Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lexo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2019 14:25

Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door lexo »

Als ik de feedrate van m'n BF25 cnc machine verlaag gaat de aansturing naar de versterkers fout. De X en Y assen lijken te inverteren.

Ik werk met Mach3 en heb in Cambam wat testjes gedaan om te achterhalen wat er nu precies fout gaat, na wat proberen lijkt het frezen van een simpele cirkel het probleem goed weer te geven:
Afbeelding
Links met feedrate 800mm/min, rechts met feedrate 20mm/min. Verder zou het de zelfde cirkel op moeten leveren.


De g-codes die cambam maakt zien er zo uit:
Afbeelding

In Mach3 wordt het toolpath van de originele cirkel weergegeven op het scherm, die heeft dus niet in de gaten dat er iets inverteert.

Hoe los ik dit op?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door hugo stoutjesdijk »

dus je dir signaal komt niet of verkeerde timing
Geen idee, misschien een te korte puls op het dir signaal, dat het alweer weg is wanneer de step puls komt.
Er zijn duidelijk vaker timing dingetjes met mach3 pulsen volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lexo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2019 14:25

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door lexo »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2021 12:59 dus je dir signaal komt niet of verkeerde timing
Geen idee, misschien een te korte puls op het dir signaal, dat het alweer weg is wanneer de step puls komt.
Er zijn duidelijk vaker timing dingetjes met mach3 pulsen volgens mij.
Zoiets moet het zijn inderdaad. Ik ga me er even verder in verdiepen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2021 12:59 dus je dir signaal komt niet of verkeerde timing
Geen idee, misschien een te korte puls op het dir signaal, dat het alweer weg is wanneer de step puls komt.
Er zijn duidelijk vaker timing dingetjes met mach3 pulsen volgens mij.
Of de steppuls heeft de verkeerde polariteit, de pulslengte is bij Mach3 variabel met als minimum wat je in het tuningscherm voor die as opgeeft, bij lage pulsfrequenties wordt de puls automatisch langer gemaakt door Mach3.
lexo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2019 14:25

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door lexo »

Maar die polariteit lijkt me niet afhankelijk van de snelheid/feedrate toch?

Even nagekeken, de step en direction pulsen staan op 5us wat ook meteen het maximum is.

Verder is het gek dat juist bij lage feedrate en dus minder pulsen/min het fout gaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door benkr »

lexo schreef: 23 mei 2021 15:01 Maar die polariteit lijkt me niet afhankelijk van de snelheid/feedrate toch?

Even nagekeken, de step en direction pulsen staan op 5us wat ook meteen het maximum is.

Verder is het gek dat juist bij lage feedrate en dus minder pulsen/min het fout gaat.
Even nagekeken, de step en direction pulsen staan op 5us wat ook meteen het maximum is
Nee, dat is het minimum, maar omdat het vooral bij lage feedrate is zal het daar niet aan liggen, ik gok op de verkeerde polariteit.
lexo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2019 14:25

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door lexo »

benkr schreef: 23 mei 2021 18:07
lexo schreef: 23 mei 2021 15:01 Maar die polariteit lijkt me niet afhankelijk van de snelheid/feedrate toch?

Even nagekeken, de step en direction pulsen staan op 5us wat ook meteen het maximum is.

Verder is het gek dat juist bij lage feedrate en dus minder pulsen/min het fout gaat.
Even nagekeken, de step en direction pulsen staan op 5us wat ook meteen het maximum is
Nee, dat is het minimum, maar omdat het vooral bij lage feedrate is zal het daar niet aan liggen, ik gok op de verkeerde polariteit.
Ik dacht het maximum wat ik in kan stellen, maar dat blijkt ook niet te kloppen.

Wat bedoel je precies met verkeerde polariteit? De vinkjes bij ports & pins of echt een spanning op de controller?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door benkr »

Bij Ports&Pins kun je kiezen voor "step low active" voor elke as, je kunt daar een vinkje of een kruisje kiezen, dat bedoel ik.
lexo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2019 14:25

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door lexo »

Ok, dan hebben we het over hetzelfde. Die vinkjes zijn systeemvariabelen, die worden niet anders bij een hogere of lagere feedrate.
Bij het joggen beweegt de machine de goede kanten op (ook bij joggen op een rate van 1% zie ik nu), ook kan ik zoals aangegeven op hogere feedrates (boven de 200mm/min ongeveer) prima werken en doet de machine wat hij moet doen. Daarom denk ik dat die vinkjes goed staan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door hugo stoutjesdijk »

lexo schreef: 24 mei 2021 14:11 Ok, dan hebben we het over hetzelfde. Die vinkjes zijn systeemvariabelen, die worden niet anders bij een hogere of lagere feedrate.
Bij het joggen beweegt de machine de goede kanten op (ook bij joggen op een rate van 1% zie ik nu), ook kan ik zoals aangegeven op hogere feedrates (boven de 200mm/min ongeveer) prima werken en doet de machine wat hij moet doen. Daarom denk ik dat die vinkjes goed staan.
Kleine moeite om het toch even uit te proberen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lexo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2019 14:25

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door lexo »

Exact wat ik gedaan heb, en nu werkt de machine naar behoren!

Bedankt voor de tip mannen! Ik neem dan maar aan dat bij hogere feedrates de pulsjes zo dicht op elkaar komen dat step low active niet uitmaakt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door benkr »

lexo schreef: 24 mei 2021 18:22 Exact wat ik gedaan heb, en nu werkt de machine naar behoren!

Bedankt voor de tip mannen! Ik neem dan maar aan dat bij hogere feedrates de pulsjes zo dicht op elkaar komen dat step low active niet uitmaakt.
De Dir moet x miliseconden voor de Step de juiste polariteit hebben, dat is wat er fout ging, doordat mach3 de pulsbreedte voor de Steppuls dynamisch aanpast aan de stepfrequentie kom je op een bepaald punt niet uit met de voorwaarde dat de Dir aktief (lees de juiste polariteit) moet zijn voor de Steppuls.
lexo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2019 14:25

Re: Aansturing gaat verkeerd bij lage feedrates

Bericht door lexo »

Duidelijk verhaal Ben, ik snap ook graag de theorie achter de oplossing, bedankt daarvoor!
Plaats reactie