Nieuw x profiel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Nieuw x profiel

Bericht door Bytheax »

Ik kwam een mooi ontwerp tegen voor een X profiel extrusie.

https://vallder.com/en/c/alu-profile/cn ... x96-detail

Zit eraan te denken om zo'n profiel te gebruiken voor mijn cnc
-Daan
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw x profiel

Bericht door benkr »

Ik denk dat je eens moet proberen om daar alle gegevens van te bemachtigen en er dan een simulatie op los moet laten.
Ik Verwacht dat je er dan heel snel achter bent dat dit niet kan tippen aan de 80 x 160 profielen die sommige andere forumleden hier gebruiken. Ja, het is inderdaad mooi profiel, en het bouwt lekker compact, maar het is ook ontzettend licht allemaal.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nieuw x profiel

Bericht door bartL »

Qua Wb in X en Y richting zou dat best eens mee kunnen vallen. Ik vrees vooral voor de torsiestijfheid vanwege die hap uit het midden waar de kogelomloop bevestigd zit.
Bytheax
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw x profiel

Bericht door Bytheax »

Helemaal eens met jullie reacties, stijfheid komt het hoogstwaarschijnlijk niet in de buurt van een 160x80...

Ik heb wat mailtjes gestuurd voor de waardes, ben benieuwd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw x profiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

even naar beneden scrollen en je kunt alle CAD data downloaden
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw x profiel

Bericht door Kjelt »

Aan de ene kant is het mooi kant en klaar profiel voor precies die toepassing.
Aan de andere kant heeft alu profiel altijd wat warpage en afwijkingen dus wat echt heel mooi zou zijn, als deze profielen waren nageslepen maar dat zal wel niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw x profiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 31 mei 2021 07:57 Aan de ene kant is het mooi kant en klaar profiel voor precies die toepassing.
Aan de andere kant heeft alu profiel altijd wat warpage en afwijkingen dus wat echt heel mooi zou zijn, als deze profielen waren nageslepen maar dat zal wel niet.
Dat lijkt me een beetje teveel gevraagd van zo'n profiel. (leverbaar tot 6 meter lengte :mrgreen: )
Je moet het gewoon toe juichen dat er een profiel is wat voor heel veel toepassingen bruikbaar is, maar als je eisen verder gaan dan de grenzen van het profiel moet je gewoon geen alu-profiel willen toepassen.
(wanddikte van 2mm is wel erg dun voor een profiel met deze afmetingen en toepassing vind ik persoonlijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw x profiel

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2021 09:13 Dat lijkt me een beetje teveel gevraagd van zo'n profiel. (leverbaar tot 6 meter lengte :mrgreen: )
Alleen wat is dan de meerwaarde van een "referentie" kant voor de geleiders als deze niet zuiver zijn ;-)
Dan is de huidige oplossing zonder referentie kant en dat je zelf moet afstellen beter.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nieuw x profiel

Bericht door mjeuring »

Heb even iets geprobeerd met het 3d model, maar kan er niets mee. Als iemand anders er wel iets mee kan, dan is een upload van een stukje profiel hier welkom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw x profiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

CNC-X-Axis-alu-profile-dxf1.dxf
Geen idee of deze sleur en pleur tecniek ook voor een dxf werkt, maar met de 2D dxf heb je zo een model vermoed ik.
(ik kreeg die dxf ook niet gelijk in SW, staat in een verkeerd vlak lijkt het)

Kjelt schreef: 31 mei 2021 09:49
hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2021 09:13 Dat lijkt me een beetje teveel gevraagd van zo'n profiel. (leverbaar tot 6 meter lengte :mrgreen: )
Alleen wat is dan de meerwaarde van een "referentie" kant voor de geleiders als deze niet zuiver zijn ;-)
Dan is de huidige oplossing zonder referentie kant en dat je zelf moet afstellen beter.
Daarom maken ze dat profiel een beetje flexibel, dan zoekt het zelf wel. :mrgreen:

Vraag me af wat de doelgroep is om de investering van dit profiel commercieel aantrekkelijk te maken. Zo dom zal die fabrikant toch niet zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw x profiel

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2021 12:20 Vraag me af wat de doelgroep is om de investering van dit profiel commercieel aantrekkelijk te maken. Zo dom zal die fabrikant toch niet zijn.
In ieder geval niet de thuis hobbieist.
Dit zal toch echt wel in opdracht voor een (chinees?) bedrijf gemaakt zijn die >100 machines per maand bouwt anders krijg je het er inderdaad nooit uit.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Nieuw x profiel

Bericht door javanree »

Kjelt schreef: 31 mei 2021 12:45
hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2021 12:20 Vraag me af wat de doelgroep is om de investering van dit profiel commercieel aantrekkelijk te maken. Zo dom zal die fabrikant toch niet zijn.
In ieder geval niet de thuis hobbieist.
Dit zal toch echt wel in opdracht voor een (chinees?) bedrijf gemaakt zijn die >100 machines per maand bouwt anders krijg je het er inderdaad nooit uit.
Maar voor de low budget markt (onder 1500 euro) is het nog te duur (want lineair rails nodig) en voor het betere segment niet goed genoeg... ik ben benieuwd ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw x profiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ach voor heel veel niet CNC freesbank toepassingen zal het goed genoeg zijn, en die 'dure' hiwin en KO spindel zitten er dan gewoon voor het lekker lopen en de levensduur.
Als je een uitpak robot portaal arm maakt om spuitgiet producten uit de matrijs te pakken is het ideaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie