backlash

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

backlash

Bericht door danny vroonen »

Ik heb verleden jaar mijn machine omgebouwd met kogelomloopspindels van Hiwin 25 X 5 x1400 nu heb ik gemerkt dat de cirkels niet mooi rond zijn
Wat blijkt nu op de X as zit 0.3 mm backlash en op de Y as 0.15 mm de assen zitten vast in een dubbel hoekcontactlager van industrie kwaliteit en alles zit goed vast ik heb alles al nagekeken en vind niet waar het vandaan komt de fabrikant geeft een spelling aan van 15qm op 300 mm
Iemand een idee wat ik fout doe
Beste groeten Danny
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door Arie Kabaalstra »

als de as vast zit in de lagers.. dan zit de backlash in je moeren, of de bevestiging van de moeren aan de sleden (ik heb dat met mijn EMCO Compact 5 CNC draaibank eens aan de hand gehad.. losse moer op de Z-as.. had ineens 0.5 mm backlash.. Moer vastgezet.. problem solved
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: backlash

Bericht door benkr »

Dit is geen makkelijke vraag, en het meeste zul je zelf moeten uitvinden, maar een flink aantal foto's zouden wel kunnen helpen.
Verder, wat voor geleidingen zitten er op de machine, wat voor koppelingen tussen de motoren en de KO spindels?
Hoe meet jij die backlash?

Ik durf nu al bijna zeker te zeggen dat er toch ergens iets los zit, heel vaak is dat een koppeling tussen b.v. de motoras en de KO spindel, maar ook lagers die los in lagerblokken zitten, lagerblokken die niet vast zitten en zo nog heel veel meer mogelijkheden. Verder kan het ook gewoon vering in je hele machine zijn of nog vele andere dingen.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Op de x as zitten nastelbare zwaluwstaart en op de y as blokgeleidingen ook nastelbaar
de koppelingen zijn vaste gedraaide bussen met elk 8 inbusbouten m8
Ik zet mijn meetklok tegen een vast punt ik kom van rechts dan de klok op nul dan verder naar rechts dan go to zero dan 0.3 mm verschil
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: backlash

Bericht door benkr »

danny vroonen schreef: 05 apr 2021 16:19 Op de x as zitten nastelbare zwaluwstaart en op de y as blokgeleidingen ook nastelbaar
de koppelingen zijn vaste gedraaide bussen met elk 8 inbusbouten m8
Ik zet mijn meetklok tegen een vast punt ik kom van rechts dan de klok op nul dan verder naar rechts dan go to zero dan 0.3 mm verschil
Staat die zwaluwstaart niet te strak, als dat het geval is krijg je te maken met vooral krachten om de boel op gang te krijgen, het zgn. slip stick effect.
Je hebt dan best wel een behoorlijke kracht nodig om de beweging te laten beginnen, als het eenmaal beweegt dan is die kracht beduidend minder.
Die krachten zorgen voor buigen van dingen op plaatsen waar je dat niet meteen verwacht, ook daar zijn goede foto's weer verhelderend. (vooral voor ons) Maar door heel stabiel hele snelle opnamen te maken kun je ook vaak rare dingen zichtbaar maken, vooral vering door dat slip stick effect zou best wel eens goed te zien kunnen zijn.

Wat bedoel je met blokgeleidingen? Welk type heb je dan?

Foto's, foto's, foto's en nog meer .........
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: backlash

Bericht door Kjelt »

Heb je closed loop steppers of servo’s?
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Neen gewone stappenmotors
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Die krachten zorgen voor buigen van dingen op plaatsen waar je dat niet meteen verwacht, ook daar zijn goede foto's weer verhelderend. (vooral voor ons) Maar door heel stabiel hele snelle opnamen te maken kun je ook vaak rare dingen zichtbaar maken, vooral vering door dat slip stick effect zou best wel eens goed te zien kunnen zijn.


Ik denk niet dat er iets buigt de machine is volledig van gietijzer en weegt 1836 Kg
Ik heb de zwaluwstaart zo afgesteld, eerst vastgedraaid tot de stappenmotor het niet meer in beweging krijgt en dan een halve toer terug
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: backlash

Bericht door Kjelt »

Dan kan Ben gelijk hebben.
Kun je eens testen door klok naar rechts tegen vaste punt te rijden, klok nullen.
Opdracht geven bv 10mm verder naar rechts te rijden staat er dan 10mm op de klok ?

Daarnaast niet om lullig te doen maar weet je zeker dat het echte Hiwins zijn dus niet ergens uit China laten komen ?
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Alles komt van Damen cnc
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Als ik naar 1 kant ga bv 3 mm staat de klok op exact op 3
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: backlash

Bericht door bartL »

0.3mm vering bij een machine van dergelijk formaat lijkt me niet waarschijnlijk. Maar hoe meet je deze 0.3 in ijlgang of langzamer? Als het in ijlgang is zou ik eens proberen je acceleratie (flink) te verlagen. Zomaar kans dat je stappen verliest bij het optrekken aangezien je geen terugkoppeling hebt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: backlash

Bericht door Kjelt »

danny vroonen schreef: 05 apr 2021 21:20 Alles komt van Damen cnc
Oh dan zit dat wel goed.
Wat zegt Damen trouwens over die backlash ?
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

De snelheid bij het meten is 200 mm min
Plaats reactie