Borenslijper HBM

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door spinningwheels »

Leeuwinga schreef: 01 mar 2021 21:34
Wat mist er dan nog op de foto te zien?
Vlgs mij, De kleinere houder voor dunnere boren.
De houder bestaat uit twee helften waartussen twee klem vinger elementen zitten.

Dank,
Wat ik van de plaatjes zie is dat dan nog wel na te maken,zeker als ergens een origineel te vinden is om even op te meten.
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Borenslijper HBM

Bericht door motormuis »

spinningwheels schreef: 01 mar 2021 21:45
Leeuwinga schreef: 01 mar 2021 21:34
Wat mist er dan nog op de foto te zien?
Vlgs mij, De kleinere houder voor dunnere boren.
De houder bestaat uit twee helften waartussen twee klem vinger elementen zitten.

Dank,
Wat ik van de plaatjes zie is dat dan nog wel na te maken,zeker als ergens een origineel te vinden is om even op te meten.
moeten we kijken of die van mij zou passen
dan kan ik hem opmeten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door Arie Kabaalstra »

chimaerion schreef: 01 mar 2021 21:42 Kom er maar in Arie, je hebt heel wat uit te leggen. :lol:
wat valt er uit te leggen?.. Ik heb met die Vertex apparaten geen ervaring.. schijnt dat ze het wel aardig doen.. , nogmaals... ik heb geen idee.. nooit mee gewerkt..

Mijn ervaringen met apparaten zoals de "Drill-doctor" zijn van dusdanige aard dat ik na een poging om daarmee een boortje te slijpen op zoek ging naar een hele grote hamer.. in dat bedrijf heb ik gewoon mijn collega's geleerd hoe je een boortje uit de hand slijpt.. als je iemand laat zien hoe iets voor ons simpels als een boortje eigenlijk werkt, weten ze waar ze op moeten letten.. en slijpen ze een boortje sneller dan je een Drill Doctor kan instellen.. gevolg.. niet meer door emmeren tot het echt niet meer gaat.. in plaats daarvan kreeg een boor "effe snel een slijpie"

de enige borenslijper die ik in mijn leven gebruikt heb, daar deed ik meer mee dan waar ie ooit voor bedacht was.. ik kwam erachter dat als je de boorpunt wat meer naar rechts op de steen zette, dat je er Helix punten mee kon slijpen.. de andere steen was voor het uitdunnen van de punten, om een viervlakspunt te slijpen, iets wat ik al vanaf het begin deed als ik een boor sleep.

Persoonlijk ben ik van mening dat je gewoon boren moet kunnen slijpen met de hand.. en als je daar een apparaat voor hebt, dat het nauwkeuriger kan, dan is dat mooi..

zo'n Kaindl.. is in mijn ogen de enige juiste manier om een boor te slijpen, omdat ze werken zoals een boor geconstrueerd is, zei het dat ze wel een beetje sjoemelen, want een boorpunt is feitelijk een kegelmantel, dus zou de as waar de boorhouder om scharniert niet parallelel aan de steen mogen lopen.. de radius van de vrijloop hoort in het midden kleiner te zijn dan aan de omtrek, maar dan ben ik wel heel streng.
'k heb ook zelf wel boortjes gemaakt, zoals een kamerboor voor houten werkbladen, die heb ik gewoon gefreesd..
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door tantan »

de vertex en hbm en slijp.nl slijpers slijpen voor het geld eigenlijk best goed. doordat de boor in een spantang zit die in een lagerconstructie gedraaid wordt is de centriciteit aardig goed. het gaat mis (althans voor de puristen..) bij het omspannen of omzetten van de houder, je komt nooit precies op dezelfde plek terecht.
bijvoorbeeld bij een christen 2-32 of 05, een meteor mm10 of 12, een tatar of een weldon s-puntslijphulpstuk blijft de boor in de opspanning zitten. je draait de boor rond en de benodigde axiale/radiale verplaatsing wordt door een mechnanisme geregeld. dit slijpt iets zuiverder dan de omspansystemen.
kaindle slijpt ook goed en heeft vooral (de bsg 60) een enorm bereik, maar het nadeel is dat de opspanning minder zuiver is dan met (goede) spantangen en het omspannen creeert ook weer een afwijking.

