Assistentie voor aankoop gevraagd.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

hfjbuis schreef: 30 aug 2021 00:07 Even een draaibank controleren is toch best wel een paar uurtjes werk bij een handbediende machine. CNC gestuurd is nog een stuk bewerkelijker. Uiteindelijk gaat het om het gedraaide werkstuk. Een paar werkstukken draaien en meten hoort daar bij en daarvoor moet de machine werkend, compleet en ingesteld zijn.
Bedenk dat als je straks zelf met weinig kennis op zo'n zware draaibank gaat CNC draaien, je ook veel schade kunt aanrichten. Denk om te beginnen eens over een goedkope kleine handbediende draaibank die je later, als je weet hoe het moet, voor de helft van de prijs verkoopt. Dat leergeld is maar gering en de kans is groot dat je die kleine bank niet weg doet!
Dank je wel! Ik werk al 12 jaar met ai en schaublin bankjes, conventioneel. Dus ik weet wel iets van draaiwerk af. Het was voornamelijk de expertise op cnc installatiegebied die ik nodig had. Maar ik stel de genomen energie en tijd om te helpen zeer op prijs. Dank je wel!
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 aug 2021 13:34 Jullie gaan wel ver in allerlei aannames als of de topic starter niet weet waar die aan begint. Gedeeltelijk is dat natuurlijk ook zo, anders zou die niet iemand mee vragen. Maar ik heb niet de indruk dat hij alle 'wijze lessen' hier genoemd niet zelf al had bedacht.
En of het hobby matig is of toch iets serieuzer.
Dat veel mensen koudwatervrees hebben in assistentie bij aanschaf begrijp ik ook.

Zo'n machine kopen is toch ook een beetje je gevoel volgen, je kunt hem wel willen meten, maar wat verwacht je.

Lijkt me om een simpel onderdeeltje te laten draaien door verkoper, dat je er al een en ander over kunt oordelen.
2x hetzelfde zou ook 2 dezelfde producten moeten geven, exacte maatvoering is niet eens zo belangrijk, evenwijdig, en dikteverschillen moet je kunnen meten.
Als de machine nog niet in een staat is dat dat zou kunnen, kun je zelf ook weinig. Als de verkoper het niet voor elkaar kan krijgen wordt het wel een studie om eerst uit te zoeken hoe alles zit en reageert.
Dank je wel. Ik heb intussen de bank opgehaald. Hij is nog niet helemaal af maar ik heb voldoende comventionele machines staan om te maken wat ik nodig heb. Hij staat dus intussen in mijn werkplaats. De bank is heel zorgvuldig en professioneel verbouwd. Er hoeft niet veel meer aan te gebeuren voor mijn toepassing. Mocht nou om een of andere reden de machine wat te ver versleten zijn (lijkt het echt niet op) dan kan ik de losse componenten verkopen met winst. Er zit netjes documentatie bij. Map met aantekeningen, etc. Vooralsnog heb ik veel vertrouwen in het project.
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

remon_v schreef: 30 aug 2021 14:13 Ik heb een tijdje geleden lineaire geleidingen van deze verkoper overgenomen. Ik denk dat hij best wat ervaring heeft met CNC, gezien de hoeveelheid CNC spullen/machines die hij verkocht heeft de laatste tijd. Ik heb hem toen even gesproken en zo te horen heeft hij best wat kennis.

Ik zou hem een uitgebreide demo laten geven en inderdaad het werkstuk nameten.
Verder aan de verkoper vragen wat zijn ervaringen zijn met machine, daar zijn verkopers vaak best wel eerlijk in.
Je hebt gelijk. Hij heeft veel ervaring en was heel eerlijk over de zaken die wel en nog niet helemaal voor elkaar zijn. De eerlijkheid en volledigheid in de info hebben me overtuigd.
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

tuonov4 schreef: 30 aug 2021 16:56 hoe wil je een leuk werkstuk draaien zonder toebehoren?
Bedankt voor de reactie. Ik heb al heel veel iscar draaibeitels en ander toebehoren hier voor mijn andere draaibanken. Deze bank wordt straks alleen maar voor het binnendraaien van trompetmondstukken. Ik ga een grote houder laten slijpen/frezen precies op centerhoogte. Een plak staal met wat gaten erin waar de 2-3 benodidge beitels in passen. Best ongewoon om een cnc bank maar voor één toepassing te gebruiken maar in mijn geval is dat precies wat er nu nodig is. Het enige wat wel lastiger is gaat een set spantangen zijn. Ik denk dat het B23 is maar kan de info niet vinden. Misschien zet ik er een snelspankop op.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door hfjbuis »

Ik zie dat je de sprong gewaagd hebt. Gezien de extra info, denk ik dat het goed gaat komen.
Heel veel plezier met je nieuwe draaibank.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie