CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door JanSr »

Dit leek mij een uitdagende vraag, die wel wat reacties zou kunnen opleveren.

Mijn werkplaats is nog geheel conventioneel, toch kan er (bijna) alles: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=229400#p229400

We lezen hier erg veel van lieden die alles of vrijwel alles met CNC doen. Doen ze dat omdat het ze tijd bespaart, of doen ze het omdat cmc gewoon een leuk speeltje is?
Ja, er zijn dingen, die je met de hand niet kan. Welk deel van het feest is dat?

Benieuwd!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door DaBit »

CNC scheelt tijd.

Als het de moeite niet loont om te programmeren gebruik je de machine als handmatige machine of als halfautomaat (even in MDI wat regeltjes intikken om naar de juiste locatie te gaan of te voeden, bijvoorbeeld).
Heb je veel repeterende bewerkingen dan start je een macro
Is het te lastig om met de hand te doen, dan programmeer je het.

Maar de hele eigenlijke reden dat ik CNC gebruik is dat ik gewoon een computernerd ben die zo af en toe wat maakt. Ik ben gewoon niet in de wieg gelegd voor het draaien aan handwieltjes. Met de Emco compact8 nog een keer geprobeerd mijn leven te beteren, hopeloos. Ik heb de moed maar opgegeven en geaccepteerd dat ik beter ben in kabouters commanderen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door bartL »

Leuke discussie!

Mijn antwoord op de vraag... beide.

Dit:
20211017_115505.mp4
ga ik conventioneel simpelweg niet voor elkaar krijgen.

Maar als ik simpelweg wat gaatjes moet boren die niet akelig nauwkeurig hoeven pak ik veel liever de kolomboor. Opspannen en positioneren gaat op die machine in mijn geval veel sneller en door het handmatig voeden heb je ook goed gevoel hoeveel je die boor op zn donder kan geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 871
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door zeeschuim »

Die vraag kun je ook stellen met 3d tekenen, ik ben nog opgegroeid met vage schetsjes op een kladblokje. En ik verbaas me er soms over hoeveel men tegenwoordig in 3d tekent en dan de tijd die daar allemaal in gaat zitten. Soms, echt niet altijd is het een enorme overkill om voor een enkel stuks alles in 3d te tekenen. Ik heb het niet over zeer nauwkeurig werk maar gewone praktische dingen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door javanree »

Ik gebruik het beide, afhankelijk van de klus.

Simpel 2D enkelstuks freeswerk zoals een hapje er uit of wat vlakken , met een gaatje hier en daar ? Conventioneel, of alles moet super nauwkeurig komen. Maar contouren ed op de CNC ; meerdere keren uitklokken van een rondtafel om een paar mooie overlopende radii te frezen duurt vele malen langer dan even wat regels G-code kloppen of even CAD+CAM er op los te laten. Seriewerk is CNC bijna altijd sneller.
Speelt ook mee dat de door mij gebruikte conventionele freesbank geen DRO heeft (is ook te oud en slecht om zo veel in te investeren...) , met een goede DRO dicht je het gat al flink.

Draaien : schroefdraad snijden gaat CNC vele malen sneller en mooier dan conventioneel. Niks geen gedoe met beitelslede onder 29.5 graden ofzo , gewoon paar regels G-code of 5 minuut CAD+CAM en klaar. Ook hier zit de winst vooral bij lastigere contouren en/of seriewerk. En ook hier is gat tussen conventioneel en CNC deels met een goede DRO te dichten.

Als je alle tijd hebt en weinig tot geen serie werk doet is CNC misschien niets voor je. Petje af voor wat sommige ervaren mensen met enkel conventionele machines kunnen ook. Heb wel een hoop geleerd op de MTS en HTS maar meestal grijp ik toch vrij snel naar CNC , ben ik nu eenmaal gewend.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door motormuis »

ik heb ze alle twee en gebruik ook alle twee
er is werk dat conventioneel niet kan en er is werk waar je een 5 of 6 assige machine voor nodig zou hebben iets van +/- 100 000 € niets voorkleine eenmanszaken
ik gebruik ze ook regelmatig samen een kant met de cnc andere kant intussen conventioneel
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5406
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door serum »

Maatwerk meubelen; ik grijp snel naar de CNC. Keukens, trappen, kasten. Kan ook echt wel wat met mijn handen, maar met de CNC is het domweg eenvoudiger om het goed te krijgen. Het is nogal lastig om het met de nauwkeurigheid en de constructies iets te maken zonder. Recent een trap gemaakt met glazen ballustrade geintegreerd in de zijkant met een zelf bedachte verbinding om te voorkomen dat ik een grote aluminium bak moest gebruiken. (pastte niet in het ontwerp) In de trap verwerkt zit een uitschuifbare garderobe en een aantal ladenblokken. Ik heb nagenoeg alles gefreesd aan die trap. Ik ben vrijer in het ontwerp qua complexiteit om het zo foutloos mogelijk te kunnen maken. Daar zit voor mij de efficientie.

Is zeker niet de moeilijkste trap om te maken, het binnenwerk is eigenlijk het mooist.

Ondanks dat maatwerk/enkelstuks zich niet echt leent voor CNC bewerkingen is het sneller en probleemlozer om producten te maken.

Ik denk dat ik een plaat van en nauwkeuriger in 8 stukken heb dan iemand met een formaatzaag. (incl het tekenen) Als je er dan aan toevoegt dat ik meteen de achterwanden, plankhouders en overige verbindingen er meteen in heb gefreesd en dat je daardoor zonder te wachten door kan met het bouwen van de meubelen door de huidige verbinders.

Dus sneller, nauwkeuriger en beter.

Op mijn grote machine kan ik snel werken omdat de G54 niet in hoef te stellen (x/y/z0 zijn altijd hetzelfde punt) Dat is makkelijk werken voor de CAM.

Gaat erom hoe handig je bent met de software en de CAM. Voor de cam werk ik met templates. Dat werkt razendsnel en je maakt geen 2x dezelfde fout, tenzij je de template niet opnieuw opslaat met de goede instellingen.

Die templates schelen enorm veel 'dom werk' (repeteerwerk).
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door xander janssen »

Ik mag hopen dat het gaat schelen :lol:, anders had ik geld, maar vooral veel uren kunnen sparen aan het bouwen van CNC machines.

Mijn grootste hoop is gevestigd op de "Teach-in" van Arie in EdingCNC. Dat zou mij niet alleen bij kleinseries, maar ook bij enkelstuks (waarvan ik er veel heb) vooruit moeten helpen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door spinningwheels »

Het kan beide denk ik.
Is heel erg afhankelijk welk systeem je gebruikt en hoe handig je er mee bent.
Alles in cad tekenen is wel mooi, maar dan moet je het wel willen/kunnen leren.
Heb van een paar welwillende mensen al eens een demonstratie gehad om te tekenen.
Kwam er thuis dan achter dat dat toch gewoon niet mijn ding is. Het heeft een paar toetsenborden gekost om tot die conclusie te komen. ( maar zo,n ding kost bij de kringloop een knaak en het geeft stiekem best wel even een goed gevoel om zo,n ding op de rand van het bureau aan splinters te meppen als het niet lukt)
G code kost ook best wel tijd om te leren.
Ook al eens bij iemand wezen kijken die werkte met macro,s, daar moest toch eigenlijk best wel veel ingevuld worden. vond ik ook niet wat .
Uiteindelijk uitgekomen bij een systeem wat heel erg eenvoudig in de bediening is en heel snel is in te stellen.
Ben daar zeer zeker ook bij enkele stuks aanmerkelijk sneller mee dan handmatig werken.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb beide draaibanken CNC met een TeachIn besturing. Parameters instellen en de rest gaat, op de toolwissel na, met groot gemak vanzelf en vooral "foutloos". Daar kan ik handmatig echt niet tegenop. Ondanks de TeachIn besturing teken ik bijna alles eerst in 2D CAD (progecad). Dat doe ik al jaren en daardoor gaat dat best wel snel.
Beide draaibank kan ik ook conventioneel gebruiken en dat doe ik met grote regelmaat ook al is het met CNC meestal sneller, nauwkeurig en een stuk gemakkelijker.

De freesmachine is conventioneel maar er komt een portaalfrees bij of ik bouw een freesmachine om. Daarvoor moet ik 3D gaan tekenen en ik heb inmiddels de eerste stappen in freecad gezet. Ik denk dat het best veel tijd gaat kosten voordat ik daar net zo vertrouwd mee ben als 2D cad. Heb ik dat allemaal nodig, nee maar het is een nieuwe uitdaging.

Als tussenstation heb ik een 3D printer gekocht om het eerste 3D tekenwerk te testen en voor het maken van steunen, kapjes, houdertjes, klemmetjes en ander klein spul.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door benkr »

Ik denk dat beiden waar zijn, je kunt met CNC veel tijd besparen, zeker bij repeterende bewerkingen.
Maar het begin van CNCen zoals we dat heden ten dage doen is eerst in een of ander CAD pakket het ontwerp in 3D tekenen en bewegingen simuleren, dat konden we 25 jaar geleden eigenlijk niet, enkele hele grote spelers hadden een CAD pakket wat dat kon maar dat was voor de meeste bedrijven echt onbetaalbaar en dus niet lonend.
In die simulatie fasen kunnen we al een flink deel van wat anders kinderziektes zouden zijn ontdekken en optimaliseren, allemaal zonder nog maar verder iets gemaakt te hebben.
Wij hadden een grote 3D scanner om b.v. in een helikopter even snel een bepaalde ruimte te scannen en dan in het CAD pakket daar iets passends in te fabrieken. Voordeel was dat de heli maar kort werd onttrokken aan zijn eigenlijke gebruiksdoel en dat een op die manier ontworpen product meteen ook goed paste. Of er moest iets in het dashboard kastje van een auto gemaakt worden, maar dat dashboard kastje had zo'n rare vorm dat modelleren enorm tijdrovend was, even 3D scannen in je had het model precies in je CAD omgeving, passen doe je vanaf dat moment op het scherm, niks iteraties, meteen goed. Idem in de elektronica, een schema kun je tegenwoordig volledig simuleren en zelfs flink stressen zonder ook maar iets gebouwd te hebben, hoe lux kun je het hebben?
Nadeel van deze manier van werken is dat de CAD ontwerper echt goed moet weten wat een (CNC)machine kan, en meer nog wat die machine niet kan. Ik heb best veel dingen ontworpen (incl. simulatie) zien worden die niet maakbaar waren terwijl er een perfect 3D model van was gemaakt.
Omdat dergelijke ontwerpen in de Nederlandse markt niet gemaakt konden laten worden ging men daar voor naar China, dan kwam zo'n wanproduct perfect gemaakt terug, en nog niet eens voor een heel exorbitant bedrag. Wat ze niet konden frezen werd later met de laser gecorrigeerd.
"Zie je nu wel, het zijn allemaal waardeloze bedrijven hier" werd er dan gezegd. Maar het was gewoon een echt superslecht ontwerp maar dat wilde niemand horen. Ik heb van zo'n product wel een navraag laten doen hoe ze dat gemaakt hadden, kwam er een foto van een doodordinaire 3 assige freesbank en een lasermachine terug.
Ik bedoel hier alleen maar te zeggen dat het vrijwel altijd gaat om een keten van disciplines, bij ons kleinschaligen is die keten erg klein, vaak zelfs verenigd in slechts één persoon, en die ene persoon is naast ontwerper / constructeur / producent ook nog verkoper, inkoper, boekhouder enz.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 12 nov 2021 17:15 Ja, er zijn dingen, die je met de hand niet kan. Welk deel van het feest is dat?
Dat zijn er vast niet eens zo heel veel, maar of je het wilt is de vraag.
Schroefdraad frezen, is wel lastig conventioneel :mrgreen:
En al die hulpstukken op freesbanken en kopieermachines zie je natuurlijk ook niet meer, waar ze met heel veel vakmanschap en omspannen ook echt wel complexe vormen mee maakten.
Jaren terug een keer drijfstangen gemaakt, Toolox33 de originele uit 1924 of zo waren ook van een hoogwaardig staal (voor die tijd).
Als je je dan bedenkt dat ze dat met schaven en frezen, en gereedschap van koolstofstaal, maakten, daar moet je nu toch echt niet aan denken.
drijfstang (1).jpg
En zo is het met heel veel, het lukt wel conventioneel, maar dat is dan een kwestie van geduld.
Zelfs 1 gaatje boren, 3mm 70mm diep of zo, kun je ook met de hand, maar die machine kan het geduld op brengen om gelijkmatig te voeden (loopt de boor niet weg) en regelmatig te voeden. (ik heb een bijna gepensioneerde gereedschapmaker een keer door het boren van 10 uitstoters in een matrijs kunnen overtuigen van het nut van CNC)
Dat wil echt niet zeggen dat het altijd sneller is, en als je de hele leercurve nog doormoet duurt het ook wel even voor dat je er profijt van hebt.
En net als met tekstverwerken op de PC versus de typemachine, is eerder langzamer, omdat je kritischer wordt en meer aandacht aan de uitvoering gaat geven, ben je toch weer langer bezig. Van een potloodschetsje kun je met CAD ook niet winnen.
In onze werkplaats staan meer conventionele machines dan CNC en die maken ook nog meer werk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door JanSr »

Leuke discussie!
Waar ik zelf erg tegen op zou zien is al het voorbereidend administratieve werk. Bij Style heb ik gezien hoeveel informatie er in het systeem moet staan voor je kan beginnen: Een flinke bibliotheek met snijgegevens, materiaaleigenschappen, geometrie van snijgereedschap, ga zo maar door.
Zonder simulatie tool zou ik verloren zijn: Ik ben digitaal te slordig en tot op het bot verwend door Apple.
in 1985 stond de eerste Macintosh op mijn bureau. Met medelijden zag ik DOS collega's avonden op cursus zitten om commando's uit het hoofd te leren. Ik zag ze worstelen met Lotus 123 of Wordperfect. Ik dus nooit.
Wat ik van hobby CNC heb gezien zit erg in die oersfeer van de automatisering. G-codes zijn niet aan mij besteed.
Kortom: Ik pak een vers stuk ijzer en ik begin gewoon, soms op basis van een maatschetsje.
Maar goed, dat zijn mijn tekortkomingen.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 871
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC: Scheelt het tijd of kost het tijd?

Bericht door zeeschuim »

Nu kun je de Apple gebruikers eigenlijk wel onder de digibeten scharen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie