Nu ik heb die openbuilds wieltjes hier en ik heb ermee getest en ik was verbaasd hoe stevig en sterk het principe werkt. Zozeer zelfs dat ik overweeg er zelf 1 te bouwen met als enig probleem dat ik al vierkante rails heb en epoxy en een opspantafel en dat ik met name metaal wil frezen waaronder staal en aluminium.benkr schreef: ↑11 apr 2021 22:29 Ik ken deze helemaal niet, maar het is hetzelfde principe als Stepcraft gebruikt(te), waarom denk je dat echt elke gebruiker van zijn Stepcraft af wil?
Het schijnt zo te zijn dat zelfs Stepcraft zelf is overgestapt op echte lineaire geleidingen en dat is niet voor niets.
Als ik alleen hout zou willen frezen en de hele 2.44 meter x 1.22 meter platen zou willen frezen voor goedkoop prijsje qua gantry - had ik met die wieltjes al vanalles gebouwd. Op de brug pak je dan 2 aluminium extrusies en zet je 2 x 8 = 16 van die wieltjes erop. En tussen de 2 extrusies in heb je dan een aluminiumplaat met voor de Z-as wel vierkante rails en een kleine freesmotor en zeker geen ER20 maar echt ER-16 maximaal.
Dat gaat als een trein. Dat verplaatst zich over X en Y op belachelijk hoge snelheden terwijl je er 4 millimeter of meer spaanplaat afschopt.
De enige prijs is zogezegd de aluminium extrusies waarover hij moet lopen want je wilt die van openbuilds hebben die zijn namelijk op 45 graden waar de wieltjes goed inpassen. Die worden nog op wel meer adressen aangeboden. Zag 'r 1 in Engeland die ze ook aanbood.
die hele brug inclusief alles wat beweegt weegt een fractie van alle ontwerpen die we hier voorbij zien komen.
p.s. van die houtgantry met openbuildswieltjes om triplexplaten te frezen is 't nooit gekomen omdat dat voor 't bouwen van een grote boot was. Dat is nooit uit de kinderfase gekomen. De z-as wil je met kleine vierkante rails doen en niet met openbuilds wieltjes want dat is te lastig om te engineeren in CAD - dat heb ik wel gepoogd te doen maar is geen aanrader om te bouwen.