vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door Djodjotje »

Ik heb een eigenbouw CNC machine en gebruik die voor hobby doeleinden en het apparaat heeft al behoorlijk wat draai uren. Nu ben ik niet op zoek naar een honderdste millimeter, maar de speling wordt me nu te gek en ik zie dat die speling alleen in de T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm te vinden is.

Vraag.... zijn er geen betere T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm te koop die niet zo snel speling hebben. Ja ik weet het, de as vervangen voor een echte as, maar dat is me veel te duur voor een simpele DIY hobby machine.

Dank
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door DaBit »

TR8x2 kun je eventueel wel bij trapeziumdraad.nl krijgen. Ik heb daar zowel trapeziumdraad als bronzen moeren van, en daar niks over te klagen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door benkr »

Hoe groot moet je verplaatsing zijn?
JVE heeft 8mm KO spindeltje liggen voor 25 Euro, alleen is de verplaatsing maar iets van 175mm, geen idee of dat voldoende is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door hfjbuis »

Een KO hoeft niet duur te zijn. Ik heb voor mijn draaibank een KO 12x4 besteld die gaat dienen als test model (er moet een 14x2 in, maar die krijg ik nog niet passend).
https://nl.aliexpress.com/item/32863518 ... 4c4dAdK5l5
Hij zal waarschijnlijk niet geheel recht zijn en ook de moer zal wel wat speling hebben maar....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 07 feb 2021 18:41 Een KO hoeft niet duur te zijn. Ik heb voor mijn draaibank een KO 12x4 besteld die gaat dienen als test model (er moet een 14x2 in, maar die krijg ik nog niet passend).
https://nl.aliexpress.com/item/32863518 ... 4c4dAdK5l5
Hij zal waarschijnlijk niet geheel recht zijn en ook de moer zal wel wat speling hebben maar....
Die vertaalde reviews die er onder staan zijn wel lachwekkend maar dat is met zoveel spul van ali. Het hoeft inderdaad niet slecht te zijn maar als je spindel niet recht is heb je er toch een bak werk aan.
aliexpress review schreef: Er is een beetje Luft kant. In de werkende richting is er geen. Goed, een beetje een schroef. Waarschijnlijk al die dat op een minimum prijs zijn, weet IK niet. Al de tweede van verschillende verkopers. Het niet snack. 27 Jan 2021 00:12
Djodjotje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:05

Re: vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door Djodjotje »

Fijn, heel wat reacties, ga ik morgen eens uitzoeken, de totale lengte moet rond de 600 mm worden, tevens de langste as, de X as.

deze beweegt in mijn gebruik het meeste en heeft dus te veel speling.

Ik zal Ali eens afstruinen om te kijken wat er is. Trapeziumdraad heb ik gevonden maar daar kost een moer net zo veel als een hele set..... het is maar hobby hoor.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door benkr »

Ja, dan bestel je toch iets bij Ali, maar dan moet je ook niet zeuren dat de kwaliteit zo belabberd is.
Die andere is niet voor niets duurder.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: vervanging " T8 Lead Screw Nut Pitch 2mm"

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 07 feb 2021 19:26 Die vertaalde reviews die er onder staan zijn wel lachwekkend maar dat is met zoveel spul van ali. Het hoeft inderdaad niet slecht te zijn maar als je spindel niet recht is heb je er toch een bak werk aan.
IK denk dat ondanks de prijs en herkomst, deze spindel beter is dan de schroefdraad spindel/moer die de TS nu gebruikt. Voor dat bedrag kun je wel een gokje wagen.


Mijn reden:
Mijn draaibank heeft sinds een aanvaring tussen de klauwplaat en een afgestoken stuk aluminium soms een afwijking van 0.10 mm in gedraaide diameter die ik niet kan reproduceren. Ik heb deze week de lagers vervangen en de spindel (TR15x2) en moer schoon gemaakt. Ik kon visueel geen beschadiging zien. Tot nu toe is het probleem weg maar ik heb er niet veel vertrouwen in en moet een B-plan hebben.

Met die KO spindel kan ik testen of:
  • het zelfremmend vermogen van een KO spindel voldoende is om handmatig te draaien. Dan kan ik eventueel een 4 mm spoed KO plaatsen.
  • ik de spindel moer dunner/kleiner kan maken om hem te kunnen plaatsen. I wil een grotere KO te plaatsen (12 mm is wat dun) en er is niet genoeg ruimte.
  • of ik met die Chinese wokkel (na schoon maken) reproduceerbaar (niet nauwkeurig) kan draaien, mocht het probleem terug komen. Dan weet ik misschien waar in ik het moet zoeken.
Plaats reactie