Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb een aantal HTD5 riemschijven die ik moet voorzien van een 8mm gat om op de as van mijn JMC servo's te passen.

De 20T poelies hebben geen doorgaande boring maar alleen een centreer gaatje van ca. 3mm rond en 3mm diep aan beide kanten.

23036

Ik heb gemerkt dat de nauwkeurigheid van het centreer gaatje niet heel geweldig is. Als ik hem tussen twee centers span en met een taster de tand hoogtes meet zit daar toch nog zo'n 0.05mm slingering in. Ook de opstaande randen zijn niet nauwkeurig t.o.v. de tanden.

Als ik ze in de vierklauw opspan kan ik niet goed meer klokken op de tandhoogte. Op het centreer gaatje zou wel kunnen maar dan heb ik al een beginfout te pakken. Ook kan ik dan maar aan 1 kant klokken en weet ik niet of de achterkant wel goed in lijn staat.

Heeft iemand tips hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door spinningwheels »

Is die verdikking waar de nummers instaan wel zuiver?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door javanree »

Zachte bekken draaien, opspannen op de tanden , groef achter in de bek zodat de schijf aan de achterkant vrijloopt
Dan gat opboren tot circa 0.5 mm onder de gewenste maat en dan uitdraaien naar de maat
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door assink »

Je kunt ook zonder zachte bekken werken, een ring maken met een binnendiameter die strak op de tanden past. Buitendiameter groter dan de schijven.
Deze ring door midden zagen en dan de boel op spannen. Mits je drieklauw netjes rond loopt zit je ook aardig goed.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 16 mar 2021 20:23 Is die verdikking waar de nummers instaan wel zuiver?
Daar heb ik nog niet naar gekeken, zal ik eens doen. Maar het is wel een te smal stukje om veilig mee op te spannen.
javanree schreef: 16 mar 2021 20:42 Zachte bekken draaien, opspannen op de tanden , groef achter in de bek zodat de schijf aan de achterkant vrijloopt
De mogelijkheid om zachte bekken te gebruiken heb ik helaas niet.
assink schreef: 16 mar 2021 21:27 Je kunt ook zonder zachte bekken werken, een ring maken met een binnendiameter die strak op de tanden past. Buitendiameter groter dan de schijven. Deze ring door midden zagen en dan de boel op spannen.
Zoiets zou misschien kunnen. Bedoel je om de ring echt in twee helften te zagen of 1 zaagsnede en dan over de rand heen buigen?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door spinningwheels »

Ding onder de frees , uitklokken op de dikke rand als die zuiver is .
gat van 7.5 frezen ruimer 8 erdoor
Als je gaat boren blijf je altijd met die afwijking van het centreergat zitten. En met de beitel uitdraaien? Dan lijkt mij het gat toch wel erg diep om dat met een beiteltje dikte saté prikker te doen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Weld ON
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2021 02:48

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Weld ON »

Hello , hole out of centre is normal even you buying from KRAMP or Eriks. For you is important outer diameter .

I had 10 pulley and all had different balance , so back to your question how. You need to igorot everything just clamp on outer diameter that is side wall on pulley and get holle done , you will get max 0.1mm. Last time i did on CNC with extended probe for center. Now im buying from ebay / china pulley for 3.5 .. job done

https://www.ebay.co.uk/itm/HTD-5M-Timin ... SwFXlfM7AY

BF

https://www.ebay.co.uk/itm/HTD-5M-Synch ... Sw2MBdR~bi

just have look for HTD5 BF
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door benkr »

