CNC advies

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

CNC advies

Bericht door mher »

Hallo allemaal,

Ik ben op het moment aan het kijken om een cnc aan te schaffen waarmee voornamelijk hout en af en toe misschien aluminium gefreesd zou worden.
Nu was ik erg benieuwd naar jullie advies wat betreft het aanschaffen van een vooraf samengesteld pakket of een zelfbouw.

De frezen waar ik nu naar gekeken had qua pakket zijn bijvoorbeeld;
ratrig killerbee 1500 x 1500, waarbij dan extra aluminium extrusions zou bestellen om de ruimte tussen de y as en de build plate op te vangen om daar doorzakken te verminderen. https://www.ratrig.com/3d-printing-cnc/ ... erbee.html

Iets als de shapeoko was ook een overweging.

Wat ook niet onbelangrijk is, ik heb al een Kress 1400 liggen welke ik in eerste instantie wil gebruiken.
Ook heb ik een duet 6HC board liggen welke momenteel niet gebruikt wordt dus het plan was om deze hoe dan ook te gebruiken in eerste instantie bij zowel zelfbouw als een pakket om op die manier een beetje kosten te besparen.

Totale budget zat ik te denken aan €2000.

Ik hoor graag wat jullie zouden adviseren en als het zelfbouw is of er dan een bepaalde zelfbouw frees is die jullie zouden aanbevelen.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: CNC advies

Bericht door Goudgele »

Ik zou zelf altijd voor zelfbouw gaan, maar dat is omdat ik het bouwen een net zo grote hobby vind als het gebruik van de machines :lol:
Die killerbee ziet er wel leuk uit. Al vraag ik me af of de 1500x1500mm nog stabiel is. Ik denk eerlijk gezegd van niet.

Bedenk je ook goed of je wel echt 1500x1500 nodig hebt. Vaak willen mensen er een grote plaat in kunnen leggen, maar uiteindelijk maken ze alleen maar dingen van bijvoorbeeld 500x500mm. Zelf vind ik om en nabij 122x61cm altijd een mooie maat, zodat je een kleine standaard plaat volledig kan bewerken.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: CNC advies

Bericht door mher »

Ja ik vind het ook prima om voor zelfbouw te gaan met een bewezen ontwerp waar veel informatie over te vinden is qua de opbouw.
Ik had zelf ook mijn bedenkingen over de stabiliteit bij de 1500 x 1500 vandaar het ondersteunen van de y as die anders in de lucht zweeft. zoals hier gedaan is: https://www.youtube.com/watch?v=WcimPXxY88k

Ik had ook het idee dat ik vooral een mdf plaat erop wil kunnen leggen en dus ongv 122x100 werkbereik wil hebben. Met de 1500x1500 is het werkbereik 1281x1288 vandaar de keuze daarvoor.
Maar andere suggesties zijn dus meer dan welkom. Ik heb ook even gekeken naar iets als avid cnc, maar helaas alleen in amerika zo te zien en een beetje buiten het budget :lol:

EDIT:
Doordat ik al een kress en duet3d 6hc heb liggen bespaar ik iets en heb ik de optie om wat zwaardere closed loop motors erbij aan te schaffen mocht ik voor de killerbee gaan
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: CNC advies

Bericht door Goudgele »

Je zou die Killerbee ook na kunnen bouwen. Aan beide kanten van de Y-as zou ik wel een dikkere plaat nemen die de hoogte in gaat. Denk aan 15-20mm. Ook zou ik voor de X-as een dikker profiel kiezen. Dan ben je goedkoper uit en kan je gemakkelijk de motor en controller gebruiken die je hebt liggen.
Kun je ook je exacte werkbereik zelf bepalen.
Heb je de Open Source machine al gezien op dit forum? Daar kan je ook veel inspiratie vandaan halen. Of zelfs helemaal nabouwen.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: CNC advies

Bericht door mher »

Ik had inderdaad ook naar de open source machine die hier op het forum staat gekeken.
Die zit qua prijsklasse helaas ook weer een stuk hoger.

