Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door diepchess »

benkr schreef: 11 apr 2021 22:29 Ik ken deze helemaal niet, maar het is hetzelfde principe als Stepcraft gebruikt(te), waarom denk je dat echt elke gebruiker van zijn Stepcraft af wil?
Het schijnt zo te zijn dat zelfs Stepcraft zelf is overgestapt op echte lineaire geleidingen en dat is niet voor niets.
Nu ik heb die openbuilds wieltjes hier en ik heb ermee getest en ik was verbaasd hoe stevig en sterk het principe werkt. Zozeer zelfs dat ik overweeg er zelf 1 te bouwen met als enig probleem dat ik al vierkante rails heb en epoxy en een opspantafel en dat ik met name metaal wil frezen waaronder staal en aluminium.

Als ik alleen hout zou willen frezen en de hele 2.44 meter x 1.22 meter platen zou willen frezen voor goedkoop prijsje qua gantry - had ik met die wieltjes al vanalles gebouwd. Op de brug pak je dan 2 aluminium extrusies en zet je 2 x 8 = 16 van die wieltjes erop. En tussen de 2 extrusies in heb je dan een aluminiumplaat met voor de Z-as wel vierkante rails en een kleine freesmotor en zeker geen ER20 maar echt ER-16 maximaal.

Dat gaat als een trein. Dat verplaatst zich over X en Y op belachelijk hoge snelheden terwijl je er 4 millimeter of meer spaanplaat afschopt.

De enige prijs is zogezegd de aluminium extrusies waarover hij moet lopen want je wilt die van openbuilds hebben die zijn namelijk op 45 graden waar de wieltjes goed inpassen. Die worden nog op wel meer adressen aangeboden. Zag 'r 1 in Engeland die ze ook aanbood.

die hele brug inclusief alles wat beweegt weegt een fractie van alle ontwerpen die we hier voorbij zien komen.

p.s. van die houtgantry met openbuildswieltjes om triplexplaten te frezen is 't nooit gekomen omdat dat voor 't bouwen van een grote boot was. Dat is nooit uit de kinderfase gekomen. De z-as wil je met kleine vierkante rails doen en niet met openbuilds wieltjes want dat is te lastig om te engineeren in CAD - dat heb ik wel gepoogd te doen maar is geen aanrader om te bouwen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwkomer zonder zelfbouw ervaring.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goeie Joen Peter,

Ok..al fret ik bûtter, brea en griene tsiis.. ik ben en blieuw een Import-fries.. :lol:

'k weet niet waar je in Friesland woont, maar als't in de buurt is, kom gerust eens kijken bij me.. 'k heb meerdere (eigenbouw) machines staan

Besparen op geleidingen is wachten op ellende.. goed is goed.. de rest is onzin..
Zeker als je vooral hout gaat bewerken is afdichting van je geleidingen belangrijk.. dat stof komt overal.
Kijk eens naar het ontwerp van de OSPF een goed frame, goede geleidingen, dat is je basis.. Trapeziumspindels?.. persoonlijk zou ik daar ver van blijven.. speling, gevoeligheid voor stof.. slijtage.. nee.. niet aan beginnen.. een goede basis is een garantie voor onbezorgd gebruik..
Plaats reactie