Lawaai door aluminium kap dempen
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Berichten: 2130
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Dat vibradamp is niet goedkoop, maar is ook een 2k lijm. Dan vind ik € 20 per kilo nog niet eens zo raar .
Heb net 5 gallon dat is 19 liter van een hufterproof 2K variant binnen , Dat was toch € 650
Spul wat ik bedoel kost zo rond de € 8 per 1 liter onderschroefbus .
Heb net 5 gallon dat is 19 liter van een hufterproof 2K variant binnen , Dat was toch € 650
Spul wat ik bedoel kost zo rond de € 8 per 1 liter onderschroefbus .
In theorie kan ik praktisch alles
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13371
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Ja.. daar kom je ze ook veel tegen , je ziet ze ook veel als kabeldoorvoertjes..dus her en der wel te krijgen.
Bij de afhaalchinees vind je ze ook wel, als motoronderdeel, voor de eerder door mij genoemde motorkuipen
- Bjornski1976
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Wat trilt er eigenlijk zo dat hiervan de kappen gaan resoneren?
Andere snelheden uitgeprobeerd? Wellicht zit je net op de eigen frequentie.
Massa toevoegen op de kappen is een optie en al genoemd. Je kan ook massa verwijderen maar daarmee komt het nut van de kappen in het geding.
Tussen de kappen waar ze dan ook contact maken een stukje vde tape o.i.d. plakken. Als het maar iets demping geeft heb je wat gewonnen.
Je kan door het geluid op te nemen Fourier analyse uitvoeren en daarmee de pieken per frequentie er uit te vissen. Meestal zijn de pieken een eerste, tweede of derde harmonische van een rotatie beweging. Denk aan bv hoeveelheid kogels per lager wat per rotatie trilt bij bepaalde snelheid.
Je zou ook een de mocrostepping van de motoren kunnen veranderen.
Andere snelheden uitgeprobeerd? Wellicht zit je net op de eigen frequentie.
Massa toevoegen op de kappen is een optie en al genoemd. Je kan ook massa verwijderen maar daarmee komt het nut van de kappen in het geding.
Tussen de kappen waar ze dan ook contact maken een stukje vde tape o.i.d. plakken. Als het maar iets demping geeft heb je wat gewonnen.
Je kan door het geluid op te nemen Fourier analyse uitvoeren en daarmee de pieken per frequentie er uit te vissen. Meestal zijn de pieken een eerste, tweede of derde harmonische van een rotatie beweging. Denk aan bv hoeveelheid kogels per lager wat per rotatie trilt bij bepaalde snelheid.
Je zou ook een de mocrostepping van de motoren kunnen veranderen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Het moet van de servo motoren afkomen want verder is er niets actief op dat moment. Bij een servo motor verwacht ik niet direct trillingen gerelateerd aan de step-pulse zoals bij een stappenmotor. Maar het continue bij-regelen van de servoloop kan ook trillingen veroorzaken heb ik wel gemerkt.Bjornski1976 schreef: ↑29 jun 2021 23:28 Wat trilt er eigenlijk zo dat hiervan de kappen gaan resoneren?
Overigens bedenk ik me nu opeens dat de HTD5 riemen ook ook wel eens hoofd oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb Serum al een paar keer horen noemen dat ze zo'n lawaai maken. Als die riemen geluid maken zullen ze ook vast trillingen doorgeven aan de assen waar ze aanzitten en dat zijn nou net de assen die onder die kappen zitten .
Een Fourier analyse doen op het geluid is wat dat betreft wel een goed idee. Als het de riemen zijn moet dat te herleiden zijn aan de hand van het toerental en het aantal tanden lijkt mij. Wel is het zo dat ik aan die riemen niet zo veel kan doen vrees ik. Het blijft dan toch een kwestie van dempen
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Als de tand van de riem in de gleuf van de riemschijf gedrukt word moet die lucht toch ergens heen. Dat maakt geluid. Al valt het bij mij met HTD wel mee eigenlijk.
Verder is aluminium zo'n beetje het slechtste materiaal wat je hebben kunt kwa geluidsreflectie en resonantie. Een aluminium carterplaat onder een motorfiets maakt vele dB's meer herrie dan HDPE of composiet.
Dempen dus. Zo'n Fourieranalyse is leuk om te doen, maar je kunt niet zoveel met het resultaat. Hooguit notchfilters plaatsen op de sterkste resonantiepieken, als je servodrives die optie hebben.
