Een of twee eindschakelaars op de Z-as?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een of twee eindschakelaars op de Z-as?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 09 apr 2021 22:25Het is misschien net als een nieuwe auto, bij het eerste krasje ben je ontdaan maar na verloop van tijd zie je het niet eens meer als er nog een krasje bij komt...
ja waarschijnlijk maak jij weer een kunstwerk van die machine, en dan wil je geen krasjes
Als ik het zo hoor zijn eindschakelaars niet zo heel zinvol, dus denk ik dat ik ze voorlopig maar weg laat. Als een strookje rubber voldoende is om de boel niet kapot te laten gaan is dat goed genoeg.
Ik had van jouw iets meer vertrouwen van software en elektronica verwacht. (of misschien juist niet als je eenmaal weet wat er allemaal mis kan zijn :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Een of twee eindschakelaars op de Z-as?

Bericht door Papaatje »

ik heb in principe ook teveel limit switches omdat te bang ben dat het kapot gaat. :lol:

De software weet precies tor hoever het kan door de soft limits. Super!

Van de week een bult spanen op de limit switch, een prox , en de boel op tilt. :lol: Waarschijnlijk haal ik die switch weg.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Een of twee eindschakelaars op de Z-as?

Bericht door serum »

Als je je eigen maakt dat je homed voordat je jogged en je gebruikt de alarm out van je drivers, dan zie ik geen reden om limiet-switches te gebruiken. Op mijn grote machine zitten ze wel. Die gebruikt ook bump-stops. Gantry daarvan weegt ~450kg en hij beweegt op 50m/min. Heb er 1x (per ongeluk) een noodstop mee gemaakt toen hij met 50m/min bewoog. Dat gaf een flinke dreun..
Plaats reactie