Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door ikbendusan »

Ik ben van plan een BF30 om te bouwen naar cnc met lineaire geleiding, servos, nieuwe spindel, de hele mikmak. De lineaire geleiding behoeft een coplanariteit van minder dan 5 µm, en dat kan ik denk ik alleen meten met een vlakplaat. Ik moest in mijn beperkte ruimte kiezen tussen een freesmachine en een vlakplaat, en ik heb voor de freesmachine gekozen, dus ik heb een vlakplaat van iemand anders nodig :lol:

Jullie krijgen er ook wat voor terug; ik ga het proces documenteren :mrgreen:

Iemand? Kan ook tegen vergoeding natuurlijk.

Duurt trouwens nog wel ff voordat alle onderdelen er zijn; ik ben vooruit aan het plannen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door Kjelt »

Even ter info, tenminste zoals ik het begrijp.
Een vlakplaat heeft maar één referentiezijde te weten de bovenkant. Deze is vlak binnen de tolerantie van de norm waar hij aan voldeed bij fabricage of hercalibratie.
Deze referentiezijde is NIET gegarandeerd parallel aan de onderkant.
Oftewel je hebt om je machine uit te klokken dan een vlaktafel nodig waar je de hele machine op kunt zetten met extra ruimte eromheen om te meten.
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door ikbendusan »

Een vlaktafel is toch gewoon een grote vlakplaat? :P

Mijn idee was inderdaad om een vlaktafel te gebruiken waar de kolom, basis en tafel in hun volledigheid op kunnen met ruimte eromheen, dus ik heb een vlaktafel nodig van ten minste 600 mm lang (maar bij voorkeur 800 mm+) en 600 mm breed.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die ga je misschien net met 2 man tillen. (als je jong en onbezonnen bent en hele grote neusgaten hebt)
Maar ik denk niet dat er iemand te springen staat om die uit te lenen, met het juiste onderstel er onder.
En als je wel iemand vind, is ie waarschijnlijk ook niet meer binnen de spec.

Die 5µ is trouwens wel een extreme eis. Volgens mij zit een kwaliteits vlakplaat met dat bereik op 7µ.
. Ik moest in mijn beperkte ruimte kiezen tussen een freesmachine en een vlakplaat, en ik heb voor de freesmachine gekozen,
Gewoon die vlakplaat neerzetten, want die freesbank wil je daar bovenop bouwen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door ikbendusan »

:lol: Ik dacht eerder aan een bezoek bij de eigenaar van de vlakplaat om wat metingen te doen, niet om de vlakplaat mee te slepen; ik besef dat zo'n ding gewoon 200 kg weegt. Daar zit het probleem ook deels in (om er zelf eentje te nemen), want die freeskolom komt op zolder te staan... :lol:.

Er staat er overigens al één; een BF20 die m'n vader ooit eens in elkaar heeft gezet, maar ik wilde iets groters .. en snellers .. en makkelijkers .. en nauwkeuriger. Oja en er staat ook een draaibank met een bed van 750 mm :lol:, dus dan moet ik me wel een beetje beperken i.v.m. zorgen over het draagvermogen van de vloer...
Die 5µ is trouwens wel een extreme eis.
Komt omdat de geleiders zo dicht bij elkaar staan; Hiwin specificeert de tolerantie voor de coplanariteit met een formule, en als de geleiders maar 200 mm uit elkaar staan dan moet het volgens die formule heel nauwkeurig. Dat zeggen ze dan. Misschien voor mijn toepassing niet zo relevant; wellicht dat ik de geleiders er gewoon op moet schroeven, puppytaster op een van de blokken en een meetklokhouder op het andere blok, en gewoon kijken of ze binnen 0.01 mm zitten en dan is 't wel goed...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door hfjbuis »

ikbendusan schreef: 05 jun 2021 16:15 Mijn idee was inderdaad om een vlaktafel te gebruiken waar de kolom, basis en tafel in hun volledigheid op kunnen met ruimte eromheen
Dat gewicht van de BF30 dat op de vlaktafel komt te liggen zal zo'n 200kg zijn, knappe tafel die dat kan dragen met behoud van de vlakheid.

Ik vraag mij af of je er wel goed aan doet https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=19826
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door ikbendusan »

Ik bedoelde niet om 'm in gebruik te nemen bovenop een vlaktafel, maar om metingen uit te voeren. De tafel kan het gewicht prima hebben van alleen een BF30, maar met een vlakplaat zou het lastig worden ja.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door benkr »

ikbendusan schreef: 05 jun 2021 17:21 Ik bedoelde niet om 'm in gebruik te nemen bovenop een vlaktafel, maar om metingen uit te voeren. De tafel kan het gewicht prima hebben van alleen een BF30, maar met een vlakplaat zou het lastig worden ja.
Als ik al een goede vlaktafel zou hebben dan zou je er met je machine van af blijven, één klein braampje op het ondervlak, of een beetje scheef op de tafel geplaatst (en dat zal niet anders gaan door het gewicht van zo'n complete kruistafel) en er zit een kras of beschadiging in die vlaktafel die je er nooit meer uit krijgt.
Inderdaad, kijk eens hoe er bij de echt goede fabrikanten van lineaire geleidingen geadviseerd word ze te monteren en je komt weg met inderdaad metingen op parallel lopen en op gelijke hoogte lopen, pak daar nog een haar-liniaal bij om vlakheid van de ondergrond en gemonteerde rails te controleren en je bent er. Dit is even heel snel en gemakkelijk gezegd, het daadwerkelijk doen zal je meerdere dagen werk kosten, en als je niet uitkijkt je ook nog stapelgek maken.

Zorg vooral voor een heel stabiele ondergrond voor je machine basis, de kruistafel dus, als je echt nauwkeurig wil gaan meten dan is ook zo'n stuk gietijzer net elastiek.
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door ikbendusan »

:lol: Duidelijk.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door Swake »

Met wat geluk is die BF30 waar de geleidingen komen mooi vlak gefreesd geweest.
Een goede basis hebben, daar begint het dus naar mijn mening. Nameten dat ding en eventueel eerst vlak schrapen. Dan pas beginnen denken er iets op vast te maken zoals geleidingen. Misschien valt het best mee.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door Rocnc »

(als je jong en onbezonnen bent en hele grote neusgaten hebt)
:lol: Pluspunten!
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat je met een machinewaterpas van 0.02/m voldoende nauwkeurig bent. En dat is nog wel te doen. Moet je alleen een zeer stabiele werkbank hebben, en dat onderdeel wat je wilt meten kunnen waterpas stellen.
Op een zoldervloer met houten balken gaat dat trouwens niet lukken. Maar er zijn ook zolders met breedplaatvloeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door ikbendusan »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jun 2021 12:49 Op een zoldervloer met houten balken gaat dat trouwens niet lukken. Maar er zijn ook zolders met breedplaatvloeren.
Ik heb wel een broodjesvloer op zolder dus moet kunnen denk ik? Ik heb wel een 0.02/m waterpas; je stelt dan voor om beide apart te meten en met elkaar te vergelijken?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heeft er iemand een vlakplaat waar ik gebruik van kan maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ikbendusan schreef: 06 jun 2021 12:55 Ik heb wel een 0.02/m waterpas; je stelt dan voor om beide apart te meten en met elkaar te vergelijken?
Exact zoals je een draaibank ook waterpas zet.
Je hoeft niet te vergelijken, het moet gewoon overal waterpas staan.
Heb je al eens een machine deel waterpas gekregen met die waterpas?

Niet onvriendelijk bedoeld, maar als je hier over na moet denken, ga je nog een hoop (moeten) leren op je ombouw project.
Meten is de basis van alles.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie