Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door bartL »

Beste forumleden.

Ik loop al geruime tijd met de gedachte zelf een (plasma) snijmachine te bouwen. Aangezien ik nu op vakantie ben gaat dit idee weer leven. Rust in de kop betekent bij mij vaak weer plannen maken :lol: dus geen garantie dat het ook doorgang vindt zodra ik weer in de hectiek van alledag terecht kom. :mrgreen:
Over een aantal zaken hoop ik hier wat adviezen in te winnen, en dit heeft met name te maken met de snijbron zelf. Voor het werk wat ik ermee wil doen zou ik tot 25mm dik staal er redelijk zuiver mee willen kunnen snijden. Wat is dan redelijk zuiver...? Ik dacht aan een afwijking van +/- 0.5mm bij die 25mm. Dikker zal ook weleens voorkomen maar het is dan niet erg als de nauwkeurigheid wat afneemt.
Welk vermogen zou ik dan nodig hebben en wat zijn goede en betaalbare leveranciers?

Dan over de tafel met portaal. De tafel zal niet zo groot worden. Het merendeel wat ik ermee zal doen is onderdelen voor reparatiewerk, schetsplaten, aanlasoren etc. Hiervoor is een tafeltje van 1 bij 1 meter al genoeg. De grotere en hogere aantallen zal ik toch blijven laten laser- of watersnijden.
Zouden jullie dan altijd voor kogelomlopen kiezen? Zelf nijg ik daar wel naar maar ik lees ook weleens dat er hoge nauwkeurigheden gehaald worden met tandheugels en ik vind het servodrive principe ook wel erg mooi.

Zijn er hier forumleden die ervaring hebben met een dergelijke zelfbouw? Dan zou ik graag horen wat zij voor onderdelen hebben gebruikt en waar de kosten ongeveer op uit zijn gekomen.

Alvast dank voor de gewaardeerde input!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door kawarider »

0,5 mm op 25 mm? Op een plaat van 5 heb ik soms al 2-3 mm. Hij hoeft maar iets aan te koeken of in te slijten en de ellende begint. Wordt niets dus, beter uit blijven besteden. Fijne vakantie nog. Ik heb last van hetzelfde. Eens zien of die plannen wel reeel zijn.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door bartL »

kawarider schreef: 11 aug 2021 14:10 0,5 mm op 25 mm? Op een plaat van 5 heb ik soms al 2-3 mm. Hij hoeft maar iets aan te koeken of in te slijten en de ellende begint. Wordt niets dus, beter uit blijven besteden. Fijne vakantie nog. Ik heb last van hetzelfde. Eens zien of die plannen wel reeel zijn.
Is dit een zelfbouw of een koop machine?

Ik bedoelde +/-.5mm, dus 1mm bereik. Ik weet dat dit goed mogelijk is met plasma aangezien ik hier best wat ervaring in heb. Met 2-3mm op een plaat van 5mm denk ik dat jouw bron misschien wat aan de lichte kant is? Echter het zou maar zo kunnen dat het idee wat ik heb veel te duur wordt, vandaar hier ook mijn vraag.
Mocht die 2-3mm het best haalbare zijn dan denk ik dat autogeen een betere (goedkopere) optie is met betere toleranties.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door kawarider »

Nee, die 2-3 mm is zeker niet t best haalbare. Meestal is ie keurig recht. Bron is 45 a Hypertherm. Beetje licht idd
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door kawarider »

Met de bron kom ik niet te kort. Misschien 65 A voor volgende zodat 3 mm volle bak uur na uur gesneden kan worden.

25 mm? Daar ga je een serieuze bron voor nodig hebben. De bron bepaalt voor 50% de kwaliteit. Hoogteregeling kun je volstaan met een Proma. Boven de 3 mm schijnt dat niet echt meer uit te maken. Qua besturing heb je dan je handen vrij. Zelf gebruik ik Neuron thc met UCcnc. Top combi. Tafel is een verbouwde Esab, nieuwe is in aanbouw. Ook weer met tandheugels, dat is voldoet meer dan prima. Wel iets verzinnen voor de speling of zon wormwielkastje van Damencnc. Besturing wil ik Masso proberen met Proma thc. Als snijkwaliteit niet naar mijn zin is kan ik altijd nog upgraden naar Neuron. Of Linux, die thc schijnt toch echt ook top te zijn. Koudwatervrees mbt Linux begint hier wat te verdampen, dus wie weet....
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door bartL »

kawarider schreef: 11 aug 2021 18:50 Met de bron kom ik niet te kort. Misschien 65 A voor volgende zodat 3 mm volle bak uur na uur gesneden kan worden.
Ja, dat is dus bij mij niet aan de orde.
kawarider schreef: 11 aug 2021 18:50 25 mm? Daar ga je een serieuze bron voor nodig hebben.
En heb je ook een idee hoe groot ongeveer?
kawarider schreef: 11 aug 2021 18:50 Ook weer met tandheugels, dat is voldoet meer dan prima.
Ah, ook gewoon tandheugels dus. En de geleidingen, zijn dat lineair geleiding en of gewone rolgeleidingen?

