nog in de Beagle heb zitten.. de 8078
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 10 feb 2021 13:38
mjeuring schreef: 10 feb 2021 09:27
Arie Kabaalstra schreef: 09 feb 2021 00:21 de Nema 23 steppers draaien op 75 Volt, en de Nema 17 op 24 Volt
Wel even bijzeggen weke driver je daarbij gebruikt, want de meest gebruikte driver op het forum, de DM542, vindt prik boven de 50V niet zo lekker.
Het moge evident zijn dat dat dus niet de DM542 is.. :lol: Daarom heb ik drivers die prik tot 80 V wel lekker vinden.. de DM856 dus, en voorheen (ik meen me te herinneren dat ik die nog in de Beagle heb zitten.. de 8078
Nee, dat is niet evident. Je adviseert 2Nm stepper en het is dan niet logisch om een 5,6A driver te nemen als de stepper rond de 3A trekt. Een 4,2A driver (542) is veel logischer.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door andrefc101 »

Waarom eigenlijk geen drivers gebruiken die gewoon 220volt gebruiken? Heb ik nog nooit begrepen.
Bij mij zijn deze allemaal 220 en de spindeldrivers zelfs 380V.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat was voor mij een Kosten verhaal, goed genoeg is goed genoeg.. ik ben met 24 V drivertjes begonnen, toen naar 48 Volt, en uiteindelijk naar 80V drivers op een 75 Volt voeding..

Als het voor de hobby is.. dan boeit het niet zo veel als het langer duurt, dan is het "jammer dat ie niet harder kan", en denk je.. misschien.. als ik in de toekomst wat knaken overhou, dan upgrade ik em wel een keertje.
Voor mij ligt dat nu iets anders.. als het langer duurt.. dan kost me dat geld.
Daarom ook de EMCOturn 120 in mijn werkplaats.. da's een klein machientje qua formaat.. maar 't is een "Chihuahua on steroids", met 2,2 Kw op de hoofdspil is het een BEEST van een draaibank, 't is alleen dat de oude originele stappenmotoren het vermogen niet hadden om de sleden met voldoende power 't materiaal in te laten duiken..

Bedenk ook dat de Emco Compact 5 CNC niets meer of minder is dan een Hobbydraaibankje waar Emco in de jaren '80 van de vorige eeuw de trapeziumspindeltjes voor kogelomloopjes heeft vervangen, er 2 stappenmotortjes aan heeft gehangen, met amper genoeg koppel om het vel van je Chocolademelk af te sleuren, een ATCtje met 6 tooltjes (da's eigenlijk nog de mooiste toevoeging aan 't masjientje) en ze hebben er een heel basale CNC Controller aan geknoopt.

de basis... is en blijft dat hobbybankje, de 2Nm steppers die ik er op heb geschroefd, maken dat de machine behoorlijke ijlgangen haalt, maar ook dat ie meer power op het werk kan loslaten dan waar de bank voor ontworpen was.
't is niet voor niets dat de mensen van De Ridder schrokken toen ze hoorden dat ik TItanium op een "vijfje" stond te verspanen.."Maar.. maar.. de Compact 5 is ontworpen voor het verspanen van Non-Ferro!!".. ja.. klopt.. maar Titanium IS een Non-Ferro.

Voor de CNC Hobby is de Compact 5 CNC een prima bankje.. 't ding is nauwkeurig genoeg om passingen in serieproductie te maken, 't wisselaartje stelt je in staat om automatisch meerdere bewerkingen te doen met verschillende gereedschappen.
Da's ook de reden dat ik zo blij ben met mijn "vijfje'.. ik heb er 2 buitendraaibeitels en 2 binnendraaibeitels standaard in staan, Tool 1 voor inwendig voordraaien, Tool 2 voor uitwendig voordraaien, Tool 3 voor inwendig nadraaien, Tool 4 voor uitwendig nadraaien.
Daarmee hoeven de nadraaibeitels nooit meer dan 't laatste haartje eraf te kriebelen, en hebben ze een heel lange standtijd, de voordraaibeitel krijgen wat meer voor de bijtspijkers, maar.. als die wat afwijken?.. boeit dat nou.. zolang de nadraaibeitels maar scherp zijn..
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Ik heb het bankje vandaag pas op kunnen halen en moet zeggen dat ziet er als nieuw uit.
Nu hoor ik dat de bankjes op school niet heel veel gebruikt worden.
Maar goed nu eerst maar eens in de hobby kamer plaatsen en de boel maar eens los schroeven om te zien wat er allemaal ik de besturing kast zit.
Foto’s volgen in het weekend
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tonybryden schreef: 09 mar 2021 23:02 Ik heb het bankje vandaag pas op kunnen halen en moet zeggen dat ziet er als nieuw uit.
Nu hoor ik dat de bankjes op school niet heel veel gebruikt worden.
Maar goed nu eerst maar eens in de hobby kamer plaatsen en de boel maar eens los schroeven om te zien wat er allemaal ik de besturing kast zit.
Foto’s volgen in het weekend
KLopt.. gek genoeg.. de EMCO Compact 5 CNC die we op school hadden moest ik eerst afstoffen toen ik er mee aan de slag ging.. de EMCOturn 120 die ik onlangs gekocht heb, daar is alleen op open dagen mee gedraaid.. de leerlingen vonden em te moeilijk.. waar moet dat heen.. als ze een EMCO al te moeilijk vinden.. :shock:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat mijn "5je" behoorlijk nauwkeurig is.. passingen van ±0.01 zijn bij mij dagelijkse kost.. en dat trekt ie zonder mokken.. in kunststof, messing, staal, titanium.. hij lust het allemaal..
Volgens de importeur is de Compact 5 ontworpen voor het verspanen van non-ferro metalen. maarja.. titanium IS een non-ferro.. :lol:
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Piet Versleijen »

Ik heb het bankje vandaag pas op kunnen halen en moet zeggen dat ziet er als nieuw uit.
Nu hoor ik dat de bankjes op school niet heel veel gebruikt worden.
Maar goed nu eerst maar eens in de hobby kamer plaatsen en de boel maar eens los schroeven om te zien wat er allemaal ik de besturing kast zit.
Foto’s volgen in het weekend
Klinkt bekent.
Op het ROC waar mijn dochter zat hadden ze een fonkelnieuwe CNC plasmasnijder staan.
De leerkracht die daarvoor getraind was ging na een jaar met pensioen.
Mijn dochter had iets verzonnen als sinterklaas surprise om op dat ding te snijden, maar geen enkele leerkracht wist hoe dat ie werkte, laat staan een snijfile te maken.
Dus thuis maar even een snijfile uit een DXF gegenereerd en op een USB stick gezet.
Een klein uurtje na het snijden mocht ze bij de decaan komen uitleggen hoe het kon dat zij dat ding wel aan de gang kreeg.
Plaats reactie