Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Bericht door Rob52 »

Zoals in mijn voorsteltopic al vermeld ga ik eerst maar klein en eenvoudig beginnen. Omdat ik nog wat 3D-printer onderdelen heb liggen en ook nog een Dremel en wat Arduino spul leek me dat om te beginnen een aardig uitgangspunt. Ik dacht dat het allemaal niet zo veel zou hoeven voorstellen, maar ik loop toch even vast.

Omdat er nog wat dingen in bestelling staan leek het me aardig alvast met de aansturing te beginnen. Dus Arduino UNO (kloon) en cnc shield uit de kast en een 4-tal DRV8825 drivertjes erop (1/32). GRBL op de Arduino gezet, al ging dat ook niet zonder slag of stoot. Eerst wilde ik het met een "normale" upload met de Arduino IDE, maar dat liep elke keer spaak, dus toen maar de HEX versie en die zit er nu op. Vervolgens met de seriële monitor een aantal G-commando's uitgeprobeerd. Daar reageren de aangesloten Nema 17 motoren op zoals het hoort.

Maar dan het vervolg. Als ik het goed begrepen heb dan gebruik je bij CNC een UGS programma om een G-code naar de Arduino te sturen om die weer de motoren aan te laten sturen. Dan eigenlijk nog een extra vraagje tussendoor ...... Ik mis nog even de stap hoe ik een G-code verkrijg vanuit een tekenbestand. Bij 3D is dat (voor mij) duidelijk en gebruik je een slicer om van bijvoorbeeld een stl bestand een G-code bestand te maken. Maar goed, twee programma's die ik heb uitgeprobeerd werken eigenlijk niet.

CNCjs opent en ik kan de Arduino verbinden en krijg een console te zien. Als ik een G-code bestand laad dan lukt dat ook, maar bij uitvoer (ik neem aan de afspeelknop) gebeurt er verder niets. Ik heb wel een machineprofiel aangemaakt aangezien anders de waardes voor min en max op nul staan.

Dan heb ik UniversalGcodeSender gedownload en die opgestart. Deze opent en ik zie de juiste com-poort en hij staat op GRBL als firmware. Maar als ik op Open klik dan blijft de Machinestatus Disconnected. Als ik een bestand laad gaat dat maar ik kan het niet versturen omdat er niets is aangesloten.

Iemand wat suggesties. Met de zoekfunctie van het forum kwam ik niet veel verder.

Nog meer info nodig, laat het even weten.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Bericht door Goudgele »

Ik heb ervaring met UGS. Niet met CNCJs, maar dat zal in de basis hetzelfde zijn.
In UGS moet je ook zorgen dat de Baud rate goed staat. Ik geloof dat dat 115200 moet zijn in combinatie met Arduino/GRBL. De Baud rate kan je bovenaan het scherm ergens aanpassen.

Wat betreft het maken van een GCode bestand van een 3D model, daar zijn tal van programma's voor en zul je veel verschillende adviezen over krijgen. Ik zou je aan raden om Fusion 360 te gebruiken. Hierin kan je 3D tekenen en vervolgens meteen je CAM doen. Werkt erg fijn als je het een paar keer gedaan hebt!
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Bericht door Rob52 »

Baudrate staat goed op 115200. Dus dat zou het niet moeten zijn.

Fusion 360 heb ik op de pc staan, maar moet er nog eens een keertje de videocursus voor gaan doen. Meestal gebruik ik Sketchup voor m'n 3D-tekeningen. Maar daar zal dan waarschijnlijk ook wel een mogelijkheid inzitten. Ga ik eens bekijken.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Bericht door Rob52 »

Opgelost. :!:

Geen idee hoe het nu komt, maar omdat de commando's in de seriële monitor met 9600 baud wel werkten heb ik die ook in de UGS ingesteld. Maar die optie had ik eerder ook al geprobeerd. Maar nu werkt het wel overal. Mogelijk dat een reset op diverse plekken de doorslag heeft gegeven, al weet ik niet welke het dan geweest is.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Bericht door Rob52 »

Toch nog even de boel opnieuw geïnstalleerd. Want ik bleef het toch vreemd vinden dat de Arduino op 9600 baud bleef werken. Niet echt meer van deze tijd. Dus even in de config,h file gekeken en daar staat 115200 baud. Ik vermoed dat de HEX file die ik gebruikt heb dus 9600 baud heeft staan. Maar dat is moeilijk te controleren behalve dat het niet anders werkt. Nu werkte de Arduino IDE upload wel correct en werkt alles ook op 115200 baud.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Bericht door hfjbuis »

De oude grbl versies werken op 9600 baud. Geef het command $I maar eens, dan krijg je de build info te zien.

Bij het uploaden, bepaald de bootloader van de arduino de snelheid. Als je de verbose optie van de arduino ide aan zet, zie je o.a. de upload snelheid en welke bootloader wordt gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Arduino UNO + CNC shield werkt niet met UGS

Bericht door Rob52 »

hfjbuis schreef: 26 nov 2021 00:57 Als je de verbose optie van de arduino ide aan zet, zie je o.a. de upload snelheid en welke bootloader wordt gebruikt.
Goeie tip.
Plaats reactie