Op zoek naar een nieuwe cnc router

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LtFunky
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2019 17:28

Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door LtFunky »

Op het moment heb ik een kleine ooznest workbee cnc, waarvan ik tegen de limieten aan aan het lopen ben.
En daarom ben ik nu op zoek naar een grotere en stevigere machine.

Zelf was ik al een tijdje aan het kijken naar de printnc (pro versie met aluminium onderdelen e.d.) of de OSPF.
Vorige week heb ik bij Kjelt naar zijn machine mogen kijken en wat vragen gesteld, maar heb nog wat meer vragen die waarschijnlijk beter door jullie beantwoord kunnen worden.

Hoe stevig zijn de aluminium extrusies van de OSPF tegenover de stalen kokers van de printnc?
Is het met de OSPF ook mogelijk om de brug over de lange kant te hebben, zodat je aan de lange kant makkelijk een plaat op de machine kan leggen?

Materialen die ik op het moment frees:
  • Polycarbonaat tot 10mm dik
  • Plexiglas tot 10mm dik
  • Dibond
  • Aluminium tot 15mm dik
Ik wil met de nieuwe machine onder andere dikker plexiglas en aluminium gaan frezen.
In de toekomst zou ik ook hout/bamboe en wellicht wat staal (hoeft dan niet snel te zijn) willen frezen.

Wensen:
  • Max 200x120cm buiten afmetingen
  • Het liefst een werkbereik voor een standaard kwart plaat (122x61cm)
    (een printnc zou met de bovenstaande buiten afmetingen een werkbereik van 1600x900mm kunnen hebben)
  • Stevig genoeg om redelijk/goed aluminium te kunnen frezen
  • Vacuumtafel die niet in de weg zit/te verwijderen is voor andere opspanningsmethodes.
  • In de toekomst moet de brug een ATC spindle aan kunnen
Hebben jullie tips welke machine beter bij de materialen en wensen zou passen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door serum »

Wat is je budget?
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door benkr »

Van staal moet je in principe een meer degelijke machine kunnen bouwen dan van aluminium profielen, maar ik ben er na 20 seconden kijken al van overtuigd dat dat niet geldt voor de printnc machine, zeker niet als je denkt aan de wat grotere afmetingen.
Het lijkt een leuke machine maar daar houdt het helemaal mee op, voor mij een duidelijk geval van het kind met het badwater wegspoelen idee.

Kijk nog eens naar wat andere merken en modellen, zowel in staal als in aluminium, de keuze is reuze en ze hebben allemaal plus en minpunten en ook een prijs die echt veel verschilt.

Ik denk dat de open source machine, misschien met een paar kleine verbeteringen een dijk van een machine is, zeker voor de wat grotere afmetingen zou ik de brug wat zwaarder uitvoeren, denk b.v. daar aan een Blocan F-80 x 160 profiel.
De open source machine is vrij configureerbaar, als jij b.v. X en Y wil verwisselen omdat dat beter voor jou uitkomt dan is dat geen enkel probleem.
De standaard materialen zijn zeker niet de goedkoopste, daar valt best behoorlijk te besparen, maar let er dan wel op dat je voor sommige keuzes wel aanpassingen aan het ontwerp moet maken, dat moet je wel kunnen en aandurven. Wil je b.v. een ander merk Ko spindels en moeren gaan gebruiken dan is dat geen probleem mits je de dingen die daar direct aan vast gekoppeld zijn re-designed.
Idem voor de motoren en drivers, ook hier op het forum worden steeds meer de JMC servo motoren toegepast, dat kan zeker, maar ook hier weer de consequenties goed nakijken. Zeker is dat als je kiest voor de open source machine je op diverse plaatsen bij mensen kunt gaan kijken en hun ervaringen meenemen in je ontwerp.

Mocht je toch richting stalen machine gaan denken, kijk dan eens naar KarsCNC zijn machine, hij heeft er eentje gebouwd die volledig van staal is.
LtFunky
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2019 17:28

Re: Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door LtFunky »

serum schreef: 06 okt 2021 18:08 Wat is je budget?
Rond de 5000-5500 zonder de spindle/vfd/aansturing is wel de max, het liefst niet allemaal in 1x natuurlijk.
benkr schreef: 06 okt 2021 18:11 Van staal moet je in principe een meer degelijke machine kunnen bouwen dan van aluminium profielen, maar ik ben er na 20 seconden kijken al van overtuigd dat dat niet geldt voor de printnc machine, zeker niet als je denkt aan de wat grotere afmetingen.
Het lijkt een leuke machine maar daar houdt het helemaal mee op, voor mij een duidelijk geval van het kind met het badwater wegspoelen idee.

Kijk nog eens naar wat andere merken en modellen, zowel in staal als in aluminium, de keuze is reuze en ze hebben allemaal plus en minpunten en ook een prijs die echt veel verschilt.

Ik denk dat de open source machine, misschien met een paar kleine verbeteringen een dijk van een machine is, zeker voor de wat grotere afmetingen zou ik de brug wat zwaarder uitvoeren, denk b.v. daar aan een Blocan F-80 x 160 profiel.
De open source machine is vrij configureerbaar, als jij b.v. X en Y wil verwisselen omdat dat beter voor jou uitkomt dan is dat geen enkel probleem.
De standaard materialen zijn zeker niet de goedkoopste, daar valt best behoorlijk te besparen, maar let er dan wel op dat je voor sommige keuzes wel aanpassingen aan het ontwerp moet maken, dat moet je wel kunnen en aandurven. Wil je b.v. een ander merk Ko spindels en moeren gaan gebruiken dan is dat geen probleem mits je de dingen die daar direct aan vast gekoppeld zijn re-designed.
Idem voor de motoren en drivers, ook hier op het forum worden steeds meer de JMC servo motoren toegepast, dat kan zeker, maar ook hier weer de consequenties goed nakijken. Zeker is dat als je kiest voor de open source machine je op diverse plaatsen bij mensen kunt gaan kijken en hun ervaringen meenemen in je ontwerp.

Mocht je toch richting stalen machine gaan denken, kijk dan eens naar KarsCNC zijn machine, hij heeft er eentje gebouwd die volledig van staal is.
Het hoeft niet per se een stalen machine te zijn, staal klinkt in eerste instantie veel steviger maar constructie zal ook veel doen lijkt me.
Heb je misschien wat links naar andere machines?
Ik had ook bij sorotec gekeken en die komen op die grootte wel ruim boven het budget uit (met de alu-line heavy).

Is er ook een STEP/CAD bestand van de open source machine om aanpassingen te kunnen doen?
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door benkr »

LtFunky schreef: 06 okt 2021 21:06
Is er ook een STEP/CAD bestand van de open source machine om aanpassingen te kunnen doen?
Audiomanics is de geestelijke vader van de open source machine, hij heeft ongetwijfeld de CAD data voor je, vraag het hem.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 06 okt 2021 22:00
LtFunky schreef: 06 okt 2021 21:06
Is er ook een STEP/CAD bestand van de open source machine om aanpassingen te kunnen doen?
Audiomanics is de geestelijke vader van de open source machine, hij heeft ongetwijfeld de CAD data voor je, vraag het hem.
Er was toch een speciaal 'schoon' topic met de hele beschrijving en waar ook de step files stonden?
viewtopic.php?f=8&t=13192
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 okt 2021 08:34 Er was toch een speciaal 'schoon' topic met de hele beschrijving en waar ook de step files stonden?
viewtopic.php?f=8&t=13192
Ja en nee.
Er is een clean topic (zie link onder) met daarin de cad bestanden voor de onderdelen muv de profielen.
Een calculator om de lengtes van de profielen te berekenen als je werkoppervlakte in geeft.
Een tekening van de eindafwerking van de KO spindel en een uitgebreide bouwbeschrijving.

Wat er niet is, is een 3d cad/step bestand van de complete machine.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Op zoek naar een nieuwe cnc router

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=143412#p143412

Misschien even een berichtje naar Alex.hobby sturen of ie het nog een keer wil delen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie