backlash

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door Arie Kabaalstra »

email anders wat foto's van je machine - vooral hoe de motor de aandrijving overbrengt op de kogelomloop - in principe is dat ook een plek waar je backlash kunt veroorzaken.
Nee.. zo werken we hier niet op't Forum..
Foto's deel je dan met het Forum.. dan weten we tenminste zeker dat ie hulp krijgt uit de goede hoek..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef: 10 apr 2021 19:29
email anders wat foto's van je machine - vooral hoe de motor de aandrijving overbrengt op de kogelomloop - in principe is dat ook een plek waar je backlash kunt veroorzaken.
Nee.. zo werken we hier niet op't Forum..
Foto's deel je dan met het Forum.. dan weten we tenminste zeker dat ie hulp krijgt uit de goede hoek..
Dat was vraag 1 aan 'm Arie - maar hij heeft niks gepost.

Fiks wat machines wil ik hier ook niks over posten maar moeten wel karrevrachten van problemen van worden opgelost. Een forum is dan een prachtige plek om vragen te stellen maar foto's posten is lastig in zo'n geval. Als dat onder de NDA's ueberhaupt zou mogen in sommige gevallen.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Ik wil heel graag fotos posten maar het lukt mij niet sorry
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door Arie Kabaalstra »

danny vroonen schreef: 10 apr 2021 21:32 Ik wil heel graag fotos posten maar het lukt mij niet sorry
da's geen excuus....

viewtopic.php?f=37&t=15474
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door hugo stoutjesdijk »

danny vroonen schreef: 10 apr 2021 21:32 Ik wil heel graag fotos posten maar het lukt mij niet sorry
Het moeilijkste heb je al gedaan, nu gewoon het nummer van die foto
15343
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: backlash

Bericht door hfjbuis »

danny vroonen schreef: 05 apr 2021 21:06 Ik denk niet dat er iets buigt de machine is volledig van gietijzer en weegt 1836 Kg
Ik heb de zwaluwstaart zo afgesteld, eerst vastgedraaid tot de stappenmotor het niet meer in beweging krijgt en dan een halve toer terug
De machine is stevig genoeg, die zal niet buigen. Maar als de afstelling (te) zwaar staat, dan zal die 25 mm spindel (spoed 4, kern diameter misschien 21) over die lengte best wel buigen en dan heb je zo een paar honderdste te pakken.
Een halve tour terugdraaien, is misschien te veel!!!

Je kunt de spindel met de hand (stappenmotor losgekoppeld, handwiel monteren) over de hele lengte draaien. Als je een zwaar punt voelt of als het over de hele lengte zwaar gaat, dan kun je de zwaluwstaart wat losser zetten. Aan de andere kant zit vast wel een borg moer. Daarmee kun je de zwaluwstaart heel licht op spanning zetten om hem te fixeren.

Bij zo'n zware tafel, kost het accelereren veel kracht. Mogelijk dat je de stappenmotor "overbelast". Je kunt proberen of je in één richting wel telkens op dezelfde positie terug komt. Neem een flinke verplaatsing (om zeker op maximale snelheid te komen) en neem voor heen en terug 2 heel verschillende (een hoog, een heel laag) snelheden. Herhaal dat een aantal keer. Als de positie in dezelfde richting telkens hetzelfde is, kun je de acceleratie en max snelheid wel uitsluiten.

Doe hetzelfde waarbij alle motoren op hun max moeten draaien. Als je dan niet meer op dezelfde positie terugkomt, is mogelijk de voeding te zwak.

Ik vraag mij af hoe je bij zo'n zware machine de zwaluwstaart op de Z-as afstelt. Ik kan alleen bedenken dat je daarvoor de tafel ervanaf moet halen!!!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 10 apr 2021 23:35 Ik vraag mij af hoe je bij zo'n zware machine de zwaluwstaart op de Z-as afstelt. Ik kan alleen bedenken dat je daarvoor de tafel ervanaf moet halen!!!
Meestal... zitten er aan de zijkant wel stelboutjes.. niet elke machine heeft een conische strip om af te stellen.. , en als ie dat wel heeft.. dan kun je daar meestal wel bij.. omdat die stelbouten dan naast de zwaluwstaartgeleiding zitten, en daar zit geen tafel.. al kan het wel krap zijn om er bij te komen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: backlash

Bericht door hfjbuis »

Arie,
Hoe bepaal je of het goed staat afgesteld bij zo'n zware machine, meten van de speling?

Mijn freesmachine leg ik op de rug, dan hoef ik het gewicht van de spindel/motor niet meer omhoog of omlaag te draaien. Maar dat doe ik ook maar één keer per jaar i.p.v. een bezoek aan de sportschool :mrgreen:
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

232622326123260
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

De motor van de z as is er 1 van 12 Nm ik ga die eens op de x as plaatsen dat gaat misschien ook helpen
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: backlash

Bericht door hfjbuis »

Dat mag voor de backlash niets uitmaken. De spindel heeft aan de kant van de motor toch een vast lager?

Ik zie dat je geen flexibele koppelingen gebruikt. Dan moet de positionering van de motor heel zuiver!

Is er verschil in backlash tussen de X en Y as?
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Neen het vast lager is aan de andere kant
Aan de kant van de motor zit het lager van de vorige spindel en het uiteinde van de kogelomloop komt daar doorheen dus dat is recht
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: backlash

Bericht door hfjbuis »

Dan heb je die lange spindel aan 2 kanten opgesloten met een vast lager, de stappenmotor zelf is ook een "vast" lager. Dan is er "geen" ruimte om temperatuurverschillen/strek/stuik op te vangen en wordt het lager van de stappenmotor axiaal belast. Ik denk niet dat het lager van de stappenmotor lang (één zomer) mee gaat.

Als er spanning op de spindel staat en dat is met 2 vaste lageringen heel snel het geval, gaat de spindel buigen en die verbuiging verplaatst zich afhankelijk van de bewegingsrichting (trek of druk belasting) van de ene kant van de spindel moer naar de ander kant. Daarmee krijg je eenzelfde effect als van backlash :?: :!:
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: backlash

Bericht door danny vroonen »

Neen aan de kant van de motor is een gewoon lager maar de koppeling met de motor is wel vast
dat zou een flex moeten zijn
Plaats reactie