Granieten vlakplaat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Granieten vlakplaat

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Ik heb een granieten vlakplaat kunnen kopen via MP (600x495mm) met stalen tafel.
Had de verkoper gevraagd hoe vlak de tafel is, echter kon hij daar geen antwoord op geven. Wel gaf hij aan dat hij best prijzig was, maarja dat zegt ook niks.
Maar voor de prijs kon ik hem niet laten liggen, al gebruik ik hem als werk-tafeltje :mrgreen:

Kan ik zelf meten hoe vlak hij is? Met meetklokje/taster + statief of iets dergelijks?

En mocht hij nou niet helemaal vlak meer zijn, kan ik hem dan met relatief simpel gereedschap vlak krijgen?

Ik zat bijvoorbeeld hier naar te kijken, maarja zulk gereedschap heb ik niet...
https://www.youtube.com/watch?v=-CM3VWKXasY
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door serum »

Snelste methode is met een haarlineaal over de lengte/breedte 3 x een meting doen, dan kruislings. Dan heb je gauw een beeld hoe vlak hij is en waar het probleem zit. Dunne voelerband mee (0,01 bv) en je hebt vlot in kaart of hij ok is.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door remon_v »

serum schreef: 06 mei 2021 12:26 Snelste methode is met een haarlineaal over de lengte/breedte 3 x een meting doen, dan kruislings. Dan heb je gauw een beeld hoe vlak hij is en waar het probleem zit. Dunne voelerband mee (0,01 bv) en je hebt vlot in kaart of hij ok is.
Voelertjes heb ik wel, maar een haarlineaal helaas nog niet... Ben net begonnen met wat spulletjes aan te schaffen. Dit is nog allemaal nieuw voor mij...
Een meetklokje, taster en statief heb ik al wel.
Volgende stap wordt een nauwkeurige winkelhaak denk ik.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb er gelukkig geen verstand van, maar als je met zulke apparatuur gaat meten lijkt het me beter dat je eerst een stabiele tafel pakt, en niet iets wat op zwenkwieltjes staat. :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door serum »

remon_v schreef: 06 mei 2021 12:33 Een meetklokje, taster en statief heb ik al wel.
Volgende stap wordt een nauwkeurige winkelhaak denk ik.
Met die genoemde gereedschappen begin je niet veel voor het eenvoudig bepalen van de vlakheid van een oppervlakte. Je kan er wel een afwijking mee meten, maar je kan niet bepalen waar het probleem zit. Haarliniaal laat dit eenvoudig en nauwkeurig zien.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door Jantje2k »

serum schreef: 06 mei 2021 16:05
remon_v schreef: 06 mei 2021 12:33 Een meetklokje, taster en statief heb ik al wel.
Volgende stap wordt een nauwkeurige winkelhaak denk ik.
Met die genoemde gereedschappen begin je niet veel voor het eenvoudig bepalen van de vlakheid van een oppervlakte. Je kan er wel een afwijking mee meten, maar je kan niet bepalen waar het probleem zit. Haarliniaal laat dit eenvoudig en nauwkeurig zien.
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is precies het verschil tussen bijvoorbeeld een rei en een haarliniaal. Want een rei kan toch ook worden gebruikt om te kijken hoe vlak iets is? Of is dat minder gebruikelijk?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door serum »

Die rei heeft een breder raakvlak. Dus je moet dan een aanname doen over ~10 of 20mm breedte waar de deuk of bult zit. Een haarliniaal heeft een raakvlak van krap een paar tiende, je kan er eenvoudig met een lampje onderdoor schijnen en de probleemplekken zie je in 1 oogopslag. Met een rei moet je maar net onder de goede hoek kijken om de lichtspleet te zien. Daarnaast is een haarliniaal in 600mm op 0,002 nauwkeurig. Vind maar eens een rei in die nauwkeurigheidsklasse die je uit eigen portemonnee mag betalen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door Kjelt »

Dat is een mooie hanteerbare afmeting, hopelijk niet teveel voor betaald want zo heel kostbaar zijn ze niet (630x400 klasse 0 kost €415 nieuw) ;-)
Zit er een sticker of plaatje op van de fabrikant ?
Daar staat wat het ooit geweest is Din876 en dan de klasse en de gemeten tolerantie bij aflevering.

Tja ik weet dat Mytri in Apeldoorn gebruikte vlakplaten weer vlakt en calibreert maar of ze dat met een ander merk platen doen en wat het dan moet kosten weet ik niet. Het zal me niets verbazen dat dit aardig in de papieren loopt, afhankelijk van de toestand.
Zoals de eigenaar mij paar maanden terug uitlegde: het graniet zelf kost bijna niets, dat komt per container binnen, tegenwoordig uit India of China.
De kosten zitten puur in de bewerking en de tijd daarvoor.
Dat is ook de reden dat een vlakplaat relatief goedkoop is want hij heeft maar 1 bewerkte kant.
Ga voor de lol eens kijken naar een granieten rechthoek, met 4 zijdes 90 graden bewerkt dan val je van je stoel ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door Kjelt »

Om nog even terug te komen op je probleem.
Serums manier is een aardige indicatie, als het echt erg is dan zie je dat zo wel.

Maar waarom heb je een vlakplaat, om andere objecten te kunnen meten.
Oftewel als je niet weet wat de afwijking van je vlakplaat is, dan weet je ook niet wat je meet.
Daarom ontkom je niet aan een calibratie om een 3D weergave van de vlakheid van je plaat te krijgen dan weet je waar je aan toe bent.

Helaas tenzij je de meetapparatuur kunt lenen ergens is dit echt onbetaalbaar.
Granieten vlakplaten worden gemeten met digitale levels, bv een Wyler Bluelevel.
Dat is een hoekmeter met een nauwkeurigheid van 1u/meter (0.2 arc seconde).
Deze meting doen ze dan ook nog eens met een tweede level als referentie zodat eventuele trillingen of verstoringen tegen elkaar weg gestreept kunnen worden tijdens de meting.
Kosten: 8k€ / stuk en ik verwacht dat de software ook wel een paar k€ kost :shock:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door serum »

Is maar net hoe nauwkeurig je het wilt hebben. Als je in het midden er geen 0,01mm voelertje onder kan krijgen, weet je dat je op dezelfde meethoogte je fout beter is dan 0,02 afwijking.

Als je op jacht bent naar de laatste mu, dan moet je niet zeuren, maar gewoon in de buidel en aftikken. Dubbele 3d calibratie voor een 2e hands plaat om trilling en meetfouten te elimineren dan ben je in de orde van grote van geconditioneerde cleanroom/meetkamer. Weet niet hoe het met jouw zolderkamertje zit, maar ik vermoed voor de meeste gebruikers hier een bruggetje te ver van de hobby is verwijderd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 06 mei 2021 18:53 geconditioneerde cleanroom/meetkamer. Weet niet hoe het met jouw zolderkamertje zit, maar ik vermoed voor de meeste gebruikers hier een bruggetje te ver van de hobby is verwijderd.
Ik heb wel een kamertje met een constante temperatuur tussen de 12 en 12,5C en luchtvochtigheid van 70-75% :mrgreen:
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door Jantje2k »

serum schreef: 06 mei 2021 17:22 Die rei heeft een breder raakvlak. Dus je moet dan een aanname doen over ~10 of 20mm breedte waar de deuk of bult zit. Een haarliniaal heeft een raakvlak van krap een paar tiende, je kan er eenvoudig met een lampje onderdoor schijnen en de probleemplekken zie je in 1 oogopslag. Met een rei moet je maar net onder de goede hoek kijken om de lichtspleet te zien. Daarnaast is een haarliniaal in 600mm op 0,002 nauwkeurig. Vind maar eens een rei in die nauwkeurigheidsklasse die je uit eigen portemonnee mag betalen.
Hier heb je een heel goed punt inderdaad. Zojuist toch maar even een haarliniaal erbij besteld :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 06 mei 2021 17:22 Daarnaast is een haarliniaal in 600mm op 0,002 nauwkeurig. Vind maar eens een rei in die nauwkeurigheidsklasse die je uit eigen portemonnee mag betalen.
Onderstaande 500mm kost €270 ex btw en is “slechts” din 874/2.
Dat betekent dus een vlakheids tolerantie van 21um.
Ik zie hier en daar ook haarlinialen van eigen huismerken met een geclaimde din874/00 die zouden dan 4um vlakheids tolerantie hebben voor veel minder geld, maar daar zet ik dan wel vraagtekens bij.

https://shop.mitutoyo.nl/web/mitutoyo/n ... ndex.xhtml

https://www.thome-precision.com/DIN874.html
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Granieten vlakplaat

Bericht door serum »

In Duitsland te koop met en zonder kallibratierapport. Als je perse moet twijfelen aan leveranciers heb je maar een lastig leven. In jouw geval zou ik er een kallibratierapport bij kopen. En ondertussen heb je een portaalfrees met aluminium profielen die niet gevlakt zijn op de kritische vlakken. ;-) Leg hem er maar eens op, pak een zaklampje, al was het alleen maar in een poging om mijn ongelijk te bewijzen, je staat erbij te janken. Dat stukje gereedschap is een pion van satan.

Wat ik al eerder zei; als je op zoek bent naar de laatste mu, moet je niet zeuren, maar gewoon betalen. En als je je vertrouwen af wilt kopen voor een merk waar je hartje wel sneller van gaat kloppen, kan het zijn dat je domweg nog wat dieper in de buidel moet.
Plaats reactie