Verder is aluminium zo'n beetje het slechtste materiaal wat je hebben kunt kwa geluidsreflectie en resonantie. Een aluminium carterplaat onder een motorfiets maakt vele dB's meer herrie dan HDPE of composiet.
Dempen dus. Zo'n Fourieranalyse is leuk om te doen, maar je kunt niet zoveel met het resultaat. Hooguit notchfilters plaatsen op de sterkste resonantiepieken, als je servodrives die optie hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Als je de binnenkant nou eens bekleed met epdm folie van 1,5mm dik. En dat die door laat lopen op de montagevlakken zodat het ontkoppelt is van de basis.
Die riemen zijn rumoerig. Ik heb de mijne voorzien van kappen dat het allemaal een stuk stiller maken.
Leeuwendeel van de herrie van de ko komt uit de tegen elkaar rollende ballen.
Die riemen zijn rumoerig. Ik heb de mijne voorzien van kappen dat het allemaal een stuk stiller maken.
Leeuwendeel van de herrie van de ko komt uit de tegen elkaar rollende ballen.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11995
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
(doen ze bij je banden ook voor het water, dan noemen we het opeens profiel )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
En dan hoeft opeens de lucht die op de plek zit waar een tand moet komen niet meer weg?hugo stoutjesdijk schreef: ↑30 jun 2021 18:10 Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
Levert toch een drukgolf op, en da's geluid. Banden met veel profiel maken ook meer herrie dan een slick.
Maar het zal de hoofdoorzaak wel niet zijn. Ik vind de HTD5M riem op de spindel van mijn draaibank niet bijzonder luidruchtig, en de AT5 riemen op de freesbank ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11995
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.DaBit schreef: ↑01 jul 2021 00:07En dan hoeft opeens de lucht die op de plek zit waar een tand moet komen niet meer weg?hugo stoutjesdijk schreef: ↑30 jun 2021 18:10 Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
Levert toch een drukgolf op, en da's geluid. Banden met veel profiel maken ook meer herrie dan een slick.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Je weet wat ze zeggen van wisselende contacten hé, zo veel mogelijk vermijden!hugo stoutjesdijk schreef: ↑01 jul 2021 09:54Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.DaBit schreef: ↑01 jul 2021 00:07En dan hoeft opeens de lucht die op de plek zit waar een tand moet komen niet meer weg?hugo stoutjesdijk schreef: ↑30 jun 2021 18:10 Als dat het euvel is, zou je onderin die tandvorm kleine zaaggleufjes kunnen maken.
Levert toch een drukgolf op, en da's geluid. Banden met veel profiel maken ook meer herrie dan een slick.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11995
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
vroeg wakker Ben?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Vast een nachtmerrie over het korten van zijn pensioen.
Die wisselende contacten is leeftijd gerelateerd Ben. Als je het huisje boompje beestje niveau hebt bereikt met je levenspartner wordt van je verwacht dat je jouw streven naleeft. Wanneer je vrouw feesten gaat organiseren waarbij iedereen bij binnenkomst de autosleutel in een schaal moet doen, kan je je afvragen of je dat voornemen ook duidelijk genoeg met je partner hebt besproken.
Die wisselende contacten is leeftijd gerelateerd Ben. Als je het huisje boompje beestje niveau hebt bereikt met je levenspartner wordt van je verwacht dat je jouw streven naleeft. Wanneer je vrouw feesten gaat organiseren waarbij iedereen bij binnenkomst de autosleutel in een schaal moet doen, kan je je afvragen of je dat voornemen ook duidelijk genoeg met je partner hebt besproken.
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Klopt, er zijn meerdere bronnen:hugo stoutjesdijk schreef: ↑01 jul 2021 09:54 Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.
https://www.linearmotiontips.com/what-c ... reduce-it/..
..
..
The noise from a synchronous belt is, for the most part, caused by the very feature that makes synchronous designs a better choice than chains or V-belts: meshing between the belt and the pulley. First, the simple impact of the belt engaging with the pulley creates noise often compared to a “slapping” sound, which is especially prominent at lower belt speeds. Second, as belt teeth engage with pulley grooves, air is trapped between the two components and then evacuated, making a sound that can be likened to air escaping from a balloon. This phenomenon is a significant contributor to belt noise at higher speeds.
..
..
..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'