aanpassing kolomboormachine

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door FreesKever »

Als je wilt weten hoe het op je draaibank werkt, laat dan wat foto's zien van het motor typeplaatje en van de regeling.

Het kan een frequentie regelaar zijn met een 3-fase motor zoals BartL al schreef, maar het kan b.v. ook een DC motor zijn (Met borstels) en een regeling die daarbij past. (Of BLDC motor met bijbehorende regeling). Electronica is tegenwoordig goedkoper dan een doos vol met tandwielen, en dat beginnen fabrikanten zich ook te realiseren.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door bartL »

FreesKever schreef: 10 sep 2021 23:02 ...maar het kan b.v. ook een DC motor zijn (Met borstels) en een regeling die daarbij past. (Of BLDC motor met bijbehorende regeling).
Dat is een goeie ja. Ik was er even vanuit gegaan dat het een machine was waar iemand zelf een regelaar op heeft geknutseld maar dat verteld het verhaal inderdaad niet.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door Blazer »

Bart ,
dus je kan een motor van 400V aangestuurd door een VFD met 1fase in en 3fase uit laten werken op 230 V , klopt dit ?
Ja sorry , maar mijn kennis op dit gebied zit vrij laag hoor :|

Mijn draaibank is een Huvema 550 vario , dit is de motor van een HU300 vond geen afbeelding van de HU550 .
de motor zit ook wat weggestopt , kan er zomaar geen foto van nemen .
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door DaBit »

Dat zijn DC motoren. Opzich hebben die dingen toch wel wat voordelen voor een draaibank.

Frequentieregelaars geven in de regel nooit meer spanning uit dan er binnenkomt. Dus 1x230V in betekent maximaal 3x230V uit. Je hebt dus een motor nodig die 230/400V doet. Maar met die kleintjes is dat eigenlijk altijd wel het geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door Blazer »

even ter verduidelijking : ik heb in de werkruimte 400V liggen

Kan ik dan niet beter gewoon mijn 1 fase 230V motor vervangen door een 3 fase 400V motor en daar een VFD op plaatsen ?
Ik zie het nut niet in van een 3 fase motor te gaan laten werken via een VFD met 1fase in en 3fase uit en die dan in een 230V stopcontact te steken terwijl ik 400V heb klaarliggen .

Stel ik koop deze motor
https://www.elektromotoren-online.com/e ... 1500tpm_b3
welke VFD moet ik dan erbij kopen en hoe sluit ik dit dan aan ?

Nog een vraagje , de stroomtoevoer komt binnen in een hoofdschakelaar , gaat van daar naar de motor en naar de aan/uit schakelaar , er is ook nog een noodstop voorzien , zijn deze componenten voorzien om te werken op 400V of ga ik die ook allemaal moeten vervangen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door DaBit »

Blazer schreef: 11 sep 2021 09:53 Kan ik dan niet beter gewoon mijn 1 fase 230V motor vervangen door een 3 fase 400V motor en daar een VFD op plaatsen ?
3-fasen inductiemotoren hebben 'altijd' 2 spanningen waarop ze kunnen werken, afhankelijk van hoe je ze aansluit. Ik zal de details voor nu achterwege laten. Als je naar de door jou gekozen motor kijkt dan zie je ook ' 230/400 Volt - 3 fase - 50 Hz'
Ik zie het nut niet in van een 3 fase motor te gaan laten werken via een VFD met 1fase in en 3fase uit en die dan in een 230V stopcontact te steken terwijl ik 400V heb klaarliggen .
400V in, 400V uit frequentieregelaars in de lagere vermogens (zeg <4kW) zijn minder gangbaar en daardoor aan de prijs. Maar als je die eentje kunt vinden voor een prijs die je aanstaat dan is dat de beste optie; je kunt daarmee over een breder toerenbereik je koppel houden en je 1.1kW motor kan dan ook bijna 2kW leveren bij 2500rpm.
welke VFD moet ik dan erbij kopen
Een VFD die minimaal 5 Ampere motorstroom doet. Kijk niet te hard naar de kilowatten.
Welke? Je kunt op AliExpress kijken naar een HuanYang, je kunt Marktplaats bekijken, je kunt bij winkels zoals Conrad of DamenCNC kijken....

Iets met een voorpaneeltje met draaiknopje of sneller/langzamer toetsen en start/stop knopje zou handig zijn.
en hoe sluit ik dit dan aan ?
Dat hoofdstuk doen we pas als je keuze vast ligt. Over het algemeen is het 'de ingang op de stekker, de uitgang op de motor'. Niet heel ingewikkeld. Maar er kunnen subtiele verschillen zijn.
Nog een vraagje , de stroomtoevoer komt binnen in een hoofdschakelaar , gaat van daar naar de motor en naar de aan/uit schakelaar , er is ook nog een noodstop voorzien , zijn deze componenten voorzien om te werken op 400V of ga ik die ook allemaal moeten vervangen ?
Die zijn waarschijnlijk niet voorzien op 400V en zou je dus moeten vervangen. Wat dat betreft is een 230V-ingang VFD ook nog niet onhandig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door Blazer »

DaBit,

Bedankt voor de uitleg , en inderdaad een VFD van 400V in en uit op 4Kw kost een aardige duit .
Ik moet zien dat de aanpassingsprijs niet uit de hand loopt want anders kan ik beter de machine zo verkopen en eentje zoeken dat voldoet aan mijn eisen .

Stel dat het voor je eigen zou zijn ,wat is de beste oplossing prijs kwaliteit ?
dus welke motor , welke VFD ?
Ik ken er te weinig van om deze keuze te gaan maken .

Maar stel je voor dat ik dus deze motor zou nemen
https://www.elektromotoren-online.com/e ... 1500tpm_b3
en ik neem dan een VFD met een ingang van 230V , dan kunnen die andere componenten zoals de hoofdschakelaar en dergelijk gewoon blijven staan , klopt dat , dan lijkt dat mij misschien wel een degelijke oplossing .
Als ik het een beetje begrijp zou dan de draden die nu van de schakelaar naar de motor gaan moeten worden aangesloten op de 230 aansluiting van de VFD en van de VFD dan naar de nieuwe 3 fase motor .
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door benkr »

Ik heb deze motor nog liggen, is niet het vermogen wat je zoekt, maar heeft wel 2 toerentallen.
20200306_155326.jpg
Van de prijs ga je schrikken, je mag hem gratis hebben.
Als je daar een VFD op zet dan moet je hem vast aansluiten op één toerental, maar je kunt eventueel nog wel wat koppel winnen door de juiste riemschijf verhouding te kiezen, het opgegeven toerental geldt voor 50 Hz, met een VFD kun je beduidend hoger gaan, die hogere snelheid kun je inwisselen voor meer koppel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door HD13 »

Voordat je een motor koopt kijk even hier:
https://duursma.nl/blog/40-hoe-de-afmet ... vastgelegd

Scheelt veel tijd als je iets kunt kopen wat past....
En dan gewoon op marktplaats kijken of wat vinden kunt.
Je kan natuurlijk ook Ben z'n aanbod overwegen.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door Blazer »

benkr ,

Bedankt voor het aanbod .
Ik woon wel in Belgie , moet dus 230 km rijden voor je motor + dat deze motor toch weer wat ingewikkelder is om aan te sluiten , en dit is al niet mijn
sterkste kant de electro .

