Lawaai door aluminium kap dempen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Arie Kabaalstra »

air is trapped between the two components and then evacuated, making a sound that can be likened to air escaping from a balloon. This phenomenon is a significant contributor to belt noise at higher speeds.
Dan zit er dus nog maar één ding op.. de Tandriem overbrengingen in een afgesloten kast monteren, en deze Vacuum zuigen.. :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jul 2021 09:54 Eerlijk gezegd had ik zelf niet verzonnen dat lucht een belangrijke geluidsbron is bij tandriemen, er is ook veel wisselend mechanisch contact lijkt me.
Het lucht geluid zit ruim buiten de aluminium kappen en zou dus niet daardoor versterkt worden. Dat wisselend mechanisch contact kun je duidelijk voelen als je de riem met de hand doordraait. Vandaar dat ik het in die hoek wil zoeken.

Eerst de kappen aan de binnenkant maar eens bekleden en in rubber bevestigen. Daarna wil ik misschien proberen iets zwaars en trillingsdempend om het eerste stuk KO-spindel te klemmen. Na het vastlager is er zo'n 160mm waar de KO moer nooit komt. Ik hoop op die manier de propagatie van de riemschijf-trillingen via de spindel te verminderen.

Het zal overigens nog even duren, ik moet eerst de bedrading en m'n installatiekastje weer in orde hebben anders valt er niets te testen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 01 jul 2021 13:55 Daarna wil ik misschien proberen iets zwaars en trillingsdempend om het eerste stuk KO-spindel te klemmen.
Dat zou ik niet doen.. 'k heb de actuele cijfers niet paraat, maar naar wat ik begrepen heb, is het op toeren brengen van de spindels hetgeen wat het meeste vermogen vraagt van de motoren.. je maakt dan een soort vliegwiel van je spindels.. dat lijkt me verre van handig/optimaal/efficiënt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door serum »

Maar hoe klinkt het als je je hand op het aluminium kapje houdt? waneer je daarmee nauwelijks verschil hebt, denk ik niet dat je er bent met demping mbv een laagje demping. Als dat wel degelijk verschil maakt, zou ik EPDM folie plakken. Is overal te koop, en ook rond de 1.5mm.

Inertia verhogen; Niet doen. ik vermoed dat je herrie uit de tegen elkaar rollende kogels komen en het 'staal op staal' van de ko-moer>kogels>KO spindel komen. En de kogels die tegen elkaar aan schurken op dubbele snelheid.

Je kan er een impulse response op loslaten, maar mijn verwachting is dat je er niet veel uithaalt. Het is een breed stoorveld met meerdere resonanties en je moet net in staat zijn om in het juiste tijdsvenster te testen om de analyse ook maar enigzins nut te laten hebben. De harmonischen en de resonanties verlopen over de lengte van je 'bel'.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 01 jul 2021 19:30 ik vermoed dat je herrie uit de tegen elkaar rollende kogels komen en het 'staal op staal' van de ko-moer>kogels>KO spindel komen.
Zou ook goed kunnen, misschien toch die Fourier Analyse eens doen. Een impulse response test ken ik niet in dit kader.

Zou dikker vet in de KO-spindels dit kunnen verbeteren?

EPDM plakken lijkt inderdaad de beste optie. Eerst dacht ik dat lood/bitumen tape ideaal zou zijn. Ik heb dat spul in het verleden wel eens gebruikt om een dakgoot mee te repareren en had het idee dat dat heel zwaar en log was. Maar als ik er nu op Google lijkt het er op dat de grijze toplaag helemaal geen lood is (niet meer tenminste) en de soortelijke massa van bitumen niet hoger is dan die van EPDM.

Maar eerst moet ik nog wat beter uitzoeken wat nu eigenlijk de oorzaak is. De hand er op gaat nu even niet want de bedrading ligt nog los...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

Even een update, en tevens afsluiting, van dit topic.

Ik heb de kappen inmiddels bekleed met EPDM rubber zoals ook voor platte daken wordt gebruik. Zoals Serum adviseerde loopt het rubber door op de montage vlakken. Die heb ik aan de voor en achterkant iets af moeten frezen. Langs de onderkant moest ik eerst uitvullen met een alu strip, dat heb ik nu vervangen door extra lagen EPDM te plakken,

Y-as kap met EPDM beplakt-2.jpg

Hiermee is het probleem afdoend opgelost! Het geluid lijkt niet minder t.o.v. geen kappen maar het wordt in ieder geval niet meer en daar ging het om.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie