Dan zit er dus nog maar één ding op.. de Tandriem overbrengingen in een afgesloten kast monteren, en deze Vacuum zuigen..air is trapped between the two components and then evacuated, making a sound that can be likened to air escaping from a balloon. This phenomenon is a significant contributor to belt noise at higher speeds.
Lawaai door aluminium kap dempen
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Het lucht geluid zit ruim buiten de aluminium kappen en zou dus niet daardoor versterkt worden. Dat wisselend mechanisch contact kun je duidelijk voelen als je de riem met de hand doordraait. Vandaar dat ik het in die hoek wil zoeken.hugo stoutjesdijk schreef: ↑01 jul 2021 09:54 Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.
Eerst de kappen aan de binnenkant maar eens bekleden en in rubber bevestigen. Daarna wil ik misschien proberen iets zwaars en trillingsdempend om het eerste stuk KO-spindel te klemmen. Na het vastlager is er zo'n 160mm waar de KO moer nooit komt. Ik hoop op die manier de propagatie van de riemschijf-trillingen via de spindel te verminderen.
Het zal overigens nog even duren, ik moet eerst de bedrading en m'n installatiekastje weer in orde hebben anders valt er niets te testen.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Dat zou ik niet doen.. 'k heb de actuele cijfers niet paraat, maar naar wat ik begrepen heb, is het op toeren brengen van de spindels hetgeen wat het meeste vermogen vraagt van de motoren.. je maakt dan een soort vliegwiel van je spindels.. dat lijkt me verre van handig/optimaal/efficiënt.
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Maar hoe klinkt het als je je hand op het aluminium kapje houdt? waneer je daarmee nauwelijks verschil hebt, denk ik niet dat je er bent met demping mbv een laagje demping. Als dat wel degelijk verschil maakt, zou ik EPDM folie plakken. Is overal te koop, en ook rond de 1.5mm.
Inertia verhogen; Niet doen. ik vermoed dat je herrie uit de tegen elkaar rollende kogels komen en het 'staal op staal' van de ko-moer>kogels>KO spindel komen. En de kogels die tegen elkaar aan schurken op dubbele snelheid.
Je kan er een impulse response op loslaten, maar mijn verwachting is dat je er niet veel uithaalt. Het is een breed stoorveld met meerdere resonanties en je moet net in staat zijn om in het juiste tijdsvenster te testen om de analyse ook maar enigzins nut te laten hebben. De harmonischen en de resonanties verlopen over de lengte van je 'bel'.
Inertia verhogen; Niet doen. ik vermoed dat je herrie uit de tegen elkaar rollende kogels komen en het 'staal op staal' van de ko-moer>kogels>KO spindel komen. En de kogels die tegen elkaar aan schurken op dubbele snelheid.
Je kan er een impulse response op loslaten, maar mijn verwachting is dat je er niet veel uithaalt. Het is een breed stoorveld met meerdere resonanties en je moet net in staat zijn om in het juiste tijdsvenster te testen om de analyse ook maar enigzins nut te laten hebben. De harmonischen en de resonanties verlopen over de lengte van je 'bel'.
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Zou ook goed kunnen, misschien toch die Fourier Analyse eens doen. Een impulse response test ken ik niet in dit kader.
Zou dikker vet in de KO-spindels dit kunnen verbeteren?
EPDM plakken lijkt inderdaad de beste optie. Eerst dacht ik dat lood/bitumen tape ideaal zou zijn. Ik heb dat spul in het verleden wel eens gebruikt om een dakgoot mee te repareren en had het idee dat dat heel zwaar en log was. Maar als ik er nu op Google lijkt het er op dat de grijze toplaag helemaal geen lood is (niet meer tenminste) en de soortelijke massa van bitumen niet hoger is dan die van EPDM.
Maar eerst moet ik nog wat beter uitzoeken wat nu eigenlijk de oorzaak is. De hand er op gaat nu even niet want de bedrading ligt nog los...
Re: Lawaai door aluminium kap dempen
Even een update, en tevens afsluiting, van dit topic.
Ik heb de kappen inmiddels bekleed met EPDM rubber zoals ook voor platte daken wordt gebruik. Zoals Serum adviseerde loopt het rubber door op de montage vlakken. Die heb ik aan de voor en achterkant iets af moeten frezen. Langs de onderkant moest ik eerst uitvullen met een alu strip, dat heb ik nu vervangen door extra lagen EPDM te plakken,
Hiermee is het probleem afdoend opgelost! Het geluid lijkt niet minder t.o.v. geen kappen maar het wordt in ieder geval niet meer en daar ging het om.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb de kappen inmiddels bekleed met EPDM rubber zoals ook voor platte daken wordt gebruik. Zoals Serum adviseerde loopt het rubber door op de montage vlakken. Die heb ik aan de voor en achterkant iets af moeten frezen. Langs de onderkant moest ik eerst uitvullen met een alu strip, dat heb ik nu vervangen door extra lagen EPDM te plakken,
Hiermee is het probleem afdoend opgelost! Het geluid lijkt niet minder t.o.v. geen kappen maar het wordt in ieder geval niet meer en daar ging het om.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.