Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door TestCase »

Hallo allemaal,

Eerst maar eens even voorstellen. Mijn naam is Frank en ik heb zo'n beetje vanalles gedaan in mijn leven om brood op de plank te brengen. Van metaalbewerking naar bouw en waterbouw tot de toerismesector en weer terug. Van alles een beetje geleerd en gedaan, maar van niets veel, ik heb dus nooit een vak tot in de puntjes geleerd. Ik heb zelfs ooit, bijna een leven geleden, een korte tijd aan een draaibank gestaan.

Enkele jaren geleden een Hobbymat MD65 op de kop kunnen tikken en zo stilletjes terug het verspanen in gerold, puur voor de hobby en voor al die huis, tuin en keuken onderdeeltjes die een oplapbeurt nodig hebben. Ik sta ervan te kijken hoeveel onderdelen ik, met het nodige beleid, van dat bankje heb kunnen plukken, maar realiseer met tegelijk dat ik indertijd een aantal zaken verkeerd geleerd heb. Vandaar altijd op zoek naar informatie.

Ik lees hier al een tijdje mee en ben zeer onder de indruk van de kennis hier aanwezig. Iedere (zeldzame) keer ik dacht wat te kunnen bijdragen en wilde antwoorden op een vraag, was iemand met een completer en beter antwoord me voor. Hopelijk kan ik daar in de toekomst wat verandering in brengen, maar ik zal dan eerst maar beginnen met zelf een vraag te stellen.

Enkele dagen geleden kwam deze vraag over zwaluwstaart-geleidingen. Wat voor mij inspiratie was om te googlen en youtuben, en kwam op dit filmpje uit.

Deze man last een zwaluwstaart-geleiding in elkaar. Deze klemt wat en zijn dwarsslede heeft flink wat speling als ik het goed zie op het einde van het filmpje. Maar het heeft me toch aan het denken gezet. Ik heb hier in wat oudere topics gelezen dat gelaste onderdelen niet zo'n goed idee zijn omwille van spanningen en vervormingen in het materiaal. Mijn vraag is nu, over welke orde van grootte hebben we het door de spanning en vervorming in bijvoorbeeld die gelaste zwaluwstaart-geleiding? Als je dat onderdeel zou schrapen, slijpen of lappen (om er het klemmen uit te halen en beter af te werken, zonder de spanning er uit te gloeien dus) hoeveel invloed blijft die spanning en vervorming hebben?

Ik heb het boek Foundations of Mechanical Accuracy van Wayne Moore gelezen (en ga het nog eens moeten lezen) en dat is allemaal geweldig en ik kan me hier heel goed bij voorstellen dat spanningen of maar temperatuurverschillen in zo'n stuk een wereld van verschil maken bij zulke kleine maten en nauwkeurigheden.
Maar voor mij is 0.1mm de dikte van een blad papier en ik heb tot nu toe nog niets op de Hobbymat gemaakt of nodig gehad dat op minder dan één tiende nauwkeurig zou moeten.
Ik probeer te begrijpen welke invloed die las-spanning en -vervorming (of een onnauwkeurige zwaluwstaart-geleiding met speling) zou hebben als je toch met beleid moet werken om aan een stukje te komen dat goed genoeg is. Dat wil voorlopig nog niet klikken. Hopelijk kunnen jullie wat licht op de zaak werpen.

Hoe nauwkeurig kan je met die gelaste zwaluwstaart-geleiding werken? Mag je blij zijn als je het binnen de mm kunt houden? 0,5 mm?
JanSr
Berichten: 562
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door JanSr »

0,5 of 1 mm wat? Bedoel je het verloop over de volle slag?
Nog even los van de definitie van "nauwkeurig", dat kon nog best eens meevallen.
Het is maar wat je er mee wilt.
Je ziet het onderliggende draaibankje, dat is ook niet van Weiler niveau.
Als je geen geld hebt en wel tijd en je willen onderdelen voor grasmaaiers repareren, dan kom je zo al een heel eind.

Eén stap verder: De (las-) details wat verfijnen, na het lassen uitgloeien en dan over de freesbank geeft al wat meer mogelijkheden.

Zoals altijd: wat wil je er mee? Dat is en blijft vraag 1.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 09 jun 2021 10:37 Eén stap verder: De (las-) details wat verfijnen, na het lassen uitgloeien en dan over de freesbank geeft al wat meer mogelijkheden.
als je beschikt over een Freesbank.. dan hoef je niet te lassen.. , al zou je de delen van een zwaluwstaart afzonderlijk frezen, en ze samenbouwen met bouten, dan heb je al een betere geleiding dan wat je ooit met lassen kan bereiken..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Danny »

Het lassen zelf is daar heel belangrijk in. Niet alles direct achter elkaar lassen maar het stuk regelmatig de tijd geven om af te koelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TestCase schreef: 09 jun 2021 10:20dit filmpje uit.
Wel knap,
1 las apparaat
1 slijptol
2 vijlen
2 maten boren
en een hamer
En daar bouwt ie een draaibank mee.

Ergens op 10 min. hakt ie nog even een gat uit.

Je moet wel respect voor zo iemand hebben, maar ik zou het niet als voorbeeld willen zien.

Dan blijkt dus dat met beperkte middelen je makkelijker een zwaluwstaart geleiding bouwt dan een blokgeleiding, wat dan ook weer niet wil zeggen dat een zwaluwstaart makkelijk is, of beter.
Het heeft alles met toepassing en verwachting te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door TestCase »

JanSr schreef: 09 jun 2021 10:37 0,5 of 1 mm wat? Bedoel je het verloop over de volle slag?
Ik bedoel het werkstuk. (Als er een bult van 0,5 mm in die geleiding zit die theoretisch mijn beitel 0,5 omhoog drukt, betekent dat niet dat mijn werkstuk 0,5 lijdt.)


Arie Kabaalstra schreef: 09 jun 2021 10:40 al zou je de delen van een zwaluwstaart afzonderlijk frezen, en ze samenbouwen met bouten, dan heb je al een betere geleiding dan wat je ooit met lassen kan bereiken..
Dat is nu precies wat ik probeer te begrijpen. Laten we zeggen dat ik die delen allemaal met hetzelfde momentum vast zou bouten, en dan 1 bout loeivast draai. Dan vervorm en geef ik die geleiding toch ook de nodige spanning?
Mijn vraag is, hoe groot is die spanning en vervorming en wat is de invloed op je werkstuk. Het is natuurlijk absurd er 1 bout uit te kiezen en die muurvast te draaien, maar als je het vast zou lassen zou het daarop uit kunnen draaien. In welke orde van grootte spreken we hier wat betreft spanning en vervorming, en de resulterende invloed op je werk?


Danny schreef: 09 jun 2021 12:48 Het lassen zelf is daar heel belangrijk in. Niet alles direct achter elkaar lassen maar het stuk regelmatig de tijd geven om af te koelen.
Ja, dit begrijp ik dus wel. Eens 2 lengtes buis op een bocht lassen en zien hoe haaks het allemaal is. Bij de ene zie je op 100m al dat het nog niet in de buurt van haaks komt, bij de ander zal het relatief haaks eindigen. Maar de haaksheid waar ik het hier over heb, doet machinebankwerkers waarschijnlijk huiveren.


hugo stoutjesdijk schreef: 09 jun 2021 12:50
:mrgreen:
Met een ijzerzaag, vijl en wat schuurpapier kan je inderdaad ook heel wat uit een stukje staal halen. Het is alleen zoveel traag werk, dan is het soms handiger om de spanen er met de millimeters tegelijk af te halen. Maar ik vind zo'n dingen ook altijd heel mooi. Ik heb flink wat tijd in Azië en Afrika doorgebracht en dikwijls verwonderd gestaan met wat aan de kant van de weg in elkaar gestoken en gerepareerd wordt met een minimum aan gereedschap. In de wat mindere buurten van Hong Kong, enkele jaren geleden niet bepaald een achtergestelde regio, hele vrachtwagen motoren op straat gedemonteerd zien liggen waar op het einde van de dag weer een rijdende vrachtwagen van gemaakt was. Sterk, noodzaak maakt van mensen kleine goden soms. Zo bekijk ik het toch graag...



Puur hypothetisch. Ik neem een stalen strip van 100 bij 5 van een meter lang, ondersteun de uiteinden en gebruik dit als bed voor een draaibankje. Dan heb ik natuurlijk een stuk elastiek waardoor mijn beitel uit het werkstuk gedrukt wordt en binnen 0,1 mm werken moeilijk wordt.
Als ik er zo 10 op elkaar leg, heb ik al een steviger bed en moet die 0,1 haalbaar zijn. Of heb ik het hier al mis?
Wat ik nog niet kan bevatten en wat mijn vraag is, als ik die strips nu rondom aflas en er min of meer een blok staal van maak, gaat er spanning in zitten en treden er vervormingen op. Ik wil niet ontlaten omdat dit gewoon een puur theoretische vraag is om de orde van grootte van de invloed van de geïntroduceerde spanning en vervorming te begrijpen. Nu schraap, slijp of lap ik het loopvlak tot min of meer vlak. Krijg je dat vlak, of niet door de spanning die er in dat stuk zit? Als je het vlak krijgt, is dat dan tijdelijk tot die spanning zijn weg vindt en het stuk opnieuw krom drukt of trekt? Als het krom trekt en je in alle richtingen een golvend terrein krijgt, waar praten we dan over, 100-sten, 10-den of millimeters?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door bartL »

TestCase schreef: 09 jun 2021 16:15 Dat is nu precies wat ik probeer te begrijpen. Laten we zeggen dat ik die delen allemaal met hetzelfde momentum vast zou bouten, en dan 1 bout loeivast draai. Dan vervorm en geef ik die geleiding toch ook de nodige spanning?
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Als je alle bouten op het juiste moment aandraait heb je in principe de optimale spanning in de bout bereikt. Je kan er dan 1 nog vaster proberen te zetten maar dan ben je óf de bout te ver aan het oprekken, óf het materiaal onder de boutkop plastisch aan het vervormen óf de draad zelf aan het kapot trekken. Welke van deze het wordt hangt eigenlijk alleen maar af van de gebruikte materialen voor de bouten en de vast te zetten delen. Die ene bout komt dan dus eerder losser als vaster te zitten.
TestCase schreef: 09 jun 2021 16:15 Puur hypothetisch.
Goed dat je dat er even bij vermeld. :mrgreen:
TestCase schreef: 09 jun 2021 16:15 Ik neem een stalen strip van 100 bij 5 van een meter lang, ondersteun de uiteinden en gebruik dit als bed voor een draaibankje. Dan heb ik natuurlijk een stuk elastiek waardoor mijn beitel uit het werkstuk gedrukt wordt en binnen 0,1 mm werken moeilijk wordt.
Als ik er zo 10 op elkaar leg, heb ik al een steviger bed en moet die 0,1 haalbaar zijn. Of heb ik het hier al mis?
Wat ik nog niet kan bevatten en wat mijn vraag is, als ik die strips nu rondom aflas en er min of meer een blok staal van maak, gaat er spanning in zitten en treden er vervormingen op. Ik wil niet ontlaten omdat dit gewoon een puur theoretische vraag is om de orde van grootte van de invloed van de geïntroduceerde spanning en vervorming te begrijpen. Nu schraap, slijp of lap ik het loopvlak tot min of meer vlak. Krijg je dat vlak, of niet door de spanning die er in dat stuk zit? Als je het vlak krijgt, is dat dan tijdelijk tot die spanning zijn weg vindt en het stuk opnieuw krom drukt of trekt? Als het krom trekt en je in alle richtingen een golvend terrein krijgt, waar praten we dan over, 100-sten, 10-den of millimeters?
In theorie heb je gelijk, als je die 10 op elkaar legt en rondom aflast en er dan een laagje af freest is de spanning overal in het materiaal ongeveer gelijk waardoor het deel best aardig recht kan blijven. In de praktijk wordt het lastig. Tijdens het lassen trekt het deel namelijk al krom (je bent immers niet overal tegelijk aan het lassen) wat betekent dat je er ergens meer materiaal af moet gaan halen om hem vlak te krijgen. Datzelfde deel wordt dan ook gevoeliger voor de interne spanningen waardoor hij naderhand weer krom kan (en zal) gaan trekken. Je kan dus beter een stukje warmgewalst 100x50 nemen en die op maat frezen, dat is al iets stabieler van zichzelf. ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Kars-cnc »

