hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door Andre_designer »

ik heb een beetje hulp nodig bij het troubleshooten van zelfbouw cnc frees. zoals ik schrijf ik ben bezig een cnc frees aan het bouwen en heb ik hem running althans so far speaking.maar ik loop stuk /klem. ik heb grbl geïnstalleerd op de arduino uno en de grbl firmware ingesteld via de setup wizard via univeral gcode sender en tijd het instellen via de setup wizzard bewegen de (alle)assen dus technisch werkt het!! alleen na het instellen van de grbl firmware in UGS als ik in UGS probeer te joggen dan gaat ugs in alarm mode en is er geen beweging in de assen te krijgen. heb al verscheiden keren grbl opnieuw geflashed(witch is the weird and wrong way to go(is geen practical workaround)) maar hij blijft in ugs in alarm modus schieten. nu geeft ugs een error code van een unexpected error code (iets met pin xy) nu heb ik de bedrading van de externe drivers al na gelopen en dit lijkt goed vast te zitten.(so far speaking). het lijkt in mijn mind iets te wezen met grbl. nu heb ik al zitten twijfelen aan de end-switches en gbrl maar wat is de normal position van de end-switches in grbl end de end-switches en cnc-shield is dat NO of NC op het moment zijn ze NC gesoldeerd . heb al geprobeerd de stekker van de behuizing van de besturingkast maar het mag geen verschil baten. ugs blijft spreken over rehoming maar ik geen idee hoe ik dit moet doen en homing van alle assen durf ik nog niet te doen want ik ben er niet zeker van dat de end-switches werken. (in de setup wizard werken ze niet)(later te fixen issue) in mijn gevoel wordt dit veroorzaakt door grbl alleen waardoor en waarom?? Waarom gaat UGS in alarm modus en hoe kan ik dit oplossen (een beetje mad making probleem) dit moet worden opgelost om andere mechanische problemen op te lossen. mijn vraag is waarom gaat ugs in alarmmodus en hoe kan ik dit oplossen. en wat betekend re-homing in ugs en hoe krijg ik m daar uit. het kan niet zo wezen, niet zo zijn dat ik grbl iedere keer moet flashen(onwerkbaar methode en wrong way to go) wat is de normale postitie van de end -switches en cnc-shield en grbl(probeer het uit te analyseren) in basis moeten alle motoren eerst goed en probleemloos werken. daarna kan de andere problemen fixen.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door Goudgele »

Welkom Andre,
Het bericht is niet heel makkelijk te lezen zo, maar wellicht verhelpt dit je probleem:
GRBL kan in error mode opstarten als de positie van de assen niet bekend is (homing dus). Probeer eens het commando "$X" te sturen in UGS via de command line. Dan gaat die error weg. Ik hoop dat dit ook bij jou de error is waar het om gaat.
Als dit het probleem was, zie je de error verdwijnen en kan je de assen joggen met de jog controller van UGS, homen of een Gcode inladen!

Hier een mooie lijst met alle GRBL commando's, waaronder dus ook het commando $X, kill alarm lock
https://github.com/gnea/grbl/blob/maste ... ommands.md

Plaats ook eens een foto van je gebouwde machine. Dat vinden we altijd mooi om te zien hier!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door hfjbuis »

Andre_designer schreef: 03 okt 2021 21:53 wat is de normal position van de end-switches in grbl end de end-switches en cnc-shield is dat NO of NC op het moment zijn ze NC gesoldeerd
Standaard zijn het NO switches maar je kunt het wijzigen met een parameter $% (Inverts all the limit input pins). Standaard staat die op 0.
Andre_designer schreef: 03 okt 2021 21:53 waarom gaat ugs in alarmmodus en hoe kan ik dit oplossen.
In het UGS scherm staat welke fout is opgetreden. Meestal is dit een limit switch herkenbaar aan de X,Y,Z letter die bij het rode alarm blokje staat.
Afhankelijk van de grbl configuratie moet je voor de éérste beweging van de assen een unlocken door het sturen van een $X commando. Daar is een button voor gemaakt (Unlock).
het kan niet zo wezen, niet zo zijn dat ik grbl iedere keer moet flashen
Nee hoor, één keer flashen is genoeg.

Begin met de eenvoudigste configuratie, geen limit switches $21=0, geen soft limits $20=0.
Als het zaakje in beweging komt met joggen, dan als eerste de resolutie checken (1 mm joggen is ook 1 mm in werkelijkheid) en vervolgens controleren of de richting klopt en of je ook precies terug komt op de positie (geen stap verlies). Zet daarvoor de snelheden ($110,$111,$112) en acceleraties ($120,$121,$122) laag. Als dit werkt, kun je één voor een de limit switches activeren en testen met de hand en vervolgens testen op een lage snelheid. Hierna kun je eventueel de snelheden en acceleraties langzaam verhogen totdat je stapverlies krijgt. Bij stapverlies 20% langzamer zetten.

succes
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door Andre_designer »

dit is de cnc frees waar ik mee bezig ben :P

https://drive.google.com/file/d/1947yFt ... sp=sharing
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door Andre_designer »

@hfjbuis kijk dit is verhelderend. je komt met een stappenplan. moet ergens beginnen.(kan van alles en zoveel zijn) weet niet waar ik moet beginnen moet dingen op een rijtje gaan zetten en dingen gaan uitsluiten en kijken wat wel werkt en wat niet werkt maar soms problemen zijn weird en mad making en starrig.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door Goudgele »

Andre_designer schreef: 03 okt 2021 23:45 dit is de cnc frees waar ik mee bezig ben :P
Ah leuk. Doet me denken aan de Onefinity CNC. Is hij ook daar op gebaseerd of is dat toeval?
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door Andre_designer »

ja yo ja. daar is die idd op gebaseerd. frame technisch zit het relatief simpel in mekaar. Heb het ontworpen met Freecad(goed begrijpelijk programma!! jammer dat het zo buggy is) en uitgeprint met mn 3d-printer. Was begonnen met een MPCNC frees en die was ook bijna klaar. Maar sjongejonge was een instabiel baggerding.Ben maar weer overnieuw begonnen.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: hulp bij troubleshooting zelfbouw (hout) cnc en grbl en unverisal gcode sender

Bericht door Andre_designer »

Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Plaats reactie