servo

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: servo

Bericht door benkr »

Mwoah, een beetje hobbyist krijgt dat wel weer allemaal in elkaar.

Jammer, maar gewoon opnieuw beginnen, iets anders zit er niet op.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: servo

Bericht door benkr »

benkr schreef: 18 apr 2021 11:02
Kjelt schreef: 18 apr 2021 10:44 Ook kun je AC servos overwegen bv van Lichuan of Delta, misschien dat JMC die ook heeft?
Dan heb je geen aparte voeding nodig, komen de aanstuurkabels niet zo kritisch (de jmc servos met in/op-gebouwde driver wil je eigenlijk over langere afstanden differentieel aansturen om storing te voorkomen).
Kjelt, dat zie je niet goed, vrijwel elk stepper stuursignaal is al differentieel, stuurkaarten hebben vrijwel altijd al differentiële uitgangen.
Ook een normale stappenmotordrive wordt in veel gevallen differentieel aangestuurd.
Wat wel belangrijk is, is daar getwiste draadjes of kabeltjes voor te gebruiken, soepele netwerkkabel is wat mij betreft ideaal mits die niet te stug geconstrueerd is, zo'n heel fijn gevlochten afscherming is daar weer minder geschikt voor b.v.
Ik heb zojuist nog een discussie gehad met Kjelt hierover.

Stel dat je een uitgang hebt op je driverkaart die echt single ended is, dan wordt meestal die uitgang aan de ene kant aan de LED van de opto-coupler van de driver gehangen en de andere kant van die LED aan de +5V. Als je die +5V nu niet doorlust op de driver maar ook van de stuurkaart vandaan haalt, en zowel het stuursignaal als deze +5V via een twisted pair draad naar de driver brengt dan is dit toch ook gewoon een soort van differentieel gebeuren, elk stoorsignaal komt zowel op de heengaande- als op de teruggaande draad en zal daardoor zichzelf opheffen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: servo

Bericht door serum »

bartL schreef: 18 apr 2021 10:43
serum schreef: 18 apr 2021 10:31 Die 400w is meer dan potent genoeg. Op mijn BF20 had ik 4,5Nm NEMA34 stappenmotoren, maar deze 180W servootjes draaien lachend rondjes om die 4,5Nm stappenmotoren.
Dit is wel wat kort door de bocht lijkt me. Een "zware TOS" is wel even heel wat anders dan een BF20. Als we het over de JMC's hebben zou ik sowieso naar de 660W versie gaan. Deze heeft inderdaad al een Nema34 flens ook.
Ik vind jouw reactie juist kort door de bocht.

Je moet geen appels met peren gaan vergelijken, dat doe ik ook niet.


Ik heb het toch over de 400w? Ik haal alleen de 180w tav de 4,5nm. Als je beetje helder na kan denken kom je vlot tot de conclusie dat 180w vs een 4,5nm niet zo ver bij een verhouding van 400w 8nm zit. Die bf20 is een prutsmachine bij uitstek, maar met een zware machine met zwaluwstaart is 10m/min ook nooit het doel. Denk dat 2,5m/min ijlgang een mooie waarde is. Dus 500rpm. Goed te doen met een 6:1 vertraging. Dan zit je op 1,26Nm X 18 aan piek koppel. Wat ik zeg: die 400w is meer dan potent genoeg op deze machine.

Maar als je mijn reactie verder leest, zie je dat mijn advies zou zijn de nema34 660w te gebruiken.

Dus ik snap je kanttekening niet.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: servo

Bericht door bartL »

serum schreef: 18 apr 2021 13:07 Als je beetje helder na kan denken kom je vlot tot de conclusie dat 180w vs een 4,5nm niet zo ver bij een verhouding van 400w 8nm zit.
Nou nou, beetje kort lontje vandaag?
serum schreef: 18 apr 2021 13:07 Dus ik snap je kanttekening niet.
Met kort door de bocht bedoelde ik juist dat als een BF20 met 4Nm uitgerust is en de TOS met 8Nm het niet automatisch betekent dat die 180W x 2 ook goed werkt op de TOS. Gevoelsmatig denk ik dat die 4Nm op de BF20 nogal overbemeten is en daarom een lichtere servo heel goed kan werken. Voor de TOS zie ik dat eerder andersom dus die 8Nm lijkt me nogal krap.
serum schreef: 18 apr 2021 13:07 Maar als je mijn reactie verder leest, zie je dat mijn advies zou zijn de nema34 660w te gebruiken.
Nee dat schreef je niet. Je had het over 400Watt en later over nema34. Dan ga ik er niet vanuit dat je de 660W bedoeld, je hebt de nema34 namelijk ook in 440W.

EDIT: TS had het in het begin over de mogelijkheid 2:1 te vertragen, ik ga er dan vanuit dat het qua ruimte niet zo eenvoudig is hier 6:1 van te maken zoals jij in je berekening aanhaalt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: servo

Bericht door serum »

Ook die 440W variant zal ruimschoots voldoen, zie eerdere uitleg. Maar ik wist alleen van het bestaan van de 660W variant.

Wie hier het korte lontje heeft laat ik in het midden, je opmerking vond ik ruwweg zo ongenuanceerd als de mijne. Actie=reactie.

je hebt het over 'is wel even heel wat anders' alsof ik geen flauw benul heb waar ik het over heb en de rest van de post laat je ongemoeid. Je trekt het in mijn optiek dus uit perspectief. Misschien niet zo bedoeld, maar zo vat ik het op.

Mijn motivatie is dat de 400W met zijn 1,27Nm al ruimschoots voldoet voor deze machine. Als je het daarmee, zonder verdere uitleg, oneens bent en mijn reactie 'kort door de bocht lijkt me' noemt omdat jouw onderbuikgevoel je een andere indruk geeft is dat prima, maar je zet er iemand mee op het verkeerde been. De initiële vraag is hoe het wattage zich verhoudt tot een stappenmotor.

Het antwoord op die vraag is; dat is afhankelijk van welk koppel je bij welk toerental nodig hebt. Bij mijn grote machine is bv planetaire reductie toegepast op de 850W servo's. Maar die slingert op de standaard settings ook zo'n 450kg rond met 0,4 of 0,6G acceleratie op 50M/min. (acceleratie heb ik wat teruggezet omdat ik het net te ruw vond gaan)

En ja. Ik ben ervan overtuigd dat die 400W met een 2:1 vertraging toereikend is. (je zit dan al op 7,5Nm piekvermogen)
Maar ook hier is het afhankelijk wat het doeltoerental is. Zoals gezegd; 10m/min zal je niet willen doen met die machine. Dus een extra vertraging zou ook kunnen.

Als je in het gewenste toerentalbereik een soortgelijk of iets lager koppel haalt dan met de stappenmotor zit je goed.

Mocht je er verder over willen bomen, neem gerust contact met mij op per PM. Nogmaals, actie is reactie.

Maar los van alles ik zou voor de NEMA34 variant gaan, gezien het grotere gemak van de ombouw.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: servo

Bericht door bartL »

Ik typ misschien wat bot, zou kunnen... Maar zo bedoel ik het totaal niet. En ook zeker niet dat je er geen benul van hebt want ik denk dat jij er meer "benul" van hebt dan ik. :lol:
Het enige wat ik probeer te zeggen is dat de BF20 die 4Nm misschien wel nooit aan zal spreken en die TOS misschien wel iedere keer bij het op gang brengen van de tafel. Dit ervaar ik zelf ook op mijn Bridgeport, en dat is ook mijn argument om hem niet te licht te kiezen. Dan heb je dus bij iedere acceleratie die x3 echt nodig en ik vraag me af of dit wenselijk is.
Verder vertrouw ik geheel op jouw kennis met die motoren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: servo

Bericht door serum »

Mooi dat je het zo sportief opvat.

Die factor acceleratie spreek je relatief weinig aan voor de motor; daarnaast zou je de acceleratie van zo'n grote machine ook weer wat lager houden. De stappenmotoren hebben het koppel houdkracht op 0rpm dat zakt snel in. Op 100rpm kan je maar zo minder dan de helft aan koppel hebben. (zeker bij een lager gebruikte spanning <70V), vandaar dat ik naar de spanning vroeg van de voedingen) op 230vac drives loopt het koppel wat langer door.

Ik weet niet of je er wel eens aan hebt gerekend? maar met een KO duw je gauw met weinig koppel hard tegen je lineaire beweging.

Die 2,5Nm die je beschikbaar hebt (1,27 met 2:1 vertraging) ga je met een 5mm KO al richting de 3000N aan kracht om de bank weg te duwen. Je zal hem even over de slipstick moeten duwen. maar 300kg is al redelijk. Je kan het benodigde koppel makkelijk testen door een hefboom op je aandrijving te maken en met een unster te meten hoe hard je moet trekken om het geheel in beweging te krijgen. Het benodigde koppel voor de verspaning kan je ook uit uitrekenen met online tools. Je kan met het piekkoppel (als dat al aangesproken is) hem de eerste fractie van een seconde door de slipstick duwen. Als die 8Nm stappenmotor dat al lukt, dan doet die 7,5Nm piek van de servo dat zeker. Met zo'n bank met je wel rekening houden met de uiterste hoeken; door de zwaluwstaart zal de machine op de uiterste punten lastiger in beweging komen door de verhoogde weerstand op de zwaluwstaarten.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: servo

Bericht door danny vroonen »

Jongens geen ruzie maken aub
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: servo

Bericht door serum »

Het is allemaal al bijgelegd Danny. Tussen de regels door staat nog wel wat bruikbare info.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: servo

Bericht door bartL »

Ruzie??? :lol:
Als een beetje kritiek al ruzie is... het is toch geen forum om alleen veren in het zwarte gat te laten verdwijnen? :mrgreen:
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: servo

Bericht door danny vroonen »

Hier is de tafel dat hebt u een beter idee

2331823317
Plaats reactie