Het zou leuk/nuttig voor ons zijn om te weten wat je plannen met dergelijke geleidingen zijn. Een draaibank heb je al, dus daar zal het niet voor zijn neem ik aan?

Een freesmachine op deze manier bouwen moet ook kunnen lijkt mij, maar omdat we geen idee hebben kunnen we er niet veel over zeggen (en als we het wel weten krijg je meteen de wereld aan kritiek kan ik je zeggen, maar gewoon niks van aantrekken).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ooit.. lang geleden.. 't zal rond 1995 geweest zijn voor mijn eerste draaibank (Contimac 8, EMCO Compact 8 kloon) een Snelwisselhouder gemaakt (met zwaluwstaart, en een Verticale slede, zodat ik ook kon frezen op die machine.

zwaluwstaarten heb ik gemaakt met een zaagfreesje, zo spannend is dat niet.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door DaBit »

En toch.. Er was een tijd dat ik nog geen freesmachine en draaibank had. Toen kreeg ik met zagen, lassen en slijpen ook voor elkaar wat ik hebben wilde.

In feite is mijn freesmachine ook met een accuboor en decoupeerzaag gebouwd. Als je maar kunt meten waar je wat moet doen, dan kom je een aardig eind. Ik heb weliswaar alle aangeboden hulp met 2 handen en 3 tenen aangegrepen, maar zonder was het uiteindelijk ook wel gelukt. Dan had dat alleen veel meer tijd en zweet gekost.

Uiteindelijk moet je je realiseren dat gelijkvormigheid vaak belangrijker is dan de absolute maatvoering, en voor gelijkvormig zijn veel truukjes te verzinnen. Voor mijn freesmachine maakte ik veel boor- / zaagmallletjes. Het maakt meestal niet zoveel uit of de afstand tussen 2 boutjes nou 19,9mm of 20,1mm is en of ze nu 30mm of 32mm uit de hoek zitten, als ze allemaal maar gelijk zijn. Plaatje staal, even krassen, centeren, boren, paar boorbussen, paar aanslagpinnetjes, en je kunt met je accuboor prima de gaten voor lineaire geleiding boren.

Als je je zwaluwstaarten in elkaar last zodat de vorm al bijna goed is, je maakt een malletje met een slijptol onder een hoek en je haalt de delen door de mal langs de slijptol, dan kun je best aardig in de buurt komen. Ga je daarna 3 zwaluwstaarten met slijppasta op elkaar inslijpen dan kun je het zeer zeker op 'voor 99,9% van het werk goed genoeg' krijgen terwijl je toch niet veel meer dan basis-handgereedschap nodig hebt.
Ben je bang dat het laswerk gaat trekken, dan las je het, laat je het een paar maanden liggen, en doe je de nabewerking. Dan is de meeste ellende er wel uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
TestCase
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door TestCase »

bartL schreef: 09 jun 2021 17:15 Die vergelijking gaat niet helemaal op.
Dank voor de correctie en verdere toelichting. Ik wilde eigenlijk schrijven handvast, maar bedacht dan dat dat niet zo goed geformuleerd zou zijn waardoor ik het misschien nog slechter geformuleerd heb. Het moet dus zijn: alle bouten iets meer dan handvast en eentje op het juiste momentum. :mrgreen:


bartL schreef: 09 jun 2021 17:15 Je kan dus beter een stukje warmgewalst 100x50 nemen en die op maat frezen, dat is al iets stabieler van zichzelf. ;-)
Moest ik ooit zoiets nodig hebben zal ik dat meer dan waarschijnlijk ook doen. Denk dat ik daar veel geld en tijd mee uitspaar t.o.v. 4x 2m20 rondom aflassen.
Het is puur hypothetisch omdat ik probeer te begrijpen over welke orde van grootte het gaat i.v.m. de spanningen en vervormingen. Ik denk wel dat er moeizaam een lampje begint aan te gaan dankzij uw en voorgaande antwoorden.


Kars-cnc schreef: 09 jun 2021 22:04 Het zou leuk/nuttig voor ons zijn om te weten wat je plannen met dergelijke geleidingen zijn. Een draaibank heb je al, dus daar zal het niet voor zijn neem ik aan?
Geen plannen. Dat filmpje heeft me gewoon aan het denken gezet. Je leest en hoort over die spanning als je wat in elkaar last. Maar waar praten we over? Meestal zijn de vervormingen met het blote oog niet zichtbaar, voor zover mijn ervaring reikt, en soms zijn ze overduidelijk omdat het stuk helemaal krom getrokken is. Zoals gezegd, denk ik wel dat het lampje langzaam aan gaat en hangt het er heel veel vanaf hoe het gelast wordt. Zie mijn voorbeeld van die buizen op een bocht, die kan je ook zo laten trekken dat je met een banaan zit, of met het nodige beleid relatief haaks houden.

Laat die kritiek maar komen, hoor. Ik kan er maar van leren, denk ik dan. Ik ben al heel veel uitgelachen met 'domme vragen', maar na het nodige aandringen voor toch een antwoord bleken dikwijls de schaterlachers aan de domme kant van de lijn te vallen. :mrgreen:
Waar ik nu ook niet mee wil beweren dat ik nu misschien geen domme vraag stel. Dat weet ik nog niet, want ik snap het nog niet. Als het toch een domme vraag is, hebben weer wat mensen goed kunnen lachen en dat is toch ook altijd mooi meegenomen.

Die freesmachine ga ik gewoon kopen wanneer er wat leuks voorbij komt. En dan moet ik daar meteen werk voor creëren want ik heb hem tot nu toe nog niet nodig gehad.
Ik liep jaren geleden wel met het idee een cnc-machine te bouwen (voor ik de Hobbymat aanschafte) en zo ben ik hier ook terecht gekomen. Dit account heb ik een jaar geleden aangemaakt omdat ik toen geen foto's meer kon zien zonder ingelogd te zijn om één of andere reden. Dat idee heb ik voorlopig laten varen, misschien over enkele jaren als ik wat minder tijd in de andere dingen des levens moet steken.

Ik zou dus graag willen zeggen ik wil dit of dat bouwen en de schroothoop hier opgebruiken door vanalles aan elkaar te lassen. Maar dat is dus niet, de vraag is hypothetisch. Anderzijds zou het wel mooi zijn 2 stukken overschot aan elkaar te hechten en iets werkends van te maken binnen redelijke toleranties. Zover ik begrijp met wat ik tot nu gelezen heb, is dat not done als het 'nauwkeurig' moet zijn.


DaBit schreef: 10 jun 2021 10:10 Ben je bang dat het laswerk gaat trekken, dan las je het, laat je het een paar maanden liggen, en doe je de nabewerking. Dan is de meeste ellende er wel uit.
Ah! Nu gaat het lampje al wat harder branden.
Dank voor de rest van je antwoord, dat doet wat zaken op hun plaats vallen.
Want dit was voor een deel waar ik mee zat met die nauwkeurigheid. Op die draaibank zoveel jaren geleden werkte ik soms tot op enkele honderdsten (3 à 4) en dat was (voor mij) aartsmoeilijk (schuurpapier was dikwijls mijn vriend in dat geval). Wat ik dikwijls aan de hand had, op 1 plek meten en bewerken, mooi binnen tolerantie, een beetje verder meten en ver buiten tolerantie. Waar het aan lag? Joost mag het weten. Werkstuk dat opwarmde door de bewerking? Sleet op de beitel? Speling in de sledes? Nog iets anders? Al sla je me dood, het is me nog steeds een raadsel.
Voor mij is die nauwkeurigheid dus heel relatief, en als het hier allemaal binnen een tiende (of 2) valt, goed genoeg. Dat filmpje heeft dus die verroeste radertjes in mijn hoofd aan de gang gezet met het raadsel (voor mij dan) van toen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door DaBit »

Mjaaah, dat zijn toch andere dingen. Dat draaiwerk dat niet aan de maat is kan zoveel zijn. Werkstuk dat weggeduwd word door de beitel, uitlijning kop met bed niet goed, bed niet optimaal, noem het maar op. En uiteraard ook warmte wat in je werkstuk kruipt, maar daar moet je ook weer niet teveel op gooien.

En dat staal trekken met lassen, mwah. Ik vind dat het met wat beleid best meevalt. Puntje links, puntje rechts, wat af laten koelen, niet meer lassen dan noodzakelijk, eventueel tussentijds corrigeren, en het is best acceptabel. Ik heb de Z-kolom van mijn frees deels gelast, een van de lagerblokken van mijn draaibankje is een gelaste samenstelling, en die doen het allemaal prima.
Hangt er ook vanaf hoe nauwkeurig je kijkt natuurlijk. Als je denkt dat iets recht, vlak en haaks is moet je eens met beter meetgereedschap aan de gang gaan, dan heb je zo weer een donderwolk boven je hoofd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 10 jun 2021 10:10 Ben je bang dat het laswerk gaat trekken, dan las je het, laat je het een paar maanden liggen, en doe je de nabewerking. Dan is de meeste ellende er wel uit.
Dus als jij een spiraalveer in de hoek gooit en een half jaartje wacht is de spanning er ook vanaf? :mrgreen:
Die vlieger gaat niet helemaal op. Die spanningen blijven er net zolang in zitten totdat ze kunnen "ontsnappen" in de vorm van kromtrekken in dit geval. Uiteraard moet je wachten totdat het materiaal goed is afgekoeld maar daarna zullen de spanningen niet veel meer afnemen.
Met je andere tip kan ik het wel volledig eens zijn. Zo min mogelijk lassen!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe nauwkeurig zou je hiermee kunnen werken?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 10 jun 2021 10:59 En dat staal trekken met lassen, mwah. Ik vind dat het met wat beleid best meevalt. Puntje links, puntje rechts, wat af laten koelen, niet meer lassen dan noodzakelijk, eventueel tussentijds corrigeren, en het is best acceptabel.
Ik heb geen verstand van lassen dus misschien allemaal bullshit wat ik hier nu zeg maar het is meer een vraag.

Als ik kijk naar de uitzettingscoefficient van staal per graden C en dan pak je een delta T van een lasbad van wat is het 2000 C ? Staal smelt pas bij 1500C en online lees ik waardes bij het lassen tot 4000C.
Dan lijkt het me toch zaak om dat tweede puntlasje rechts niet te doen want daarmee zet je dus de boel vast terwijl het nog giga gaat werken tijdens het lassen of wat mis ik hier ?
Klem zou evt wel goed gaan, uitzettend staal drukt daar wel doorheen denk ik zo.
Plaats reactie