Ik heb gemerkt dat de nauwkeurigheid van het centreer gaatje niet heel geweldig is. Als ik hem tussen twee centers span en met een taster de tand hoogtes meet zit daar toch nog zo'n 0.05mm slingering in. Ook de opstaande randen zijn niet nauwkeurig t.o.v. de tanden.
Denk je dat je die 0,05 mm gat merken in de uiteindelijke nauwkeurigheid? Ik geloof er niets van.
Ik zou ze gewoon in de 3 klauw opspannen, doorboren en met een klein binnendraaibeiteltje op maat draaien, en als je geen klein en stabiel beiteltje hebt een frees nemen van b.v 6 mm, dat heb ik wel vaker gedaan, gaat perfect. Frees in de beitelhouder en draaien maar, perfect resultaat.
Ik vind dat dat beter gaat dan met zo'n klein binnendraaibeiteltje.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 16 mar 2021 21:48 Ding onder de frees , uitklokken op de dikke rand als die zuiver is .
gat van 7.5 frezen ruimer 8 erdoor
Zou misschien ook kunnen. Op de freesbank kan ik ook nog wel op de tanden uitklokken. Aan een frees er door had ik nog niet gedacht, wel aan boren, maar dan zit je inderdaad met het centreer gaatje en bovendien heb ik het idee dat boren nooit zo heel precies wordt (kan ook aan de kwaliteit van mijn boren liggen hoor ;-) )
benkr schreef: 16 mar 2021 21:54 Denk je dat je die 0,05 mm gat merken in de uiteindelijke nauwkeurigheid?
Ik had zo ruwweg uitgerekend dat 0.1mm slingering een afwijking geeft van ongeveer 0.01mm op het werkstuk. Dat is niet veel maar alle beetjes helpen 8)
Trouwens die 0.1mm was geloof ik voor de 40T poelie aan de spindel kant, dus voor deze kleine zou het minder kunnen zijn. Daar moet ik nog maar eens even goed naar kijken. Niettemin, zal ik toch m'n best doen de slingering zo klein mogelijk te houden 8)
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Caesar »

Kars-cnc schreef: 16 mar 2021 22:17
spinningwheels schreef: 16 mar 2021 21:48 Ding onder de frees , uitklokken op de dikke rand als die zuiver is .
gat van 7.5 frezen ruimer 8 erdoor
Zou misschien ook kunnen. Op de freesbank kan ik ook nog wel op de tanden uitklokken. Aan een frees er door had ik nog niet gedacht, wel aan boren, maar dan zit je inderdaad met het centreer gaatje en bovendien heb ik het idee dat boren nooit zo heel precies wordt (kan ook aan de kwaliteit van mijn boren liggen hoor ;-) )
benkr schreef: 16 mar 2021 21:54 Denk je dat je die 0,05 mm gat merken in de uiteindelijke nauwkeurigheid?
Ik had zo ruwweg uitgerekend dat 0.1mm slingering een afwijking geeft van ongeveer 0.01mm op het werkstuk. Dat is niet veel maar alle beetjes helpen 8)
Trouwens die 0.1mm was geloof ik voor de 40T poelie aan de spindel kant, dus voor deze kleine zou het minder kunnen zijn. Daar moet ik nog maar eens even goed naar kijken. Niettemin, zal ik toch m'n best doen de slingering zo klein mogelijk te houden 8)
2 dingen:

1: frezen, uitklokken, ik vraag me af of je hem netjes uitgeklokt krijgt binnen 0.05mm, m.a.w. preciezer dan wanneer ingespannen in je draaibank
2: als je hem uitgeklokt krijgt; hoe parallel is je bed en/of hoe verticaal staat je spindel t.o.v. het bed? Ik ken je frees niet, maar een kleine hoek afwijking zorgt al snel voor meer dan 0.05mm afwijking die je nu meet.
3. ik vraag me af of 0.05 uitlijn fout leidt tot 0.01mm in je werkstuk. Slingering is niet 1:1 over te nemen (0.05 afwijking * 2) / overbrengingsverhouding (ik neem aan dat je dat op deze manier berekend hebt) is niet de afwijking in je werkstuk.

Want hoekafwijking is afhankelijk van slingering t.o.v. totale omtrek. bijvoorbeeld 2 contrasten: een poelie met omtrek van 1mm en slingering van 0.05 is relatief veel en zal dus een relatief grote hoekafwijking geven. Een poelie met omtrek van 200mm en slingering van 0.05 geeft juist een hele kleine hoekafwijking.

