Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

peterfrys
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2012 18:48

Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door peterfrys »

Goedenavond.

Ik zal mij voorstellen.
Peter uit Friesland en werkzaam in de bouw en meubels.
Het langst gewerkt in de bouw en een tijd werkzaam geweest in de meubels.
Hier heb ik dan ook geleerd om te werken met CNC machines. Dit om MDF kast onderdelen te maken.
Dit waren wat oudere machines. En aangezien ik nu alweer 5 jaar in de bouw werk en nooit meer zo'n machine aangeraakt heb ben ik wat dingen vergeten.

Maar nu loop ik dus al jaren met het idee rond om een zelfbouw portaalfrees te maken.
Dit om 18mm plaatmateriaal te frezen om daar weer frees mallen voor de bovenfrees mee te maken e.d.
Ook wil ik het klokken maken uitbreiden ( houten uurwerken e.d )
En zelden ook wat van kunststof te maken.

Mij lijkt persoonlijk om te beginnen een bereik van 650*650mm meer dan genoeg. Waarschijnlijk zou beetje kleiner ook kunnen. (1 kant open voor langere lengtes)

Nu zit ik al een tijd te sneupen en zoeken waar ik onderdelen kan verkrijgen. Maar krijg er niet echt zicht op buiten 123 3d punt NL om waar ik onderdelen kan kopen.

Is er een Nederlandse of Duitse site waar ik wat duidelijk een set kan samenstellen? Of dat ik daarmee geholpen kan worden?
Qua budget €1000,- voor de basis onderdelen om alles werkende te krijgen, exclusief de pc die ik ook nog aan moet schaffen.

Mvg Peter.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door danny vroonen »

Hallo
Ik ben gestopt met zelfbouw wegens niet precies genoeg en omdat het te lang duurde en heb mij een kant en klare Sorotec set gekocht
Ik heb nog 4 liniaire geleidingen en wagens en nog 2 kogelomlopen laat maar weten als u soms interesse heb dan maak ik een paar foto en een prijs
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door K.J. »

Er is genoeg te verkrijgen in NL o.a.
Damen cnc
Stappenmotor.nl

Op marktplaats word ook geregeld wat aangeboden, zou daar niet wat voor jou budget te vinden zijn? zelf bouwen kan altijd nog.
peterfrys
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2012 18:48

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door peterfrys »

Bedankt voor de reacties,

Ik heb idd op marktplaats rondgekeken en kom in mijn budget vaak niet complete machines tegen.
Zelfbouw wil ik proberen doordat ik veel dingen zelf bouw/ construeer.
Waar ik moeite voor moet doen en nemen is de aansturing electronica uitzoeken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door Ballegooijen »

Dat budget moet je waarschijnlijk verdubbelen en het bedrag wat daar uitkomt dan nog een keer verdubbelen. Dan kom je aardig in de richting met je budget.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
peterfrys
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2012 18:48

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door peterfrys »

Ballegooijen schreef: 06 apr 2021 12:37 Dat budget moet je waarschijnlijk verdubbelen en het bedrag wat daar uitkomt dan nog een keer verdubbelen. Dan kom je aardig in de richting met je budget.
Ik ga niet voor zelfbouw €4000,- uitgeven voor 6 geleiders 4 spindels 4 moteren en de besturing.

Ik ben al wat dingen kant en klaar voorbijgekomen welke ik overweeg ondanks het geringere bereik.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door diepchess »

peterfrys schreef: 11 apr 2021 14:25
Ballegooijen schreef: 06 apr 2021 12:37 Dat budget moet je waarschijnlijk verdubbelen en het bedrag wat daar uitkomt dan nog een keer verdubbelen. Dan kom je aardig in de richting met je budget.
Ik ga niet voor zelfbouw €4000,- uitgeven voor 6 geleiders 4 spindels 4 moteren en de besturing.

Ik ben al wat dingen kant en klaar voorbijgekomen welke ik overweeg ondanks het geringere bereik.
hi Peter!

Daar je al van wanten weet is er wel een oplossing voor je als je wat in CAD gaat tekenen.
Het heet openbuilds. Er zijn online al fiks wat gasten die hebbenzitten tekenen met dat openbuilds materiaal.
misschien is er wel ontwerp wat je bevalt.

Je kunt paar van die openbuilds wieltjes op aliexpress kopen. Dan heeft openbuilds speciale aluminium extrusies waar aan weerszijden die zaak loopt.
Daar koop je paar van voor elke as. Dan zijn er hier op het forum wel zat die voor je wat gaten willen frezen in wat aluminium of stalen plaatjes (wat je wilt) zodat 't allemaal werkt dat openbuilds spul.

Enige 2 keuzes die je dan moet maken is welk soort kogelomlopen je gaat gebruiken of anders misschien koop je wel paar leadscrews. In Duitsland zit zaakje die best goede heeft voor heel weinig geld de meter (orde grootte 6-12 euro de meter).

Enige grote prijs is dan de freesmotor en de steppers en stepperdrivers en 't aluminium - maar misschien heb je wel goedkoper idee daar. Dus de openbuilds extrusies enkel voor waar de wieltjes rijden en de rest source je bij de lokale metaalhandel zo goedkoop mogelijk. Ik denk dan met name aan wat hoekstaal en dergelijke :)

Je hebt dan wel wat backlash wellicht bij de moeren van de TR's, maar die backlash kun je in de software inprogrammeren natuurlijk dus die ben je dan ook zo goed als kwijt in de praktijk.

Kan makkelijk voor 1000 euro op deze manier.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door Goudgele »

Tja als je ziet je bij OpenBuilds betaalt voor een plaatje met gaten en wat wieltjes, kan je voor dezelfde prijs ook gewoon Chinese rails bestellen. Stukken stabieler lijkt me...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door remon_v »

Als je zo’n Openbuilds CNC wilt overwegen zou ik hier ook even naar kijken:
https://link.2dehands.be/m1676471166?ut ... nt=app_ios
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 11 apr 2021 16:07 Als je zo’n Openbuilds CNC wilt overwegen zou ik hier ook even naar kijken:
https://link.2dehands.be/m1676471166?ut ... nt=app_ios
Daar zou ik heel ver vandaan blijven, die machine werkt met lagers of looprollen over het aluminium profiel.
Een klein beetje stof ertussen en je hebt problemen, echt niet doen.
Bovendien heb je daar altijd speling, zonder speling loopt het niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 11 apr 2021 17:13 Bovendien heb je daar altijd speling, zonder speling loopt het niet.
Waarheid als een koe, en maar goed ook: Speling is de moeder van het mechaniek. :lol:
(maar beter niet overdrijven)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door Ballegooijen »

Kan makkelijk voor 1000 euro op deze manier.
Ik zou het wel weten: Vraag Diepchess om het voor je te regelen. Hij weet hoe het moet tenslotte :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 apr 2021 17:57
benkr schreef: 11 apr 2021 17:13 Bovendien heb je daar altijd speling, zonder speling loopt het niet.
Waarheid als een koe, en maar goed ook: Speling is de moeder van het mechaniek. :lol:
(maar beter niet overdrijven)
Dat is zo als je er een freesmotor op pompt die paar kilowatt is. Als je echter een watergekoelde van 800 watt erop pompt waarmee je dwars door hout gaat en ook aluminium prima mee kan frezen dan heb je niet zoveel kilo's kracht op die wieltjes. De normale openbuilds wielen op aliexpress komen in 3 versies. De versie die beste werkt is van metaal. Dus die loopt met metalen wielen over de aluminium extrusies heen. Speling ontstaat pas als de kracht waarmee de bouten de zaak vastklemmen een beetje loslaten. Verder zitten er 2 of meer rijen wielen hier op dus er is ook nog load balancing.

Ergo het werkt prima als je maar onder een bepaalde kracht blijft waarmee je freest. Dus meer dan 10mm diameter freesjes wil je niet mee door spaanplaten / mdf gaan met behoorlijke diepteafname. Simpelweg omdat dat te veel kracht vreet.

Maar deze openbuilds die zijn razendsnel natuurlijk. Dus als je 8mm freesje erin doet en je knalt er 4mm af dat gaat in moordend tempo en nauwkeurig met de openbuilds machines. De sterkte waarmee de wielen op de rails vastzitten is vele tientallen kilo's per wieltje.

Nadeel is slijtage natuurlijk.

De volgende vraag hier is natuurlijk : hoe goed doen die POM (als het POM is) zwarte wieltjes 't eigenlijk op dat aluminium?
Volgens mij met een 800 watt watergekoelde freesmotor of een Kress of Wafell van 1.65 kilo en vooral als je de runout van dat goedkope chinese ding dan iets weet te verbeteren zodat wat je hebt vooral erg licht is - die geeft toch veel meer vermogen af dan de frees ooit aankan - dan gaat het als een trein dat frezen met zo'n openbuilds als je maar niet te ambitieus te veel vermogen op het freesje zet.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door benkr »

Ik ken deze helemaal niet, maar het is hetzelfde principe als Stepcraft gebruikt(te), waarom denk je dat echt elke gebruiker van zijn Stepcraft af wil?
Het schijnt zo te zijn dat zelfs Stepcraft zelf is overgestapt op echte lineaire geleidingen en dat is niet voor niets.
Plaats reactie