Lawaai door aluminium kap dempen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door spinningwheels »

Dat vibradamp is niet goedkoop, maar is ook een 2k lijm. Dan vind ik € 20 per kilo nog niet eens zo raar .
Heb net 5 gallon dat is 19 liter van een hufterproof 2K variant binnen , Dat was toch € 650
Spul wat ik bedoel kost zo rond de € 8 per 1 liter onderschroefbus .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Portje schreef: 29 jun 2021 17:23 Die "Grommets" waar Ari het over heeft zijn wel fijn.
zacht rubber of siliconen
Ik gebruik ze om harddisks in een kast te hangen, dempen goed.
Ja.. daar kom je ze ook veel tegen , je ziet ze ook veel als kabeldoorvoertjes..dus her en der wel te krijgen.
Bij de afhaalchinees vind je ze ook wel, als motoronderdeel, voor de eerder door mij genoemde motorkuipen
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Bjornski1976 »

Wat trilt er eigenlijk zo dat hiervan de kappen gaan resoneren?
Andere snelheden uitgeprobeerd? Wellicht zit je net op de eigen frequentie.
Massa toevoegen op de kappen is een optie en al genoemd. Je kan ook massa verwijderen maar daarmee komt het nut van de kappen in het geding.
Tussen de kappen waar ze dan ook contact maken een stukje vde tape o.i.d. plakken. Als het maar iets demping geeft heb je wat gewonnen.
Je kan door het geluid op te nemen Fourier analyse uitvoeren en daarmee de pieken per frequentie er uit te vissen. Meestal zijn de pieken een eerste, tweede of derde harmonische van een rotatie beweging. Denk aan bv hoeveelheid kogels per lager wat per rotatie trilt bij bepaalde snelheid.
Je zou ook een de mocrostepping van de motoren kunnen veranderen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

Bjornski1976 schreef: 29 jun 2021 23:28 Wat trilt er eigenlijk zo dat hiervan de kappen gaan resoneren?
Het moet van de servo motoren afkomen want verder is er niets actief op dat moment. Bij een servo motor verwacht ik niet direct trillingen gerelateerd aan de step-pulse zoals bij een stappenmotor. Maar het continue bij-regelen van de servoloop kan ook trillingen veroorzaken heb ik wel gemerkt.

Overigens bedenk ik me nu opeens dat de HTD5 riemen ook ook wel eens hoofd oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb Serum al een paar keer horen noemen dat ze zo'n lawaai maken. Als die riemen geluid maken zullen ze ook vast trillingen doorgeven aan de assen waar ze aanzitten en dat zijn nou net de assen die onder die kappen zitten ;-) .

Een Fourier analyse doen op het geluid is wat dat betreft wel een goed idee. Als het de riemen zijn moet dat te herleiden zijn aan de hand van het toerental en het aantal tanden lijkt mij. Wel is het zo dat ik aan die riemen niet zo veel kan doen vrees ik. Het blijft dan toch een kwestie van dempen :cry:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door DaBit »

Als de tand van de riem in de gleuf van de riemschijf gedrukt word moet die lucht toch ergens heen. Dat maakt geluid. Al valt het bij mij met HTD wel mee eigenlijk.

Verder is aluminium zo'n beetje het slechtste materiaal wat je hebben kunt kwa geluidsreflectie en resonantie. Een aluminium carterplaat onder een motorfiets maakt vele dB's meer herrie dan HDPE of composiet.

Dempen dus. Zo'n Fourieranalyse is leuk om te doen, maar je kunt niet zoveel met het resultaat. Hooguit notchfilters plaatsen op de sterkste resonantiepieken, als je servodrives die optie hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 30 jun 2021 09:30 Verder is aluminium zo'n beetje het slechtste materiaal wat je hebben kunt kwa geluidsreflectie en resonantie.
Dat merk ik inderdaad, als ik er gewoon met de vinger op tik klinkt het al als een leeg olievat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door serum »

Als je de binnenkant nou eens bekleed met epdm folie van 1,5mm dik. En dat die door laat lopen op de montagevlakken zodat het ontkoppelt is van de basis.

Die riemen zijn rumoerig. Ik heb de mijne voorzien van kappen dat het allemaal een stuk stiller maken.

Leeuwendeel van de herrie van de ko komt uit de tegen elkaar rollende ballen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 30 jun 2021 09:30 Als de tand van de riem in de gleuf van de riemschijf gedrukt word moet die lucht toch ergens heen. Dat maakt geluid. Al valt het bij mij met HTD wel mee eigenlijk.
Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
(doen ze bij je banden ook voor het water, dan noemen we het opeens profiel :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jun 2021 18:10 Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
En dan hoeft opeens de lucht die op de plek zit waar een tand moet komen niet meer weg? ;-)
Levert toch een drukgolf op, en da's geluid. Banden met veel profiel maken ook meer herrie dan een slick.

Maar het zal de hoofdoorzaak wel niet zijn. Ik vind de HTD5M riem op de spindel van mijn draaibank niet bijzonder luidruchtig, en de AT5 riemen op de freesbank ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 01 jul 2021 00:07
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jun 2021 18:10 Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
En dan hoeft opeens de lucht die op de plek zit waar een tand moet komen niet meer weg? ;-)
Levert toch een drukgolf op, en da's geluid. Banden met veel profiel maken ook meer herrie dan een slick.
Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jul 2021 09:54
DaBit schreef: 01 jul 2021 00:07
hugo stoutjesdijk schreef: 30 jun 2021 18:10 Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
En dan hoeft opeens de lucht die op de plek zit waar een tand moet komen niet meer weg? ;-)
Levert toch een drukgolf op, en da's geluid. Banden met veel profiel maken ook meer herrie dan een slick.
Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.
Je weet wat ze zeggen van wisselende contacten hé, zo veel mogelijk vermijden!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

:lol: vroeg wakker Ben?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door serum »

Vast een nachtmerrie over het korten van zijn pensioen.

Die wisselende contacten is leeftijd gerelateerd Ben. Als je het huisje boompje beestje niveau hebt bereikt met je levenspartner wordt van je verwacht dat je jouw streven naleeft. Wanneer je vrouw feesten gaat organiseren waarbij iedereen bij binnenkomst de autosleutel in een schaal moet doen, kan je je afvragen of je dat voornemen ook duidelijk genoeg met je partner hebt besproken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jul 2021 09:54 Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.
Klopt, er zijn meerdere bronnen:
..
..
..
The noise from a synchronous belt is, for the most part, caused by the very feature that makes synchronous designs a better choice than chains or V-belts: meshing between the belt and the pulley. First, the simple impact of the belt engaging with the pulley creates noise often compared to a “slapping” sound, which is especially prominent at lower belt speeds. Second, as belt teeth engage with pulley grooves, air is trapped between the two components and then evacuated, making a sound that can be likened to air escaping from a balloon. This phenomenon is a significant contributor to belt noise at higher speeds.
..
..
..
https://www.linearmotiontips.com/what-c ... reduce-it/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie