VFD voor spindel en lintzaag

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

VFD voor spindel en lintzaag

Bericht door ChwanPang »

Ik heb een 750 watt lintzaag staan op krachtstroom en las dat ik deze met een VFD op 230v kon aansluiten, ik heb momenteel voor mijn CNC een kress 800, maar zou later graag naar bijvoorbeeld een 2.2kW spindel overschakelen. Is het mogelijk om 1 VFD te kopen en deze voor beide gebruiken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD voor spindel en lintzaag

Bericht door Kjelt »

Dan moet je iedere keer de parameters wijzigen afhankelijk van de motor die je er op dat moment op aan wilt sluiten.
Want de ene is 50Hz en de ander 400Hz , de een is 1,5A max ofzo en de ander 4A max dat gaat dus niet lekker werken.
Er zijn duurdere merk VFDs met meerdere geheugens maar dan moet je wel goed opletten dat je steeds het goede geheugensetting kiest anders is je motor stuk, oftewel niet aan te raden. Ik zou het niet doen.
MRS
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:10
Contacteer:

Re: VFD voor spindel en lintzaag

Bericht door MRS »

Bij sommige VFD's kan je verschillende motorparameters ingeven en aanroepen met een aansturing op een bepaalde aansluiting.

Delta VFD heeft die mogelijkheid.
Zie pagina 108 in de handleiding.
En 4.05-4.08 van de parameters.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD voor spindel en lintzaag

Bericht door Kjelt »

MRS schreef: 21 apr 2021 18:19 Bij sommige VFD's kan je verschillende motorparameters ingeven en aanroepen met een aansturing op een bepaalde aansluiting.

Delta VFD heeft die mogelijkheid.
Zie pagina 108 in de handleiding.
En 4.05-4.08 van de parameters.
En als je dan verkeerd kiest per ongeluk, heb je rook ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: VFD voor spindel en lintzaag

Bericht door benkr »

Je kunt dat nog redelijk ver beveiligen door b.v. via een ingang een of twee codeersignalen mee te geven die in de betreffende connector gemaakt worden, maar is gewoon 2 VFD's niet stukken makkelijker?
Nu wil ik zoiets niet aanraden, maar voor 50 Euro koop je al een VFD bij Aliexpress, en gebruikt vind je ze ook voor 75 Euro, en dan is die al van een redelijk merk.
Plaats reactie