Iemand bekend met dit probleem?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jon-Izer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2021 17:44

Iemand bekend met dit probleem?

Bericht door Jon-Izer »

Hallo, ik heb sinds een half jaar een cnc portaalfrees (hobby).
Maar nu kamp ik met een probleem. Elke keer wanneer ik een opdracht met lage feed rate instel. Reageerd de frees na elke start van een nieuwe opdracht "schokkig" of "happerend" (zie / hoor link) het is niet duidelijk te zien in het filmpje. Maar wel goed te luisteren. Wanneer ik de opdracht stop en ook daarna weer gewoon direct start is het wel goed. Maar dus bij een nieuwe opdracht weer mis.

https://youtube.com/shorts/j8WCOLnJPbw?feature=share

Bij bepaalde opdrachten voerde ik de snelheid op naar 150% override. En dan was het wel goed. (480mm/min). Dit was vaak geen probleem en was de snelheid goed genoeg om in mdf te frezen. Maar nu zou ik graag de snelheid langzamer willen om in bijv. aluminium te frezen.

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12052
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Iemand bekend met dit probleem?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo te zien heb je een geleiding met wieltjes op assen.
Misschien iets met vervuilde / ingesleten / of te strak staande rolletjes?
Dan kost het bij lage snelheid wat meer kracht, als ie lekker op snelheid kan blijven loopt het wel door.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Iemand bekend met dit probleem?

Bericht door hobbycnc23 »

Zo te horen lijkt het mij geen wrijvings/mechanisch probleem, daarvoor is het te regelmatig.
Ik zou het meer in de besturing zoeken. Een vast patroon bij aanvang nieuw project? Zit het niet in je machine programma...zodat bij elke nieuwe opdracht het programma eerst een bepaalde opstart cyclus doorloopt?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Iemand bekend met dit probleem?

Bericht door hfjbuis »

  • Als je closed loop stepers gebruikt kan het door de PID regeling veroorzaakt worden.
  • Op lage toeren, vragen de steppers de meeste stroom. Het probleem kan door de voeding of een slecht contact van een van de spannings kabels veroorzaakt worden. Even controleren en alles aandraaien vanaf de stekker in het stopcontact!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Iemand bekend met dit probleem?

Bericht door benkr »

Geef eens aan welke besturingsprint je gebruikt, welke stappenmotor drivers je gebruikt, wat voor soort spindels, welke voedingsspanning en wat duidelijke foto's van de besturingsprint en de voeding.
Ik vermoed dat het aan je drivers ligt, met wat pech zit je zo nu en dan op een resonantiepunt, dan presteren bepaalde drivers totaal niet meer. Vooral je Z-as klinkt verre van goed.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Iemand bekend met dit probleem?

Bericht door Swake »

Dit lijkt niet op een mechanisch probleem.

Alsof de controller na iedere G-code lijn, of na een aantal lijnen, een full stop doet van de freesverplaatsing en daarna weer de freesverplaatsing herstart. Er ontbreekt iets om de stap tussen 2 lijnen g-code 'vloeiend' te maken, of er staat ergens iets in het begin van de code dat expliciet wilt dat het niet 'vloeiend' is.

Nog een mogelijkheid is dat er ergens in die G-code iets zit, een parameter of zo, dat de controller niet wil of kan slikken. Of het gaat mogelijks te snel, niet in feed-rate, maar in aantal lijntjes G-code dat die moet verwerken.

Zou je, ter vergelijk, wat eenvoudige g-code rechtstreeks kunnen intikken welke de frees op één enkele rechte lijn laat gaan. een eerste puur op de X-as, ook één puur op de Y-as en dan ook een diagonaal.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie