Boek over CNC

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Boek over CNC

Bericht door Guzzzy »

Hello,

bestaat er een boek "CNC voor dummy's", zou iets voor mij zijn.

Groetjes, Frans
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Boek over CNC

Bericht door Tolp2 »

Welkom, je hebt het boek gevonden 8).

Heel veel informatie haal ik van het forum, maar ook van YouTube vandaan. Het hangt ook erg vanaf welk deel van informatie je op zoek bent. Van het opstellen van tekeningen, genereren van toolpaths tot het fine runen van de snelheden van je machine, het hoort er allemaal bij. Het CNC gebied is breed, breder dan dat ik ooit had gedacht wanneer ik er mee startte als een hobby. Het is een echt vak.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Boek over CNC

Bericht door Guzzzy »

Beste,
welk deel van info ik zoek? Het prille begin eigenlijk.
Bvb. wat is het verschil tussen een stappenmotor en een servo, hoe breng die dingen aan de praat.
Praktisch voorbeeld, een Emco compact 8 een automatische voeding geven. Eentje die gemakkelijk regelbaar is, zonder dat ik met tandwielen moet gaan wisselen. Ik dacht om de leias aan te drijven door een motortje of zo. Maar ik weet niet wat er allemaal mogelijk is.

VG, Frans
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Boek over CNC

Bericht door benkr »

Guzzzy schreef: 24 mei 2021 09:21 Beste,
welk deel van info ik zoek? Het prille begin eigenlijk.
Bvb. wat is het verschil tussen een stappenmotor en een servo, hoe breng die dingen aan de praat.
Praktisch voorbeeld, een Emco compact 8 een automatische voeding geven. Eentje die gemakkelijk regelbaar is, zonder dat ik met tandwielen moet gaan wisselen. Ik dacht om de leias aan te drijven door een motortje of zo. Maar ik weet niet wat er allemaal mogelijk is.

VG, Frans
Een boek zoals jij bedoeld ken ik niet, maar inderdaad stel je vraag hier op het forum en je krijgt meer antwoorden dan je lief is, de een rechtom, de ander linksom, weer een ander achteruit en misschien ook wel eentje vooruit, allemaal goedbedoeld en ook allemaal wel een beetje waar, of het ook in de richting is die jij wil mag je zelf bepalen.

Even terugkomend op je voorbeeld, de leias aandrijven is kinderspel, als die ook nog gesynchroniseerd moet worden met je hoofdas (draadsnijden) dan is dat ook mogelijk maar dan komt er intelligentie aan te pas, b.v. Mach3 of LinuxCNC of Eding of.......

Het is vooral belangrijk om de vragen die je hebt heel duidelijk te maken, op een wazige vraag krijg je alleen maar wazige antwoorden.

Voor de vragen die je hebt over de basis, Google, YouTube en Wiki je beste vriend.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Boek over CNC

Bericht door Zee&Zee »

Google en gij zult vinden. Geen idee of dit boek wat is overigens, reviews lijken positief.

https://www.amazon.com/Newbies-Guide-CN ... oks&sr=1-2
CNC you later
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Boek over CNC

Bericht door Guzzzy »

Ik was er al bang voor, de boeken die er zijn, allemaal Engels.
Als je in een vreemde taal moet lezen, over een onderwerp waar je (nog) nix over weet. Ik ga maar eens op zoek naar een schema, in Youtube of zo, om die leias te fixen. Draadsnijden hoeft niet, heb nog een ander draaibankje. Als die langsvoeding al variabel is ben tevreden. Achteraf misschien dwarsvoeding ??? Niet te moeilijk doen om mee te beginnen.

Frans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boek over CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Guzzzy schreef: 24 mei 2021 11:48 Ik was er al bang voor, de boeken die er zijn, allemaal Engels.
Als je in een vreemde taal moet lezen, over een onderwerp waar je (nog) nix over weet. Ik ga maar eens op zoek naar een schema, in Youtube of zo, om die leias te fixen. Draadsnijden hoeft niet, heb nog een ander draaibankje. Als die langsvoeding al variabel is ben tevreden. Achteraf misschien dwarsvoeding ??? Niet te moeilijk doen om mee te beginnen.

Frans
Ik doe al bijna 40 jaar CNC, met boeken heb ik de ervaring dat het zeer weinig nut heeft. Het is allemaal heel erg theoretisch, en zoalng je het niet uit kunt proberen in het echt, komt het meestal slecht binnen, en als je het in het echt wel uit kunt proberen, is dat boek opeens volledig overbodig.

Dus probeer hier je meest domste vraag te stellen, kijken wij of we een antwoord kunnen geven.
Misschien zit hier iets voor je bij: https://drive.google.com/file/d/1dDtjtr ... sp=sharing
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Boek over CNC

Bericht door Kars-cnc »

Het voordeel van een boek is (onlangs hier op het forum geleerd) dat je ook allerlei dingen tegen komt waar je niet naar op zoek was. Zeker voor een beginner kan dat handig zijn. Maar helaas, iets in het Nederlands op dat gebied ken ik ook niet.

Een beetje deel-informatie nog maar dan: https://www.rocketronics.de/shop/de/ste ... steuerung/
Een hele goede manier om je Emco 8 van een automatische voeding te voorzien, en eventueel ook een dwars-voeding. Wel in het Duits helaas, ik kan er ook niets aan doen...
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Boek over CNC

Bericht door benkr »

Hoe is je kennis en ervaring met elektronica en elektrotechniek?
Om zoiets te bouwen met moduletjes die je bij Ali besteld is niet zo heel moeilijk, maar als je helemaal geen kaas van elektro en elektronica hebt gegeten is het al heel snel toch weer moeilijk.
Ik heb denk ik best wel wat spulletjes liggen waar je dit mee zou kunnen maken, als je interesse hebt laat dat maar weten dan. Ik wil je best op weg helpen maar jij gaat het maken, niet ik.

Zo'n stuuringkje is in de basis niet meer dan een stappenmotor, een driver, een pulsgenerator en een voeding, dat heb ik wel liggen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boek over CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 24 mei 2021 12:35 Het voordeel van een boek is (onlangs hier op het forum geleerd) dat je ook allerlei dingen tegen komt waar je niet naar op zoek was. Zeker voor een beginner kan dat handig zijn. Maar helaas, iets in het Nederlands op dat gebied ken ik ook niet.
Volgens mij is er een Nederlandse manual voor mach3 , maar die wil je liever niet lezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Boek over CNC

Bericht door tuonov4 »

misschien is dit iets?
TUST_0404_nl (eenvoudiger draaien).pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Boek over CNC

Bericht door Guzzzy »

Op de vraag van Benkr, over mijn electronische kennis, kan ik best beginnen met te zeggen wie ik ben.
Een man van 76 die in een ver verleden electronika heeft gedaan, jaren 1960 zowat. Ik bouwde radio's, zenders en zo.
Maar, en nu mag je lachen, dat was in de tijd van de electronenbuizen, lampen in de volksmond. Over pentoden, trioden enz. kan ik meepraten, daar stopt het. Mijn loopbaan lag in de metaalbewerking, ik ben 20 jaar op pensioen en met model stoomtuigen bezig. Denk al jaren aan cnc, nooit van gekomen. Werk met een Emco compact 8, en sinds kort een Tos MN80.
Je voorstel valt te overwegen, het zou tijd kunnen sparen. Cnc zal nooit mijn hobby worden, enkel een middel om de compact 8 te verbeteren.

Kars-cnc, heel interesant die sturingen, er horen waarschijnlijk nog wat andere dingen bij ook, om het compleet te maken.
Wat zou het totaal gaan kosten, al denk ik dat het veel meer kan, dan wat ik op het oog had.

Frans
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Boek over CNC

Bericht door Kars-cnc »

Guzzzy schreef: 24 mei 2021 16:35 Kars-cnc, heel interesant die sturingen, er horen waarschijnlijk nog wat andere dingen bij ook, om het compleet te maken.
Wat zou het totaal gaan kosten, al denk ik dat het veel meer kan, dan wat ik op het oog had.
Dat kun je ook op die site vinden, even naar "ELS Umbaupakete für Drehmaschinen" gaan. Het begint bij 347,- zie ik en dan moet er nog een ELS kastje bij, b.v. ELS-4 basic voor 269,- Daar boven op komen dan ook nog wat kleinere dingen als tandriemen en schijven om een en ander te koppelen. Tja, ik vind het ook niet echt goedkoop maar het lijkt wel allemaal goed spul wat Rocketronics aanbiedt.

Ik heb een voorganger (ELS-2 geloof ik) bij Spinningwheels in actie gezien en dan is het toch wel mooi om een draaibank uit zichzelf een kegel of halfronde voorkant te zien draaien zonder dat je daarvoor hoeft te programmeren. Je geeft wat parameters in en hij gaat aan de gang...

Wel komt zo'n ELS-4 komt dicht bij volledig CNC, er zijn diverse controllers die minder kosten kosten dan een ELS. Het voordeel van de ELS is dat het allemaal voorgebakken is. Je hoeft je niet te bekommeren over G-code en de generatie hiervan. Aan de andere kant heb je ook niet de volledige vrijheid die je met G-code hebt.

Misschien is het voorstel van Ben om eerst eens wat te knutselen met een losse stappenmotor aan de langsvoeding spindel zo gek nog niet. Je geeft niet op voorhand een boel geld uit en doet wel een boel ervaring op.
Guzzzy
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2008 18:38

Re: Boek over CNC

Bericht door Guzzzy »

Aan Kars-cnc, dank voor de hulp, Duits is gelukkig iets wat ik geleerd heb, meer dan 30 jaar bij een duitse firma gewerkt.
Maar inderdaad is het voorstel van Ben een goede springplank, om de cnc rituelen te leren kennen.

Ben, als je dit leest, kan jij eens uitzoeken wat ik nodig heb, en zeg me wat het kost.
Een beetje goede raad zal ook van pas komen denk ik. Als je wil natuurlijk, niet verplicht voelen hé.
Ik hoor het wel, Frans.
Plaats reactie