Vwb besturingen zie ik tegen die tijd wel wat het gaat worden. Dat lijkt me niet het grootste probleem. Linux zal het bij mij niet zo snel worden denk ik omdat je daar volgens mij nogal programmeerkennis voor nodig hebt, en ik vind het nog bijna dagelijks jammer dat het daar bij mij tekort schiet. :roll:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door kawarider »

Geleidingen zijn nu lagers op platte strip, aan de andere kant op een dikke rechtop staande strip, aan beide zijden opgesloten met excentrisch te verstellen lagers. Dit gaat op de nieuwe vierkante kogelomloop worden.

Amperes? Ik denk toch wel 100 A wil t een beetje soepel gaan.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door skillalot »

Voor 25mm dik kom je met een powermax niet meer uit, incidenteel zal dat wel gaan, maar die diktes piercen met maar 125A en een luchtgekoelde toorts vreet slijtdelen. Ik denk dat je voor die diktes meer moet gaan kijken naar een Hypertherm MaxPro 200, of een thermal dynamics Autocut 200. Breide zijn bronnen die ergens tussen de 15 en 20K kosten...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door bartL »

kawarider schreef: 11 aug 2021 23:47 Dit gaat op de nieuwe vierkante kogelomloop worden.
Wat bedoel je hiermee? Lineair geleidingen?
skillalot schreef: 12 aug 2021 11:11 Voor 25mm dik kom je met een powermax niet meer uit, incidenteel zal dat wel gaan, maar die diktes piercen met maar 125A en een luchtgekoelde toorts vreet slijtdelen. Ik denk dat je voor die diktes meer moet gaan kijken naar een Hypertherm MaxPro 200, of een thermal dynamics Autocut 200. Breide zijn bronnen die ergens tussen de 15 en 20K kosten...
Dank voor je bericht, als dit de bedragen zijn waaraan ik moet gaan denken wordt het sowieso veel te duur. In dat geval zal het eerder autogeen worden als plasma. Het voordeel is dat dit veel goedkoper is, het nadeel dat je het dan beperkt tot enkel staal als te snijden materiaal en dat de warmte inbreng veel hoger is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door skillalot »

Ja maar dat is ook wel echt een serieuze bron natuurlijk.
Als je tot een mm of 12 genoeg vind met plasma dan kun je met een 60A bijvoorbeeld al goed uit de voeten. En dan ben je een kleine 4000 euro kwijt denk ik. Daarboven zou je dan autogeen kunnen doen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door kawarider »

Plasma is een fastastisch proces dat goed te automatiseren is. Bron is erg belangrijk, thc , maar vergeet ook de compressor droger niet. Het vreet aardig wat lucht. Ook niet bepaald goedkoop.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Input gevraagd mbt zelfbouw plasmasnijder

Bericht door bartL »

skillalot schreef: 12 aug 2021 21:42 Ja maar dat is ook wel echt een serieuze bron natuurlijk.
Als je tot een mm of 12 genoeg vind met plasma dan kun je met een 60A bijvoorbeeld al goed uit de voeten. En dan ben je een kleine 4000 euro kwijt denk ik. Daarboven zou je dan autogeen kunnen doen.
Ja het gros van wat ik zal snijden zit tussen de 5 en 15mm. Als hij het in die range goed zou doen zou het al erg mooi zijn. Maar 4000 euro vind ik dan al weer knap veel voor de bron van een "beun-snijtafeltje". Misschien maar eens in de gaten houden of er eens wat moois gebruikt te koop komt. En inderdaad een uitwisselbare kop zou helemaal mooi zijn. Plasma voor het dunnere nauwkeurigere werk en autogeen voor het zware spul.
kawarider schreef: 12 aug 2021 22:47 Plasma is een fastastisch proces dat goed te automatiseren is. Bron is erg belangrijk, thc , maar vergeet ook de compressor droger niet. Het vreet aardig wat lucht. Ook niet bepaald goedkoop.
Dat lijkt me in mijn geval een minder groot probleem aangezien hij bij mij niet 24/7 hoeft te werken. Bovendien zit ik redelijk ruim in de lucht en dat het duur is is inmiddels ook bekend.
Plaats reactie