Ik ben nu aan het overwegen om voor de killerbee te gaan en dan gaandeweg verder te upgraden met dikkere platen en een dikker profiel voor de x-as
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC advies

Bericht door benkr »

mher schreef: 12 okt 2021 21:56 Ik had inderdaad ook naar de open source machine die hier op het forum staat gekeken.
Die zit qua prijsklasse helaas ook weer een stuk hoger.

Ik ben nu aan het overwegen om voor de killerbee te gaan en dan gaandeweg verder te upgraden met dikkere platen en een dikker profiel voor de x-as
De prijs is relatief, ik heb voor een medeforumlid een machine gebouwd die enigzins vergelijkbaar is met de open source machine, ik had beloofd die machine voor minder dan 1000 Euro te bouwen, dat is redelijk gelukt, zal er net iets overheen zijn geweest, maar niet veel.

In dit topic heb ik zo af en toe iets over de bouw losgelaten:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... rtaalfrees
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: CNC advies

Bericht door mher »

@benkr

Dat is inderdaad wel een groot verschil.
Ik had wel even gekeken ernaar, maar ik kon zo snel ook geen kogelomloop van 16 vinden voor de afmetingen die nodig zouden zijn voor het werkgebied dat ik ingevuld had in de configurator. Nu heb ik hier ook niet heel lang naar doorgezocht maar het langste wat ik zo snel vond was 1500mm en volgens de configurator zou de langste 1700+ moeten zijn. die van 25mm waren dan weer wel in die maten beschikbaar.

Nu moet ik zeggen ik zou er ook wel wat voor overhebben als iemand de onderdelen bij elkaar wil zoeken voor me en ik het wel gewoon zelf bouw. Geen idee of er hier mensen zijn die daar interesse in hebben, ik geloof namelijk graag dat het kwalitatief gezien weer een stuk beter zou zijn dan de killerbee
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: CNC advies

Bericht door Goudgele »

Ik haal het meestal hier:
https://www.cnc-discount.com/

Voor geleidingen verwijs ik je door naar Markus hier op het forum. Hopelijk heeft hij nog de juiste lengtes liggen voor je.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC advies

Bericht door benkr »

mher schreef: 12 okt 2021 23:35 Nu heb ik hier ook niet heel lang naar doorgezocht maar het langste wat ik zo snel vond was 1500mm en volgens de configurator zou de langste 1700+ moeten zijn. die van 25mm waren dan weer wel in die maten beschikbaar.
Een KO spindel van 1700 mm wordt wel een uitdaging om daar wat snelheid mee te halen, in de knowledge base staan een paar dingen over dit onderwerp. Ik zelf zou gaan voor aangedreven moeren, dan ben je volledig van dat probleem af. Ik denk dan aan zo iets:

https://haase-cnc.de/maschinenelemente.html
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: CNC advies

Bericht door Goudgele »

Als je 122x100cm werkbereik wilt lijkt het me sterk dat je persé 1700mm nodig hebt.
Ik heb weleens een machine gemaakt met 1300x1300 werkbereik. Spindels van 20mm dik, 10mm spoed en 1600mm lang.
Daar haalde ik toch zo'n 5000-6000 mm/min mee zonder problemen (screw whip). Dus 500-600 rpm. Sneller heb ik niet kunnen proberen, want de steppers konden niet harder.

Hier is hij te zien:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=232999#p232999

Ik weet overigens niet of die Duet controller een goed idee is, aangezien de stepper drivers daarvan maximaal 2A kunnen hebben, en dan loop je al risico op oververhitting. Tenzij je vanuit dat board een step/dir signaal kan halen naar een setje externe drivers natuurlijk. Ik ken het board verder niet.
Goedkoop alternatief is eventueel een Arduino met GRBL software.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: CNC advies

Bericht door mher »

Ik had het werkbereik inderdaad iets hoger gezet 1300 x 1400, meer omdat ik bang ben dat als ik hem op 1000 zet ik dan uiteindelijk toch tegen beperkingen aanloop na enige tijd.

Ik zal nog eens goed gaan zitten om het allemaal te berekenen qua kosten. En de posts die jullie nu delen door te nemen.
Ik kwam qua aluminium extrusions al bijna op 2k, maar ik zou eens naar eindhoven kunnen bellen om te vragen of zij de juiste spullen hebben liggen zoals benkr al op andere plekken suggeerde.
Goudgele schreef: 13 okt 2021 11:04 Ik weet overigens niet of die Duet controller een goed idee is, aangezien de stepper drivers daarvan maximaal 2A kunnen hebben, en dan loop je al risico op oververhitting. Tenzij je vanuit dat board een step/dir signaal kan halen naar een setje externe drivers natuurlijk. Ik ken het board verder niet.
Goedkoop alternatief is eventueel een Arduino met GRBL software.
De duet waar ik het over heb is de Duet 3 6HC. dat is een wat krachtiger board die 6A kunnen hebben, maar ook support heeft voor het aansluiten van externe stepper drivers doormiddel van een expansion board wat aangesloten wordt met een ethernet kabel.
https://www.duet3d.com/Duet3Mainboard6HC

Het is nog het overwegen waard om toch voor een ander board te kijken
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: CNC advies

Bericht door Goudgele »

Kijk voor extrusies ook eens bij Aluxprofiel. Ze zijn ietwat lichter dan op andere websites, maar die machine van 1300x1300 was daar ongeveer 800 euro aan alu profielen en kon gewoon aluminium frezen, wat stijfheid betreft.
Maar tweedehands is natuurlijk altijd mooi als je het kan vinden!
mher schreef: 13 okt 2021 14:13 De duet waar ik het over heb is de Duet 3 6HC. dat is een wat krachtiger board die 6A kunnen hebben, maar ook support heeft voor het aansluiten van externe stepper drivers doormiddel van een expansion board wat aangesloten wordt met een ethernet kabel.
https://www.duet3d.com/Duet3Mainboard6HC
Het is nog het overwegen waard om toch voor een ander board te kijken
Dat klinkt al een stuk beter dan wat ik dacht. Zou geen probleem moeten zijn dan lijkt me. Draait dat op GRBL oid dan?
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: CNC advies

Bericht door mher »

Goudgele schreef: 13 okt 2021 14:39 Kijk voor extrusies ook eens bij Aluxprofiel. Ze zijn ietwat lichter dan op andere websites, maar die machine van 1300x1300 was daar ongeveer 800 euro aan alu profielen en kon gewoon aluminium frezen, wat stijfheid betreft.
Maar tweedehands is natuurlijk altijd mooi als je het kan vinden!
Ik ben inderdaad bekend met aluxprofiel. ik was gestopt met daar kijken omdat ik inderdaad zag dat het wat lichtere profielen zijn dan aangeraden in het OSPF topic. Ik heb ook nog een ander adresje in de buurt wat iets goedkoper uitvalt dan aluxprofiel die verder dezelfde profielen aanbieden. Daar heb ik eerder besteld voor mijn werkbank (render ervan met gebrek aan foto's)
Afbeelding

Voordeel was dat ik die gewoon zelf opgehaald heb, dat waren extrusies van max 2 meter.
Goudgele schreef: 13 okt 2021 14:39 Dat klinkt al een stuk beter dan wat ik dacht. Zou geen probleem moeten zijn dan lijkt me. Draait dat op GRBL oid dan?
Draait op hun eigen firmware "reprapfirmware", ze ondersteunen cnc's ook. Ik heb er ook een 7" scherm bij van duet wat aanpasbaar is en de machine kan besturen
Laatst gewijzigd door mher op 13 okt 2021 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: CNC advies

Bericht door Goudgele »

Klinkt goed! Ben wel benieuwd welke post processor daar dan bij hoort vanuit het Cad/Cam pakket.
Plaats reactie