genoemde slijpers heb ik zelf staan en ik gebruik ze ook. de kaindle gebruik ik voor de grotere boren , de meteor is fantastisch voor de kleine boortjes. de tatar slijpt alleen 4 vlaks met uitzieling, en dan erg mooi. de christen 2-32 is de meest universele maar ook de meest complexe. die kan alles maar is wel echt complex in het gebruik, er zit een map bij met instructies en die heb je echt nodig, en soms snap ik het dan nog niet..... :oops:
JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Borenslijper HBM

Bericht door JanSr »

Leeuwinga schreef: 01 mar 2021 21:34 En iedereen met de indianen verhalen (Arie o.a.) die alles maar 100% uit de hand slijpen
geloof ik niet!.
Ook ik dacht dat ik die kunst redelijk beheerste.
Tot je zo'n borenslijper hebt. Plotseling kan je dan in onhebbelijk RVS boren.
En mooie rechte gaten, die niet verlopen.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Borenslijper HBM

Bericht door Palmerlivesteam »

Bij de kleinere maten zeg zo onder de 4mm moet je wel steeds opletten of de boor goed uitgelijnd is in de houder, ik bedoel de snijvlakken parallel aan die van de houder. En eigenlijk onder de 3mm lukt het niet echt om goed te slijpen. Dat is mijn ervaring. En ja als je veel modelbouw doet is 3mm best groot. Er is een machine van Proxxon voor die kleine maten maar die gaf ook steeds wisselende resultaten. Dus onder de 3 slijp ik niet meer...
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Borenslijper HBM

Bericht door WillyH »

tantan schreef: 02 mar 2021 09:25
bijvoorbeeld bij een christen 2-32 of 05,
Ik dacht, nu volgt een passage uit de Bijbel ;-)
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door Leeuwinga »

En eigenlijk onder de 3mm lukt het niet echt om goed te slijpen
Ik slijp kleine boortjes tot dia 1mm op m'n TATAR optische borenslijper
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef: 01 mar 2021 21:34
En iedereen met de indianen verhalen (Arie o.a.) die alles maar 100% uit de hand slijpen
geloof ik niet!.
Als je een perfect rond gat wil boren moeten beide slijpkanten exact gelijk zijn.

nu....... komen de indianen verhalen, of niet ?????
Simpel.. ik heb geen borenslijper, ik zal wel met de hand moeten slijpen, 'k doe dat al een groot deel van mijn leven.. gaat prima

En als je een Perfect rond gat wilt, pak je een RUIMER
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 02 mar 2021 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2021 23:37 Mijn ervaringen met apparaten zoals de "Drill-doctor" zijn van dusdanige aard dat ik na een poging om daarmee een boortje te slijpen op zoek ging naar een hele grote hamer.. i
Daar noem je ook net degene die je alleen als versiering aan de wand zou kunnen gebruiken. Deels plastic spanvingers er is niets centrisch te spannen.

Wij hebben 2 Koreaanse drill bit grinders en die bevallen ons uitstekend. Lijken erg veel op het Vertex model en vele andere.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door tantan »

Ik dacht, nu volgt een passage uit de Bijbel ;-)
als jij van mij een passage uit (of gerelateerd aan) de bijbel wil kan ik je die best geven... maar let wel; ik ben ben een Brabantse katholiek... (en niet een hele goeie :lol: )
JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Borenslijper HBM

Bericht door JanSr »

Er staat een roestige Kaindle te koop op een veiling. De biedingen lopen nu al op tot €60 en nog een dikke week te gaan, benieuwd waar het zal eindigen. Voorbij de €100 ga ik niet.
De plaatselijke slijperij blijkt zeer betaalbaar en goed.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door spinningwheels »

JanSr schreef: 29 mar 2021 20:15 Er staat een roestige Kaindle te koop op een veiling. De biedingen lopen nu al op tot €60 en nog een dikke week te gaan, benieuwd waar het zal eindigen. Voorbij de €100 ga ik niet.
De plaatselijke slijperij blijkt zeer betaalbaar en goed.
Dat ding waar hier al eerder de link van gepost is?
Zat er ook al naar te kijken maar denk dat het ding nog wel eens stevig geprijsd weggaat , ook al is de omschrijving niet correct
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Borenslijper HBM

Bericht door assink »

Heh remco, was jij nu ook al aan het bieden? :lol:
Plaats reactie