anyway niet echt veel voortgang geboekt de laatste tijd
ik heb gaten gemaakt voor de y-axis extension angle brackets en ze tijdelijk gemonteerd. 't was een ramp om voor elkaar te krijgen want ik heb geen machine waarmee ik de gaten netjes kan boren dus ik probeerde het met de accutol. 20 mm dik ijzer. kutidee. ja ja haal je hand maar uit je gezicht. ik wilde M6 schroeven gebruiken maar 't ging allemaal zo scheef dat ik nu doorlopende gaten heb voor M5 schroeven en moeten aan de achterkant, in ieder geval in de rechter bracket. bij de linker bracket lukte het wel om de gaten goed uit te lijnen en daar kan ik wel M6 gebruiken. komt vast wel goed lol
ik had ook een clearance hole gemaakt voor een FK15 lager pack in de voorkant; k had 'm wat groter gemaakt omdat ik bang was dat de moer van m'n kogelomloopspindel niet ging passen tussen de bovenkant van het gietstuk en de braces (ik heb < 1 mm speling boven en onder). bij nader inzien ook misschien geen fantastisch plan geweest, want ik heb nu niet zoveel vlees meer rondom het lagerpack om de schroeven erin te doen. natuurlijk probeerde ik, vol moed na de succesvolle 2e poging met de angle brackets, de gaten weer met de accutol te maken. lukte voor geen meter en ik heb nu 4 scheve gaten waar ik geen zak aan heb
m'n plan B was om weer de opspanning te maken in de goeie ouwe BF20 cnc machine; dezelfde opspanning die ik gebruikt heb voor het maken van het gat voor 't FK15 lager pack. toen bleek de Y-as moer van de BF20 aan het einde van z'n leven te zijn (dankzij mij; goh. dat ding heeft 't echt voor z'n kiezen gekregen. zijn ook nog eens 2.5 mm spoed kogelomloopspindels met 2 mm balletjes), dus om te voorkomen dat ik straks weer gaten heb waar ik geen zak aan heb, dacht ik laat maar ff
toen vroeg m'n baas "hee hoe gaat 't met je cnc machine" en toen zei ik rampzalig want ik moet gaten maken en ik heb er geen goede manier voor; ik heb er vrij weinig vertrouwen in dat ik de gaten voor de geleidingen netjes ga kunnen boren dus ik weet niet wat ik ermee moet. toen stelde hij voor ff langs de werkplaats te gaan bij TU delft lucht en ruimtevaart. samengevat; de man wilt me wel helpen met m'n problemen. probably gewoon tegen betaling, maar ik ken verder niemand die zich wilt wagen aan een beunproject zoals dit, zelfs tegen betaling, dus ik ben blij dat er 1 persoon in nederland is die 't aandurft. de moed zit er nu wel weer een beetje in

k heb ook de kogelomloopspindels intussen ontvangen, zien er wel netjes uit. moet nog meten of ze binnen c5 vallen, of de lagerpassingen binnen tolerantie zijn, en of ze krom zijn of niet