Lawaai door aluminium kap dempen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

Voor mijn freesmachine van staal https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 7&start=84 heb ik aluminium afdekkappen over de Y-as KO-spindels en lineaire rails gemonteerd.

Nu heb ik het probleem dat die als een klankkast gaan fungeren. De Y-assen waren al vrij lawaaig bij bewegen op maximale snelheid, maar met deze kappen neemt dat toe tot een niveau waarbij ik geneigd ben gehoorbescherming te gaan gebruiken, en dan wordt er nog niet gefreesd...

Hier een fotootje hoe het er in de praktijk uitziet:

Afdekkappen-2.jpg

De kappen zijn van 2mm aluminium plaatmateriaal en zitten voor en achter vast aan de KO-spindel lagersteunen en verder met een aantal boutjes aan de onderkant (zitten er op de foto niet in).

Ik heb gemerkt dat de geluidstoename al behoorlijk minder is als ik de rij boutjes langs de onderkant verwijder en het wordt nog minder als ik de schroeven van de bevestigingen voor en achter losjes zet. Dan is er niet zoveel verschil meer met het geluid zonder kappen.

Voor geluiddempend materiaal aan de binnenkant is erg weinig ruimte. Het materiaal mag dan niet dikker dan ca. 1.5mm zijn om niet het risico te lopen dat de KO-moer of het wagentje van de lineaire rail er tegenaan komt. Hier een plaatje uit Fusion360 hoe dat zit:

Fusion capture Y-as kap-2 (30%).png

Hebben jullie nog goede ideeën over wat ik hier aan zou kunnen doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Sven »

Voor de vuist weg wat opties:

Voorkomen dat de kappen gaan trillen: beter vastzetten (maar een deel moet losblijven en dat is lastig)

Voorkomen dat ze kunnen trillen/resoneren:
Andere vorm er aan geven, kromme stukken er in tegen staande golven, loodbitumen plakken. Gewichtjes op willekeurige plekken plakken (dat is makkelijk uitproberen).
Uitbuigen zodat ze altijd tegen het portaal glijden.

Ander materiaal gebruiken: Ik denk dat multiplex minder lawaai zal maken, en mdf/spaanplaat nog minder.
Oh, en speciaal gemaakte epoxy graniet delen nOg minder...

Geen idee of je hier mogelijkheden tussen ziet, je hebt niet heel veel plek lijkt me ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door assink »

dynamat? Weet niet in welke diktes er is.
Of simpelweg eens proberen met bital band, dat is bitumen met aluminium tape.
Zo breng je de eigenfrequentie behoorlijk omlaag, en zal ook dempen verwacht ik.
Is goedkoop genoeg om te proberen, zal alleen lastig te verwijderen zijn na de tijd ben ik bang :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door bartL »

Heb je de mogelijkheid er PA6 sluitringen tussen te zetten?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door benkr »

Aan de buitenkant bekleden met dempend materiaal is ook een mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

Sven schreef: 29 jun 2021 08:58 Ander materiaal gebruiken: Ik denk dat multiplex minder lawaai zal maken, en mdf/spaanplaat nog minder.
Oh, en speciaal gemaakte epoxy graniet delen nOg minder...
Voor MDF of multiplex is eigenlijk geen ruimte. Die 2mm aluminium is al ruim, ik had de keuze uit 1mm of 2mm bij de firma die het zetwerk heeft gedaan. 1mm leek mij een beetje iel, maar achteraf was dat misschien beter geweest, dan is het slapper en resoneert mogelijk minder.

Een andere vorm er aan geven lukt mij niet, ik kan zoiets zelf niet zetten. Ik heb dit on-line bestelt bij een firma die doet in daktrim randen en andere bouw gerelateerde zaken. Die gaan er niet meer aan buigen denk ik...
assink schreef: 29 jun 2021 09:11 dynamat? Weet niet in welke diktes er is.
Of simpelweg eens proberen met bital band, dat is bitumen met aluminium tape.
Dynamat en soortgelijke producten zouden wel helpen denk ik maar ik heb nog niet gezien of dat ook in een hele dunne uitvoering bestaat. Bital band kan Google zo gauw niet vinden maar is waarschijnlijk net zoiets als de loodbitumen tape wat Sven ook al noemde? Dat is de moeite om te proberen waard. Ik heb nog ergens een stuk liggen volgens mij, eens kijken of dat bruikbaar is.
bartL schreef: 29 jun 2021 09:12 Heb je de mogelijkheid er PA6 sluitringen tussen te zetten?
Ja die is er wel. Sterker nog, door onnauwkeurigheid in het zetwerk moet ik langs de onderrand sowieso zo'n 3 a 4mm opvullen. daar heb ik nu even alu blokjes voor gebruikt. Bij de bevestigingen aan de uiteinden kan ik wat van het hoeksteuntje af frezen, dan is daar ook al gauw 2mm ruimte te maken.
Heeft PA6 goede trilling demp eigenschappen? Zelf zou ik eerder aan een zachter materiaal denken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 29 jun 2021 10:36 Heeft PA6 goede trilling demp eigenschappen? Zelf zou ik eerder aan een zachter materiaal denken.
Ja PA6 heeft goede trillingsdempende eigenschappen, maar belangrijker nog.... het is heel makkelijk te testen en die ringetjes zijn de kosten niet. Als je de mogelijkheid hebt zou ik ze tussen het alu en het tegendeel zetten als ook onder de boutkop. Zo zijn beide metalen delen geheel van elkaar gescheiden. Als je de ruimte hebt zou ik kiezen voor din9021 ringen vanwege de grotere diameter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 29 jun 2021 08:07 De Y-assen waren al vrij lawaaig bij bewegen op maximale snelheid, maar met deze kappen neemt dat toe tot een niveau waarbij ik geneigd ben gehoorbescherming te gaan gebruiken, en dan wordt er nog niet gefreesd...
Om eerlijk te zijn.. 'k hou van een goed stukkie muziek.. dus eigenlijk doe ik zodra ik mijn werkplaats in ga mijn oordoppen in.
Gehoorbescherming.. daar hebben we het hier op het forum eigenlijk nog niet veel over gehad.. maar ik heb dus op maat gemaakte.. (motorrijders kennen deze dingen)

Als die kappen verder geen dragende functie hebben, daar waar mogelijk de boel tussen rubber ringen monteren.
er zijn ook zogenaamde "Grommets", rubber ringen die een groefje in de omtrek hebben, die prop je dan in de gaten van je beschermkappen, ringetje erop, boutje erdoor..
Dit soort ringen worden ook veel gebruikt in kuipen van motorfietsen.. omdat een motorfiets de nodige trillingen te verwerken krijgt..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door spinningwheels »

Anti dreun spray ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Portje »

Die "Grommets" waar Ari het over heeft zijn wel fijn.
zacht rubber of siliconen
Ik gebruik ze om harddisks in een kast te hangen, dempen goed.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 29 jun 2021 16:52 Anti dreun spray ?
Bestaat dat? Ik heb er nog nooit van gehoord ;-)

Die Grommets lijken mij in ieder geval heel geschikt om de kap mee te bevestigen. Nu nog even zoeken waar ik ze kan kopen.

Verder heb ik het gevoel dat loodbitumen tape aan de binnenkant nog de meeste kans maakt van alles wat tot nu toe voorbij gekomen is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door spinningwheels »

Ja bestaat is er ook in een overspuitbare uitvoering.
Wel die in onderschroef bussen gebruiken, spul in gewone spuitbussen is veel te dun.
Het is een iets flexibel blijvende laag met een bobbeltjes structuur.
In theorie kan ik praktisch alles
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door tokas98 »

Bestaat ook als pasta welk je bv met een plamuurmes op gewenste plaats kunt smeren. Voor Aluminium plaat van 2 mm wordt een dikte van 2 mm geadviseerd.

https://www.akoestiekwinkel.nl/vibradam ... ningspasta
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Lawaai door aluminium kap dempen

Bericht door Portje »

Wel een duur potje die Vibradamp.

Kun je dan niet gewoon siliconenkit aanbrengen met een lijmkam en eerst laten drogen?
Lijkt me een stuk goedkoper
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie