zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door Jurrian1 »

Goedemorgen,

Ik lees al een tijdje mee op het forum, en het begint aardig te kriebelen om een cnc freesmachine aan te schaffen. even wat over mijn achtergrond, waar de frees dan ook voor gebruikt moet gaan worden. Ik zit samen met mijn broertje in de puch racerij onder de vlag van KNMV. Nu gaat dat er tegenwoordig aardig serieus aan toe (zeg 20+pk op een puch motorblokje). We komen nu op het punt waar de conventionele bridgeport en de colchester triumph het niet meer kunnen doen. budget zal rond de 2000 - 2500 zijn.
qua toepassing zal het 90% aluminium onderdelen zijn (staal evt mogelijk?) denkend aan werkstukken met afmetingen binnen de 30x30 cm. is het verstandig om een zelfbouw (vmc of router) te gaan bouwen, of toch beter een omgebouwde freesbank als een wabeco kopen. Als ik zo een beetje rond zit te kijken, wordt een fatsoenlijke zelfbouw vmc al aardig snel prijzig. Of is zoiets dan toch een betere keuze:
Schermafbeelding 2021-11-09 132054.png
Ik hoop dat jullie me enigzins advies kunnen geven!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb al een aantal jaren dezelfde wens. Ik heb besloten om eerst een portaalfreesmachine (2010..3020) voor het maken van printplaten te bouwen met geleidingen geschikt voor staal. Daarna besluit ik of ik een andere VMC koop voor de CNC ombouw of dat het een 2e portaalfrees gaat worden. Een andere VMC aanschaffen en ombouwen is een stuk eenvoudiger en niet duurder.

De (voor mij) belangrijkste verschillen (algemeen) tussen een VMC en portaalfrees:
  • Een portaalfrees heeft een groter bereik in Xen Y, een VMC in Z.
  • De portaal frees kan door zijn geleidingen hogere snelheden halen dan een VMC met zwaluwstaart geleiding.
  • Een gietijzeren VMC is stijver dan een portaalfrees.
  • Het uitlijnen van een VMC is een stuk eenvoudiger dan een portaalfrees en kan met eenvoudige middelen.
Jurrian1 schreef: 09 nov 2021 09:47 denkend aan werkstukken met afmetingen binnen de 30x30 cm
Het bereik van de Wabeco VMC F1410is:
  • Lengte verplaatsing, X-as: 500 mm
  • Hoogte verplaatsing, Z-as: 280 mm
  • Diepte verplaatsing, Y-as: 200 mm

Dat bereik is een stuk kleiner dan de 300x300 mm die je opgeeft.
Jurrian1 schreef: 09 nov 2021 09:47 We komen nu op het punt waar de conventionele bridgeport en de colchester triumph het niet meer kunnen doen.
Als het probleem is dat de machines conventioneel zijn, kun je ook een CNC ombouw overwegen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door Jurrian1 »

hfjbuis schreef: 09 nov 2021 13:25 Ik heb al een aantal jaren dezelfde wens. Ik heb besloten om eerst een portaalfreesmachine (2010..3020) voor het maken van printplaten te bouwen met geleidingen geschikt voor staal. Daarna besluit ik of ik een andere VMC koop voor de CNC ombouw of dat het een 2e portaalfrees gaat worden. Een andere VMC aanschaffen en ombouwen is een stuk eenvoudiger en niet duurder.

De (voor mij) belangrijkste verschillen (algemeen) tussen een VMC en portaalfrees:
  • Een portaalfrees heeft een groter bereik in Xen Y, een VMC in Z.
  • De portaal frees kan door zijn geleidingen hogere snelheden halen dan een VMC met zwaluwstaart geleiding.
  • Een gietijzeren VMC is stijver dan een portaalfrees.
  • Het uitlijnen van een VMC is een stuk eenvoudiger dan een portaalfrees en kan met eenvoudige middelen.
Jurrian1 schreef: 09 nov 2021 09:47 denkend aan werkstukken met afmetingen binnen de 30x30 cm
Het bereik van de Wabeco VMC F1410is:
  • Lengte verplaatsing, X-as: 500 mm
  • Hoogte verplaatsing, Z-as: 280 mm
  • Diepte verplaatsing, Y-as: 200 mm

Dat bereik is een stuk kleiner dan de 300x300 mm die je opgeeft.
Jurrian1 schreef: 09 nov 2021 09:47 We komen nu op het punt waar de conventionele bridgeport en de colchester triumph het niet meer kunnen doen.
Als het probleem is dat de machines conventioneel zijn, kun je ook een CNC ombouw overwegen.
omdat ik eventueel ook staal wil kunnen frezen, is de stijfheid van groot belang voor mij. dan denk ik dat een vmc het beste bij mijn toepassing past. het bereik van de wabeco is inderdaad aan de kleinere kant. 200x500 zal in de meeste gevallen ook wel genoeg bereik geven denk ik, en als ik zo kijk is een machine met groter bereik dan dat al vrij gauw te groot/duur voor mijn werkplaats. (vergeten te vertellen, dit is in een kelder onder het huis, maximaal 230cm doorrijhoogte van de helling.)
de bridgeport ombouwen naar cnc is een optie. nu is het wel zo dat dit conventioneel ook altijd erg goed uitkomt, en de zwaluwstaartgeleiding op de bridgeport te ver heen zijn om naar cnc om te bouwen zonder deze opnieuw te schrapen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door bartL »

In jouw geval zou ik altijd naar een bestaande machine kijken. Met een beetje mazzel (zoals ik ook ooit had) kom je een verouderde cnc machine tegen die je kan moderniseren. Hiervan is de basis meestal wel goed (gietijzeren frame, degelijke zwaluwstaarten, zware kogelomlopen etc.) en is de ombouw relatief makkelijk/goedkoop.
Ik kocht mijn Bridgeport series1 CNC voor €900,- afkomstig van een school in Engeland. Deze bouwde ik destijds voor een paar 100 euro om naar Mach3 waarna ik ermee kon wat ik wilde. Uiteindelijk werden de zwaar verouderde stappenmotoren slecht en heb ik vorige winter besloten de machine helemaal te ontdoen van alle elektronica en alles opnieuw op te bouwen. Closed loop steppers, EdingCNC geheel nieuwe console, etc. Dit kostte me in totaal zo'n €2.000. Met de wetenschap van nu zou ik het weer anders doen maar dat terzijde. Al met al heb ik voor zo'n €3.000 een oerdegelijke machine die met gemak een hompie staal weg knauwt. Ik denk dat je voor zo'n bedrag nooit zelf een machine kan maken die zo degelijk zal zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door benkr »

Jurrian1 schreef: 09 nov 2021 17:21 de bridgeport ombouwen naar cnc is een optie. nu is het wel zo dat dit conventioneel ook altijd erg goed uitkomt, en de zwaluwstaartgeleiding op de bridgeport te ver heen zijn om naar cnc om te bouwen zonder deze opnieuw te schrapen.
Laat die zwaluwstaart er (voor een deel) wegfrezen, dan kun je op de vrijkomende plaats 20 a 25 mm lineaire geleidingen plaatsen, loopt als een zonnetje en de extra hoogte door de geleidingen geven je ook meteen wat extra ruimte voor een goede KO moer en spindel.
Daar dan een set goede stappenmotoren of servo motoren op en je krijgt echt een dijk van een machine, het lompe van het gietijzeren frame samen met de lineaire geleidingen en KO spindels met moderne motoren,
Voor minder dan 1000 Euro heb je je hele machine omgebouwd, het meeste werk zit in al die dingen die voorheen ergens door bestuurd werden, denk aan smering, snelheden schakelen, evt. toolchanger etc.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door bartL »

benkr schreef: 09 nov 2021 18:00 Voor minder dan 1000 Euro heb je je hele machine omgebouwd
Nu begrijp ik waarom je voor die printer eerst toestemming moest vragen aan de directie. :lol:
Ik weet niet precies welke bridgeport hij heeft maar ik denk dat het formaat al gauw een stukje groter is dan waar jij aan denkt.
Ik heb niet de goedkoopste keuzes gemaakt maar als het bij mij zonder geleidingen en KO's al het dubbele kostte dan kan ik wel zeggen dat die €1.000 een utopie gaat zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door benkr »

bartL schreef: 09 nov 2021 21:36
benkr schreef: 09 nov 2021 18:00 Voor minder dan 1000 Euro heb je je hele machine omgebouwd
Nu begrijp ik waarom je voor die printer eerst toestemming moest vragen aan de directie. :lol:
Ik weet niet precies welke bridgeport hij heeft maar ik denk dat het formaat al gauw een stukje groter is dan waar jij aan denkt.
Ik heb niet de goedkoopste keuzes gemaakt maar als het bij mij zonder geleidingen en KO's al het dubbele kostte dan kan ik wel zeggen dat die €1.000 een utopie gaat zijn.
Waaraan dan wel?
Misschien vergis ik me in het formaat van de motoren, maar bedenk dat je met JMC servo motoren een dusdanig hoog toerental haalt dat je vertragingen moet gaan toepassen, dat geeft je meteen flink meer koppel, dat betekent weer kleinere motoren nodig, dus ik denk dat je echt niet heel veel duurder uit zult zijn, zolang je de spindelmotor en zo voorlopig even buiten beschouwing laat.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door bartL »

benkr schreef: 09 nov 2021 22:36 Waaraan dan wel?
Zit net even terug te kijken. 3 setjes 8Nm closed loop stepper + bijbehorende power supply kostte me toen al €1.165. Dan nog een Eding kaart (Hoeft natuurlijk niet), VFD (Was in mijn geval gratis), sensoren, kabels, klemmenstroken, kabelgoten en ga zo maar door. Ik vraag me nu sterk af of ik het wel gered heb met die 2000,- :mrgreen:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door hfjbuis »

Jurrian1 schreef: 09 nov 2021 09:47 budget zal rond de 2000 - 2500 zijn
Voor dat budget is de freesmachine van marktplaats wel een optie.

Bij Paulimot verkopen ze tegenwoordig freesmachines met kogelomloop op de X en Y as. Het bereik van de Y-as is beperkt tot 150 mm. Voor de rest heb ik afgelopen jaren geen machines met KO gevonden die bij dit budget passen.
https://www.paulimot.de/search?q=Kugelumlaufspindeln
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jurrian1
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2021 13:07

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door Jurrian1 »

bartL schreef: 09 nov 2021 21:36
benkr schreef: 09 nov 2021 18:00 Voor minder dan 1000 Euro heb je je hele machine omgebouwd
Nu begrijp ik waarom je voor die printer eerst toestemming moest vragen aan de directie. :lol:
Ik weet niet precies welke bridgeport hij heeft maar ik denk dat het formaat al gauw een stukje groter is dan waar jij aan denkt.
Ik heb niet de goedkoopste keuzes gemaakt maar als het bij mij zonder geleidingen en KO's al het dubbele kostte dan kan ik wel zeggen dat die €1.000 een utopie gaat zijn.
Hier kun je een beetje zien waarover het gaat. Maar zoals ik al zei is het ombouwen daarvan eigenlijk geen optie, omdat ik hem dan zeker ga missen in simpel freeswerk. Ook de steekkop is dan niet meer zo makkelijk te gebruiken.
20210607_130838.jpg
Ik ga denk ik marktplaats etc in de gaten houden voor een bestaande machine, dat lijkt me momenteel de beste optie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door Kars-cnc »

Dat zijn een paar mooie machines! En... zo te zien is er nog veel lege ruimte voor meer.
Vooral dat laatste ben ik wel een beetje jaloers op ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door benkr »

Jurrian1 schreef: 10 nov 2021 08:40 Maar zoals ik al zei is het ombouwen daarvan eigenlijk geen optie, omdat ik hem dan zeker ga missen in simpel freeswerk. Ook de steekkop is dan niet meer zo makkelijk te gebruiken.
Het ombouwen naar CNC en het handmatig gebruiken hoeven elkaar beslist niet in de weg te staan, een paar extra handwielen (MPG's) lossen dat helemaal voor je op.
Je moet dan wel een controller kiezen die die extra handwielen ondersteund natuurlijk.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door assink »

Misschien eens informeren voor deze?
Denk wel dat ie ver buiten budget is overigens.
https://www.benbruns.nl/a-46594129/dive ... escription
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: zelfbouw cnc of bestaande cnc aanschaffen?

Bericht door bartL »

Ah dat is de machine met de steekkop, die heb ik al eens eerder voorbij zien komen hier!
Mooi spullen, en mooie werkplaats! Ik wou dat die van mij er zo uitzag :lol:
Zoals je zelf al aangeeft, ik zou deze machine lekker conventioneel houden en gewoon eens kijken of er nergens een mooie series1 of interact te koop staat.
assink schreef: 10 nov 2021 10:43 Misschien eens informeren voor deze?
Denk wel dat ie ver buiten budget is overigens.
Die zou ik ook wel willen :mrgreen: ik denk inderdaad dat deze het budget wel wat overschrijdt en daarnaast misschien ook een maatje te groot zal zijn.
Plaats reactie