Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 10 jun 2021 14:20 Ik heb geen verstand van lassen dus misschien allemaal bullshit wat ik hier nu zeg maar het is meer een vraag.
Geeft niets.. zo zijn we allemaal begonnen.. :lol:

't ene metaal trekt meer dan het andere.. RVS is wat dat betreft berucht..
Ervaring maakt dat gelaste constructies niet zo veel trekken, een ervaren lasser hecht soms een deel bewust een drupje uit het lood, zodat ie bij het hechten aan de andere kant, of bij het aflassen weer zo ongeveer op zijn plekkie komt..

Als je zoiets als een zwaluwstaart zo nodig in elkaar wil lassen.. ik denk dat een paar proplassen op de juiste plek nog wel het beste resultaat geeft.. maar dan kun je er toch net zo goed een paar bouten in draaien..
En.. volgens mij.. kun je met eenvoudige middelen, met boutverbindingen toch makkelijker een Blokgeleiding maken dan een Zwaluwstaart
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 10 jun 2021 14:20 Dan lijkt het me toch zaak om dat tweede puntlasje rechts niet te doen want daarmee zet je dus de boel vast terwijl het nog giga gaat werken tijdens het lassen of wat mis ik hier ?
Klem zou evt wel goed gaan, uitzettend staal drukt daar wel doorheen denk ik zo.
Als ik de post van Dabit goed begrijp dan zegt hij alleen een puntje links en een puntje rechts. Dat betekent dat er nauwelijks hitte inbreng is en hij dus ook niet zo erg zal willen trekken. Waar jij (als ik je goed begrijp) op doelt is 2 hechtlasjes om de boel tijdelijk vast te zetten en vervolgens beginnen met aflassen? Dat helpt idd niet veel, als hij dan wil gaan trekken trekt hij die propjes zonder moeite los. Een professionele lasser vertelde me eens "Kromtrekken kan je alleen voorkomen, niet tegen houden" dat ben ik eigenlijk nooit vergeten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Kjelt »

Ok dus zo'n staaf staal trekt een puntlas gewoon los, flinke krachten dan :shock:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 10 jun 2021 14:54 Een professionele lasser vertelde me eens "Kromtrekken kan je alleen voorkomen, niet tegen houden" dat ben ik eigenlijk nooit vergeten.
Buitenhoeklasjes.. als je ze niet om de zoveel afstand hecht, dan scharen de delen aan het eind van de las over elkaar heen, en heb je ook geen vooropening meer.. "les 1 op de LTS" notabene..

en.. Ik heb het bij diverse laswerkzaamheden vaak zat meegemaakt.. ben je aan het lassen.. hoor je ineens "TAK!".. hechtlasje losgesprongen..

bij het lassen van Doken, paar graden uit het lood, één kant hechten, dan de andere kant.. en presto!.. hij komt nagenoeg haaks terug.. zelfde verhaal links en rechts..
Stevig hechten, en dan kun je em wel in één keer rondlassen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Overigens!.. en bovendien!.. Staar je niet blind op hoeveel een machine rammelt, en hoeveel speling ie heeft.. , als de geleidingen op zich wel recht zijn is er waarschijnlijk (met hier en daar een kunstgreep/trick of the trade/drupje ervaring) toch behoorlijk zuiver mee te werken..

Bedenk je tenslotte dat de eerste draaibanken van hout waren.. met Berkenboomaandrijving.

'k heb 't zovaak gehoord "die machine?.. Nee.. daar kun je niet zuiver mee werken.. die's versleten".. Wat er dan bedoeld werd was eigenlijk meer "Die machine?.. Nee.. daar kan ik niet zuiver mee werken.. maar dat kan ik eigenlijk met geen enkele machine"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 10 jun 2021 13:30 Dus als jij een spiraalveer in de hoek gooit en een half jaartje wacht is de spanning er ook vanaf? :mrgreen:
Kweenie, de laatste keer dat ik daaraan laste was niet zo'n succes. Gaf wel mooi vuurwerk :mrgreen:
Die vlieger gaat niet helemaal op. Die spanningen blijven er net zolang in zitten totdat ze kunnen "ontsnappen" in de vorm van kromtrekken in dit geval. Uiteraard moet je wachten totdat het materiaal goed is afgekoeld maar daarna zullen de spanningen niet veel meer afnemen.
Net zoals een blok messing half wegfrezen heb ik met lassen ook wel meegemaakt dat het niet direct na afkoelen al zijn eindvorm heeft. Daar gaat nog wat tijd overheen. Maar een halfjaar is vast wat overdreven. Weten doe ik het niet wegens gebrek aan geduld.
Met je andere tip kan ik het wel volledig eens zijn. Zo min mogelijk lassen!
Ja... Er worden vaak dingen compleet doorgelast die anders met 3 M5 boutjes vastgezet zouden worden. Als die 3x M5 voldoet heb je met lassen ook weinig redenen om meer lasmateriaal-doorsnede te hebben dan dat.
Kjelt schreef: 10 jun 2021 14:20 Dan lijkt het me toch zaak om dat tweede puntlasje rechts niet te doen want daarmee zet je dus de boel vast terwijl het nog giga gaat werken tijdens het lassen
Die lassen werken omdat het vloeibare en/of erg hete vaste metaal meer volume inneemt dan het gestolde metaal. Twee haaks op elkaar geplaatste platen met een lasrups zijn dus na afkoelen niet erg haaks meer, want de lasrups krimpt en trekt de platen naar elkaar toe.