Ik heb ze in het verleden opgespannen op de verdikking waar de tekst op staat. M.a.w. de niet zichtbare zijde richting beitel gericht.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 16 mar 2021 21:48 Ding onder de frees , uitklokken op de dikke rand als die zuiver is .
gat van 7.5 frezen ruimer 8 erdoor
Als je gaat boren blijf je altijd met die afwijking van het centreergat zitten. En met de beitel uitdraaien? Dan lijkt mij het gat toch wel erg diep om dat met een beiteltje dikte saté prikker te doen.
Smalle aluminium bussen voor op de stappenmotor draai ik met een 4mm vers geslepen HSS beiteltje. Met een afname van 0.005 mm en minder. Dan is de passing strakker dan met een ruimer.
Eerst de gaten verzinken en dan pas op maat draaien anders doet de braam van het verzinken je de das om.

Je zou een spanbus kunnen maken, net iets smaller dan de breedte van de pully en die in twee stukken zagen. 0.05 mm is niet zo veel, dat zul je met veel aandacht moeten doen. Ik vraag mij ook af of het effectief wel zin heeft, gezien de tolerantie van rubber riemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door benkr »

Los van het feit of je dat gat er precies centrisch in krijgt, hoe ga je de tandwielen op de motor bevestigen?
Ik zou ze er met Loctite op lijmen, gaat nooit meer los (tenzij je dat wil, dan moet je het even verwarmen) een borgboutje gaat per definitie los zitten en drukt ook het tandwiel nog eens naar één kant.
Als je wil lijmen moet je wel wat ruimte laten voor de lijm, een hele strakke passing zorgt er voor dat je alle lijm wegschuift en dus zijn werk niet kan doen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Kars-cnc »

Caesar schreef: 16 mar 2021 23:22 ik vraag me af of 0.05 uitlijn fout leidt tot 0.01mm in je werkstuk. Slingering is niet 1:1 over te nemen (0.05 afwijking * 2) / overbrengingsverhouding (ik neem aan dat je dat op deze manier berekend hebt) is niet de afwijking in je werkstuk.
Ik had het voor de 40T schijf even op de "Janboerenfluitjes" manier benaderd:

0.1 mm variatie op een straal van 31.8mm geeft een relatieve hoekverdraaiing fout van een factor 0.003
Een volle omwenteling van de KO moer geeft 5mm verplaatsing dus zal de fout hierin 5 * 0.003 is 0.015mm (iets meer nog dan ik in gedachten had).

Als ik dan nu even naar de 20T schijf kijk zou ik denken dat de relatieve fout van 0.1mm twee keer zo groot is maar omdat het een factor twee vertraagd wordt het netto effect hetzelfde is?

Zoals gezegd, ik heb dit zo uit de vrije hand beredeneerd dus er kan best een denkfout in zitten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tips voor het nauwkeurig uitdraaien van HTD5 riemschijven

Bericht door Kars-cnc »

Nou, het is gelukt. Uiteindelijk heb voor de draaibank gekozen, dat voelt toch als het meest geschikt voor concentrische bewerkingen.

Verder heb ik de schijven opgespannen in de vierklauw op het schoudertje waar de tekst op staat. Dit leek mij eerst te smal maar omdat Caesar het ook wel zo gedaan heeft heb ik het toch maar geprobeerd.

Ik heb eerst geboord tot 7mm toen uitgedraaid tot 7.8mm en daarna een ruimer er door. Het idee van hfbuis om met een scherp beiteltje tot de eindmaat te draaien heb ik laten varen omdat ik geen echt nauwkeurige mogelijkheid heb om een binnenmaat te meten.

De uiteindelijke rondloop nauwkeurigheid is 0.02mm a 0.03mm geworden.

Het was overigens een heidens karwei, niet het draaien en ruimen, maar het uitklokken in de vierklauw, concentrisch en tegelijkertijd goed in het verlengde met de Z-as, en dat vier keer, pfff...
Plaats reactie