Assistentie voor aankoop gevraagd.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

Hoi allemaal, ik ben al lang lid van dit forum maar heb nog maar weinig ervaring met cnc machines. Ik denk erover een machine over te nemen in de buurt van breda. Ik zou graag iemand wee willen nemen die er wel meer vanaf weet. Niet om de verantwoordelijkheid van de aankoop op af te schuiven maar om even mee te kijken. Ik wil daar eventueel wel een vergoeding tegenover zetten. Het zou gaan om komende week, de week van 30 aug 2021. Mocht iemand me willen helpen dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door abs02 »

Ja in de buurt... noord , oost , zuid , west . Zitten veel km verschil in.
En over wat voor machine gaat t? Iets meer info graag.
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

Het gaat om een weiler 120 met retrofit mach3. De machine is aardig omgebouwd. Waar hij precies staat weet ik nog niet maar ik had moeten zeggen “in breda”. Tijd en reiskosten vergoed ik uiteraard. Het gaat om komende woensdag overdag.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door RoBie »

benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door benkr »

De draaibank lijkt echt goed omgebouwd te zijn, echte servo motoren, CSLabs interface, wisselaar er op, kortom daar is niets op aan te merken mits het allemaal werkt, dat moet je zeker goed controleren.
Wat me wel opvalt is dat er nergens enig toebehoren te zien is, geen klauwplaat, geen beitels en dat soort dingen, bedenk als die er niet bij zijn dat je nog een aardig bedrag uit moet geven voordat je kunt gaan draaien.
De draaibank experts hier kunnen je vast en zeker vertellen waar je op moet letten om snel te beoordelen of het niet gaat om een versleten productiemachine.
Ja, en de prijs is eigenlijk iets wat voor iedereen anders is, ik durf daar werkelijk helemaal niets over te roepen, ik denk wel dat het een van de bekende en populaire merken en type is, dus al heel gauw een flinke prijs zal zijn.
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

Ja hij is goed verbouwd. Ook met kwaliteitscomponenten. Ik ben ervan op de hoogte dat er geen toebehoren zijn. Ik heb al heel veel snijgereedschap hier en ik ben van plan uiteindelijk met spantangen te werken.

De machine is omgebouwd en vervolgens door omstandigheden niet gebruikt. Hij moet ook nog afgebouwd worden. Beschermkappen e.d. maar wat zetwerk is geen probleem.

Ik heb al een overeenkomst wat betreft de prijs. Het gaat me voornamelijk om het testen van de machine op basisfunctionaliteit op locatie. Ik heb daarvoor te weinig kennis. Een paar getrainde ogen en oren zijn daarom zeer welkom!
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door benkr »

Als het om een freesbank zou gaan met Mach3 dan zou ik je kunnen helpen, maar ik kan amper draaien, laat staan CNC draaien of er een G-Code voor kan genereren om de machine eens flink aan de tand te voelen.
Yellowbird33
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:32
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Yellowbird33 »

Ja dat zou ideaal zijn. Maar een G-code kan ik misschien wel regelen. Alleen iemand met wat expertise die aanwezig kan zijn zou fijn zijn. Ik heb alleen nog niemand gevonden.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door benkr »

Ik zou je graag willen helpen, maar voor draaiwerk sta ik echt helemaal in de kinderschoenen m.a.w. aan mij heb je echt niets. Een ander probleem is dat je het vraagt voor midden in een werkweek, de meeste vaklui hebben dan echt geen tijd.
Laatst gewijzigd door benkr op 30 aug 2021 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door hfjbuis »

Even een draaibank controleren is toch best wel een paar uurtjes werk bij een handbediende machine. CNC gestuurd is nog een stuk bewerkelijker. Uiteindelijk gaat het om het gedraaide werkstuk. Een paar werkstukken draaien en meten hoort daar bij en daarvoor moet de machine werkend, compleet en ingesteld zijn.
Bedenk dat als je straks zelf met weinig kennis op zo'n zware draaibank gaat CNC draaien, je ook veel schade kunt aanrichten. Denk om te beginnen eens over een goedkope kleine handbediende draaibank die je later, als je weet hoe het moet, voor de helft van de prijs verkoopt. Dat leergeld is maar gering en de kans is groot dat je die kleine bank niet weg doet!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door Swake »

Als je een draaibank echt helemaal wilt doormeten etc dan kan je er zeker wel veel tijd in steken. Maar moet dit hier echt zo diep in detail gebeuren?
Het mechanische gedeelte moet wel van heel dichtbij bekeken worden. Als daar iets verkeerd zit zoals een gebarsten tandwiel of selector of zo dan kan het wel eens heel moeilijk worden om dat te herstellen wegens zelf moeten vervaardigen van de onderdelen. Dus niet aarzelen om een tandwielkast op te laten schroeven. Als ze niet willen zal er wel iets mis aan zijn. Daarnaast nakijken of het bed nog voldoende vlak is kwestie dat als je een as draait het er ook uitkomt als een as en niet als een bowlingkegel.

Uiteraard is het beter van eerst een paar jaar op een manuele machine ervaring op te doen. Maar als dat echt de enige weg was dan hadden er hier niet veel een CNC portaalfrees gebouwd. Bij een gebrek aan ervaring is het woord dan om extra voorzichtig te zijn en beseffen dat je wel eens gaat vloeken en de herstelling ook misschien wat gaat kosten. Dat is eigenlijk niet veel anders op een manuele machine.

Op het eerste zicht is dit nu net wel een leuke bank om mee te beginnen. Niet super groot, maar wel groot genoeg.

Wat me wel opvalt is dat ze al anderhalve maand te koop staat. Wat maakt dat die machine niet direct verkocht werd en dus geen super deal is? Is een CNC draaibankje niet gegeerd? Is het merk onbekend? Is er iets verkeerd aan? Is ze toch wat groot voor in de hobby? Zit de prijs veel te hoog (2500 aangegeven) er is misschien gewoon geen markt voor? Zijn de gebruikte onderdelen voor de ombouw niet meer te vinden als dat verkeerd gaat? Zijn er zo heel veel bankjes goedkoop te vinden dat je dan zelf kan ombouwen naar eigen wensen? Ik weet het niet...
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jullie gaan wel ver in allerlei aannames als of de topic starter niet weet waar die aan begint. Gedeeltelijk is dat natuurlijk ook zo, anders zou die niet iemand mee vragen. Maar ik heb niet de indruk dat hij alle 'wijze lessen' hier genoemd niet zelf al had bedacht.
En of het hobby matig is of toch iets serieuzer.
Dat veel mensen koudwatervrees hebben in assistentie bij aanschaf begrijp ik ook.

Zo'n machine kopen is toch ook een beetje je gevoel volgen, je kunt hem wel willen meten, maar wat verwacht je.

Lijkt me om een simpel onderdeeltje te laten draaien door verkoper, dat je er al een en ander over kunt oordelen.
2x hetzelfde zou ook 2 dezelfde producten moeten geven, exacte maatvoering is niet eens zo belangrijk, evenwijdig, en dikteverschillen moet je kunnen meten.
Als de machine nog niet in een staat is dat dat zou kunnen, kun je zelf ook weinig. Als de verkoper het niet voor elkaar kan krijgen wordt het wel een studie om eerst uit te zoeken hoe alles zit en reageert.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door remon_v »

Ik heb een tijdje geleden lineaire geleidingen van deze verkoper overgenomen. Ik denk dat hij best wat ervaring heeft met CNC, gezien de hoeveelheid CNC spullen/machines die hij verkocht heeft de laatste tijd. Ik heb hem toen even gesproken en zo te horen heeft hij best wat kennis.

Ik zou hem een uitgebreide demo laten geven en inderdaad het werkstuk nameten.
Verder aan de verkoper vragen wat zijn ervaringen zijn met machine, daar zijn verkopers vaak best wel eerlijk in.
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Assistentie voor aankoop gevraagd.

Bericht door tuonov4 »

hoe wil je een leuk werkstuk draaien zonder toebehoren?
Plaats reactie