HD13 ,

Ik heb een B3 type nodig , daar heb ik al naar gekeken , dit komt overeen met de motor die er nu op staat .
https://www.elektromotoren-online.com/e ... 1500tpm_b3
enkel de as is dikker , 24 mm en die ik nu heb is voor zover ik het kan meten zonder te demonteren 20 mm .
op zich zo geen probleem , de riemschijf kan ik uitdraaien .

ondertussen heb ik wat gezocht naar een VFD , en dit lijkt me wel wat , enkel is dan de vraag moet ik er dan nog een toerentalteller tussen plaatsen
om te zien hoe snel de machine draait .

klopt mijn redenering van aansluiting als ik zeg : dat ik de draden die nu aan mijn motor zitten ik moet aansluiten op de L en N van de VFD
dan een kabel met drie draden van U V en W van de VFD naar de 3 fase motor , en dat is het , of zie ik dit weer te simpel :roll:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door Mcgyver »

[klopt mijn redenering van aansluiting als ik zeg : dat ik de draden die nu aan mijn motor zitten ik moet aansluiten op de L en N van de VFD
dan een kabel met drie draden van U V en W van de VFD naar de 3 fase motor , en dat is het , of zie ik dit weer te simpel :roll:



Dit zou kloppen als je een motor hebt die op 3 fasen 230v kan werken. Op mijn oude ai boormachine zit een motor die in driehoek 230v draait en in ster 400v.

Omdat ik geen 3 fasen in huis heb heb ik een Chinees frequentie regelaartje erop aangesloten. Enkel fase in 3 fasen 230 uit.
Hiervoor moest ik wel de messing lipjes in de aansluitdoos van de motor veranderen om van ster naar driehoek te gaan.


Het is niet mogelijk om enkel fase 230v in een frequentie regelaar te stoppen en dan 3 fasen 400v uit te krijgen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door FreesKever »

Bij een motor van 1.5kW maakt het niet veel uit of je 230Vac of 400Vac gebruikt aan de ingang van de frequentieregelaar. (Het moet natuurlijk wel passen, en de motor goed aansluiten, Ster versus driehoek).

Ook als je machine in een werplaats staat waar 3 fasen liggen, kan een apparaat gemakkelijker te verplaatsen zijn van links naar rechts als hij maar 1 fase nodig heeft.

Ik heb zelf 2 van die chinese HuanYang frequentie regelaars. Bijde 1.5kW en 230Vac 1 fase in. Een hangt aan een 24000 spindel (en gaat tot 400Hz) de andere schakel ik met 3 fase contactors tussen twee 2800rpm motoren (Draaibank & freesbank, ik kan ze toch niet tegelijk gebruiken), en daar ga ik maar tot 80Hz. Ik gebruik beide niet veel, maar heb ze al een aantal jaren en ze draaien zonder problemen.
Als je de uitgang van een frequentieregelaar tussen meerdere motoren wilt schakelen, is het wel belangrijk dat je alleen schakelt als de motor stil staat.

Als je een frequentie regelaar verkeerd instelt (knopjes drukken) dan kan zowel de freqentie regelaar als de motor het begeven. Dus niet zomaar aansluiten en spanning op zetten zonder het boekje te lezen.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door FreesKever »

Een aparte toerenteller is niet echt noodzakelijk, maar vaak wel handig.

Het ligt ook een beetje aan de frequrentie regelaars.

Sommige hebben een display op de voorkant, met wat bedieningsknopjes, en dat display kun je er vaak uithalen, en met een kabeltje op een meer toegankelijke plaats zetten. Dat display kan dan vaak ook de frequentie laten zien, of het geschatte toerental met een vaste omrekenfactor (aantal polen, misschien ook extra overbrengingsverhouding).

Ik heb het zelf simpel gehouden, en een potmeter aan de frequentieregelaar gemonteerd, en met een stift gemarkeerd wanneer de frequentie regelaar op 50Hz staat. De draaibank heeft de vollide 8-snelheid tandwielkast nog, met toerentallen tabel erbij, en aan de hand van die tabel, en de potmeter stand heb je dus een aardig idee wat het uiteindelijke toerental is.

Maar met een apart metertje kun je het echte toerental laten zien. Maar voor een draaibank komt het niet zo nauw. Ik zie het meer als luxe dan als noodzaak en ben best tevreden met een streepje op een potmeterschaal.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: aanpassing kolomboormachine

Bericht door Swake »

Motor op 2de hands met een flensmontage voor kolomboor:
https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf- ... ousPage=lr

Lijkt me zeer goede keuze als die past tenminste.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie