Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door P1-Engineering »

Bjornski1976 schreef: 11 nov 2021 15:14 Hoe meer sensoren etc.. van invloed kan zijn op het proces de groter het risico op "onnodige" storingen.

Monitor je alles los tijdens het process heb je inzicht in het gebeuren. Geef er toleranties aan qua te verwachten setpoint en een window waarbinnen alles acceptable blijft.

Op het moment dat je vacuüm wegvalt het je mijn inziens dit al iets eerder in de gate voordat er wordt afgeschakeld en dan is leed al geschied en ben je alsnog te laat.

Denk er ook aan dat bij analoge waarden een sample frequentie best veel data kan genereren.
Een van de doelen is om ook de machine te laten doordraaien als ik er niet ben of als ik ondertussen iets anders aan het doen ben. Dus vandaar de behoefte om iets meer automatisering, monitoring toe te voegen. Uiteraard moet dit ook betrouwbaar zijn, maar heb vertrouwen dat dit haalbaar is. De combinatie die ik nu heb, Eding + JMC servo's + JK spindle blijkt erg betrouwbaar en geschikt voor langdurig freeswerk.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door P1-Engineering »

Markus schreef: 11 nov 2021 16:54
Voor zo'n €150-200 kan je dan zo'n 8 kanalen inlezen. Nadeel is dat dit altijd op de PC moet draaien. Liefst zou ik iets los hebben. Dacht zelf aan iets van een Raspberry Pi met 7 inch touchscreen bijvoorbeeld, maar dan zit je weer met een stukje software, firmware.

Iemand die hier toevallig al een keer is tegenaan gelopen en hier een beter oplossing voor heeft gevonden?

Kun je wat duidelijker zijn wat je precies wilt, je wilt het zien ? of wil je een alarm dat afgaat of wil je dat de boel uitgezet wordt ?

Als het allemaal niet veel werk is en ik heb wat tijd over, nou ja wellicht bouw ik effe iets (maar veel slagen om de arm hiero)

Kwa hardware kan dit veel goedkoper dan 200 Euro, ik gebruik graag ESP32 bordjes, kost heel weinig

Greetz,

Markus
Ik wil het kunnen zien, er een alarmwaarde aan kunnen koppelen en evt. een contact die vervolgens weer ingrijpt op de besturing, dus de machine kan stil zetten. Daarnaast zou het mooi zijn om de gemeten waardes ook te kunnen loggen, vandaar het idee van iets van een Arduino, Pi oplossing.

Mooiste zou zijn als er iets van een DIY kitje is om dit zelf verder op te bouwen, wat ik bijvoorbeeld dus recent voor de klimaatbeheersing van de 3D-printer behuizing heb gekocht.
Zelf weet ik redelijk wat van sensoren en de mogelijkheden daarin, maar het stukje software schrijven programmeren ontbreekt helaas nog.

Maar wie weet als hier genoeg draagvlak voor is, is het iets om te ontwikkelen?. Zeker als er geen tussenoplossing bestaat tussen een pure 4-20mA uitlezing en een complete PLC.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die Barth mini plc-tjes hebben voor weinig 8 analoge inputs, en er is ook een op can bus gebaseerd display beschikbaar.
Programmeer omgeving is best vriendelijk.
https://nl.rs-online.com/web/p/plcs-pro ... rs/8644538

Maar er zijn wel meer HMI plc's die lang geen €1000.- kosten. Onder €300.- zijn die er al. Alleen dan geen 8 analoge ingangen.

https://www.plcrepair.nl/nl/nieuwe-auto ... 1-20000038 (€195.- ex)
Geen nieuwe auto, maar automatisering :mrgreen:

Maar die route lijkt mij een beetje overkill.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Swake »

Zo'n kits met een paar sensoren bestaan er in alle formaten en voor alle platformen. Daar standaard software bij voorzien wordt moeilijk omdat ieder het net wat anders wilt hebben en er net wat anders mee wilt doen. Je moet het dus zelf in elkaar prutsen en ook de voorbeeldsoftware wat aanpassen. Hier wat leuke startpagina's:

Raspi: https://tutorials-raspberrypi.com/raspb ... omponents/
Arduino: https://create.arduino.cc/projecthub/pr ... ags/sensor
ESP32: https://esphome.io/

Een PLC komt het dichts bij wat je vraagt: nu moet die voorgekauwde software toch nog steeds geprogrammeerd worden. Kijk eens naar de Siemens Logo reeks of naar velocio.net voor nipt betaalbare alternatieven.

Als je wat inzicht hebt in het aansluiten van die sensoren op een µ-controller zou ik in jouw plaats de arduino toer opgaan. Voorbeelden genoeg met een lage instapdrempel, kost echt niet veel, alles wat je wilt is mogelijk en krijg je eenvoudig aan Eding geknoopt.
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 12 nov 2021 00:51 Ja LinuxCNC begint steeds aantrekkelijker te worden, hoe langer ik Eding gebruik des te meer ik mij stoor aan de vrij basale functies die gewoon ontbreken. Op suggesties om dit te implementeren krijg je helaas ook geen reactie.
Aan de andere kant is het wel super stabiel en werkt het momenteel feilloos met de Sorotec ATC macro en de support vanuit Sorotec.
Wat voor basale functies mis je dan ?
De voornaamste taak van Eding en hun controller is de G-code zo goed mogelijk verwerken en dat doen ze uitstekend, een reden waarom veel machinebouwers momenteel hun producten gebruiken.

De rest is eigenlijk bijzaak en kun je op maat voor je machine er zelf bij bouwen.
Ze hebben nu ook een USB I/O bordje te koop waarop diverse in en uitgangen waarop je schakelaars etc. kunt aansluiten.
Als je ieders wensen wilt vervullen krijg je een onoverzichtelijke hoeveelheid opties in de software en een veel duurder bordje.
Je zou eens een Heidenhahn controller van 5k€ kunnen proberen maar of die alles kan wat je wilt ? ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door DaBit »

Swake schreef: 12 nov 2021 10:29 of naar velocio.net voor nipt betaalbare alternatieven.
54 euro voor 6 digitale inputs en 6 digitale outputs, 79 euro voor de variant met 3 analoge inputs.
Die zijn leuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 12 nov 2021 10:44
Swake schreef: 12 nov 2021 10:29 of naar velocio.net voor nipt betaalbare alternatieven.
54 euro voor 6 digitale inputs en 6 digitale outputs, 79 euro voor de variant met 3 analoge inputs.
Die zijn leuk.
Zijn inderdaad leuk, heb er ook wel eens naar gekeken. Zit me alleen wezenloos te zoeken naar de specs van de io.
Ik zal er wel overheen lezen, maar zijn die dingen gewoon PLC waardig. 24 v?

gevonden
https://www.support.aceautomation.eu/kn ... l-outputs/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door Kjelt »

Ik vind het zooooo jammer dat ze USB gebruiken als physical layer ipv ethernet of rs485.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Oplossing voor uitlezen druk, temperatuur etc

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 10 nov 2021 22:57 Wellicht dat andere hier ook al een keer tegenaan zijn gelopen maar ik zou graag wat meer gegevens willen inlezen en evt. bewaking opzetten mbt de CNC frees. Mooiste zou zijn om dit gelijk via Eding te kunnen doen maar die optie is er helaas niet.
Ik ken de industriële 4-20mA process displays maar die zijn toch wat prijzig voor de hobby.

Voorbeeld

4-20mA sensoren voor druk meting (compressor lucht en vacuum) Programma kunnen stoppen wanneer vacuum weg valt, niet meer voldoet
Temperatuur (Spindel, koelwater etc)
Spindle load (4-20mA uitgang van VFD)
Vibratiesensor lijkt mij ook wel wat, kijken of dit helpt met vinden van betere freesparameters.

Van wat ik heb kunnen vinden lijkt dit tot nu toe de beste optie:

https://www.mccdaq.de/USB/Messtechnik/M ... -200-Serie

Voor zo'n €150-200 kan je dan zo'n 8 kanalen inlezen. Nadeel is dat dit altijd op de PC moet draaien. Liefst zou ik iets los hebben. Dacht zelf aan iets van een Raspberry Pi met 7 inch touchscreen bijvoorbeeld, maar dan zit je weer met een stukje software, firmware.

Iemand die hier toevallig al een keer is tegenaan gelopen en hier een beter oplossing voor heeft gevonden?

Ik zou dat soort dingen gewoon in de pause loop in eding inbakken. Niet zo moelijk denk ik. Als je dan een controllerboardje hebt zoals die met analoge inputs ed. kan je de druk/vacuum met een panasonic sensor monitoren (vacuum kan je ook sturen met die sensoren, ze hebben een 0-10v output voor een VFD).

Je zou dan een losse controller krijgen waarop gewoon dmv lampjes of een LCD de fout op wordt weergegeven. Als Eding dan in de pauze stapt, weet je wat je moet doen om dat op te lossen. Ik heb dat gedaan met de alarm out van mijn servomotoren. Heb ook overwogen om een aantal van de door jou genoemde zaken daarin op te nemen. Maar voor mijn kleine machine vind ik het niet heel nodig. De grote machine heeft een vacuumfout, perslucht te laag, dustshoe die niet op de verwachte positie zit, atc sensor die aangeeft dat er geen tool inzit terwijl die wel aanwezig zou moeten zijn. Allemaal zaken die je zo met een dergelijk voorbordje op kan nemen. Arduino zou volstaan, maar er zijn ook genoeg PLC oplossingen die dat doen. Ik zou tevreden zijn met een paneeltje met daarop tekst en een groen of rood kleurend LEDje ernaast met de status van de betreffende monitoring. Die panasonic sensoren zijn zo klein, die kan je weer eenvoudig ernaast hangen zodat je de druk af kan lezen. Voordeel van de Panasonic sensoren is dat je eenvoudig de treshold in kan stellen. Als je dat allemaal in een UI wilt gieten met touchscreen enz. ben je weer een heel engineeringtraject verder.

Je kan natuurlijk ook een IO bordje van eding bij je controller pakken (als die wordt ondersteund) en de input monitoren zodat je de fout op je beeldscherm te zien krijgt. Mij zou het niet veel uitmaken waar de fout zichtbaar is. Als je een stoplicht op je machine hebt en hij knippert en je weet waar je moet kijken om de fout op te sporen is het wat mij betreft al goed. Geen idee of dit aansluit bij jou wensen, maar zo zou het het oplossen.
Plaats reactie