BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

PE1BEY

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door PE1BEY »

Zo'n formaat blok heb je voor het uitzoeken bij Kelders in Boxmeer en daar ben je dan € 4,- ex BTW per kilo voor kwijt, dus zo'n € 25,- en geen € 100,-
De moeite waard om daar eens te gaan shoppen....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
ikbendusan

Bericht door ikbendusan »

PE1BEY schreef: 22 mei 2023 22:06 Zo'n formaat blok heb je voor het uitzoeken bij Kelders in Boxmeer en daar ben je dan € 4,- ex BTW per kilo voor kwijt, dus zo'n € 25,- en geen € 100,-
De moeite waard om daar eens te gaan shoppen....

Kees
hmmmm nou ik ga eens informeren, bedankt
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Je kan ook een koker nemen, hem horizontaal zetten en er 2 schetsplaten op lassen.

2 schets platen en 4 stukken hoek profiel, of wat staven op de hoeken gecombineerd met diagonalen kan ook.

Als je richting koker gaat, dan kun je een stuk PVC (of karton, whatever) pijp in het midden zetten, en de ruimte tussen de koker en de pijp vullen met epoxygraniet of UHPC.

Nadeel van laswerk is wel dat je het spanningsarm moet gloeien en nabewerken (Spanningsarm gloeien kan al met een pottenbakkersoven of desnoods een emmer steenkool)

Nog een optie zonder lassen is 2 schetsplaten maken, daar draadeinden tussen zetten en dan de tussenruimte gedeeltelijk opvullen met Epoxygraniet of UHPC.
ikbendusan

Been a while, maar ik heb weer wat tijd vrij gemaakt om aan de machine te werken. Y-as gietstuk ligt weer bij de slijperij, de onderkant wordt nu ook geslepen. Ik kon niet compenseren voor het kromme frame door 'm onder spanning te monteren.

Ik heb een frame gelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook de rest van de onderdelen laten maken:
- Z-as plaat
- Z-as spindle spacer (ik heb de blok aluminium route gekozen)
- Z-as topdeksel aan laten passen voor het lagerblok en het monteren van de motor mount
- Z-as motor mount
- Z-as kogelomloopspindelmoervasthoudding
- X-as eindplaat fixed en floating side
- X-as motor mount

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik ook de montageoppervlaktes van de X-as geleidingen gemeten; ik meet een max afwijking van 4-8 µm over 't grootste deel van de lengte, in de laatste 60 mm aan één uiteinde trekt ie een beetje krom (15 µm ongeveer) maar daar kan ik denk ik mee leven. Ik mag denk ik blij zijn dat ik het überhaupt over µm's mag hebben als ik naar de Y-as kijk. Ten opzichte van elkaar zijn de montageoppervlaktes 8 µm coplanair.

https://www.youtube.com/watch?v=b8VZwtnksY8
ikbendusan

beetje krom (15 µm ongeveer) maar daar kan ik denk ik mee leven
Afbeelding

Of toch niet? 10 µm tolerantie op het verschil in hoogte op de blokken; ervan uitgaande dat de rails op hun plek blijven zit ik met een maximaal verschil van 20 µm daar wel buiten op dat stuk.... misschien toch maar de slijperij weer bellen lol
ikbendusan

De slijperij kan maar tot max 800 mm slijpen; mijn tafel is 840 mm, dus gaat niet werken. Toch maar weer de schraper erbij pakken? Het betreffende deel staat hoger dan de rest, dus als ik een beetje voorzichtig ben, moet kunnen
Plaats reactie