Maar als je een puntje legt dat zodanig klein is dat het meer lijkt op een mier die een boom aan het omtrekken is, je doet dat aan de andere kant ook, en je herhaalt dat een paar keer met tussentijd controleren en richten dan valt het allemaal best onder controle te houden. Of je maakt een paar vingertjes alsof het een houtverbinding is en last het vingertje, dan trekt het ook amper. Voordeel van machinebouw: wij willen alleen maar maatvast en stijf. Sterkte is amper van belang, want dat is al gauw ruim goed genoeg.

Disclaimer: ik ben gewoon een hobbyist met een TIG-lasapparaat, eigenlijk heeft niemand mij ooit geleerd hoe het nou eigenlijk hoort. Maar ik kan prima een stappenmotor-beugeltje of de U van een Z-kolom ofzoiets haaks lassen.

[edit]
Voorbeeldplaatje wat ik zo gauw kon vinden:

Afbeelding

Ik heb geen foto van de lasjes zelf, maar je ziet de 'vingertjes' wel zitten en die zijn gewoon in het midden van de plaat met een paar puntjes aan elkaar vastgezet.
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Hessel Oosten »

Op YouTube geeft Fireball Tools (voor een lasleek die ik ben !) nog wel leuk wat uitleg.

Zal wel zeer basaal zijn, maar ik noem het maar.



H.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 10 jun 2021 15:51 Disclaimer: ik ben gewoon een hobbyist met een TIG-lasapparaat, eigenlijk heeft niemand mij ooit geleerd hoe het nou eigenlijk hoort. Maar ik kan prima een stappenmotor-beugeltje of de U van een Z-kolom ofzoiets haaks lassen.
En daar gaat het om.
Ik heb dan wel precies geleerd hoe het moet en diep in de theorie gezeten om vermoeiingsbreuken langs lassen en vervormingen in frames tegen te gaan maar als je hier in de schuur kijkt zal menig professional zn ballen uit zn broek lachen. Het ook daadwerkelijk toepassen en het ook kunnen is wel even wat anders. En vaak gaat het er hier gewoon om dat het snel gebeurt en goed vast zit en heb ik niet het geduld en de materialen om het te doen zoals het hoort. Hoe het er dan uit ziet.... functioneel is mooi :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door DaBit »

.... Als het mooi had willen worden had het maar door moeten leren voor koelkast ....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door TestCase »

bartL schreef: 10 jun 2021 19:50 Ik heb dan wel precies geleerd hoe het moet en diep in de theorie gezeten om vermoeiingsbreuken langs lassen en vervormingen in frames tegen te gaan ...
Kan je een boek aanraden omtrent deze materie waarvan je zegt als je dat gelezen hebt, heb je een beetje een idee?
Let wel, zo'n boeken zijn voor mij meestal een project op hun eigen, ik mis de achtergrond om erdoor te vliegen en het gewoon op te nemen. Iets van instap niveau, als zoiets bestaat.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door bartL »

TestCase schreef: 11 jun 2021 10:47 Kan je een boek aanraden omtrent deze materie waarvan je zegt als je dat gelezen hebt, heb je een beetje een idee?
Was het maar zo simpel. In dit geval zou ik zeggen, Google is your friend. Er zijn legio wetenschappelijke artikelen te vinden over dit thema. Echter in mijn geval is het toch meer heel veel testen, lasdoorsnedes beoordelen en veel ervaring wat me iets wijzer heeft gemaakt. Iedere situatie is natuurlijk anders, zeker als het over vermoeiing gaat.
DaBit schreef: 11 jun 2021 10:39 .... Als het mooi had willen worden had het maar door moeten leren voor koelkast ....
Mwah, met 3 kleine kinderen is daar ook zo de glans af. Althans, wel in dit huishouden :lol:
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door TestCase »

bartL schreef: 11 jun 2021 12:34 Was het maar zo simpel. In dit geval zou ik zeggen, Google is your friend.
Ok, bedankt. Dan gaan we op de ingeslagen weg verder.
Iedereen bedankt voor de inzichten, het is in ieder geval al een stuk duidelijker dan voorheen.
Plaats reactie